CPU Tempratuur stijging en daling 6c in een seconden?

Pagina: 1
Acties:

• PBX_g33k
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-02 17:25
Beste Tweakers,

Ik heb een computer van een kennis schooingemaakt, en heb daarbij een aantal problemen gehad.
De eerste keer dat ik de CPU koeler terug plaatste gaf de BIOS een tempratuur aan van 103 graden, dus heb ik het systeem gelijk uitgeschakeld en de koeler goed vast gezet.

Nu geeft de BIOS een tempratuur van 50.5/51.5 aan terwijl Speedfan 37 aangeeft, welke is de goede?
De koeler draait op 2556 RPM.

Het gaat hierbij om een Intel Pentium 4 460 op 3.2GHz.

Als ik met PC Wizard 2009 een stress uitvoer springt de tempratuur geleidelijk naar 55 graden, en als ik stop springt het gelijk terug naar 49 graden, waarna het rustig daalt naar 39 graden.

Moet ik nieuwe koelpasta plaatsen of is het wel goed zo?

Bij voorbaat dank,

• In Search of Sunrise
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-10-2020
Je hebt dus die koeler eraf gehad en er zo weer erop gedrukt?
Ik zou toch eerst de processor en koeler schoonmaken en dan nieuwe koelpasta erop.
De koelpasta is nu niet zo effectief meer.

specs

• PBX_g33k
In Search of Sunrise schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 12:04:
Je hebt dus die koeler eraf gehad en er zo weer erop gedrukt?
Ik zou toch eerst de processor en koeler schoonmaken en dan nieuwe koelpasta erop.
De koelpasta is nu niet zo effectief meer.
Ik heb de koeler voor een minuutje eraf gehaald.
Ik ga dan nieuwe koelpasta halen, bedankt.

Maar kan de metingen daardoor zo zijn? 6 graden stijgen/dalen in een seconden vindt ik toch wel raar.

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:57
is niet heel apart hoor. Mijn temp gaat hier 15c omhoog bij de start van prime95

• MPeek
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-02 16:55
De temperaturen van zowel speedfan als de BIOS zijn in principe goed; de BIOS geeft vaak een andere temperatuur aan dan een los programma als Speedfan, of coretemp. Ik zou wel even coretemp installeren, aangezien je daar ook kan zien wat de maximale temperatuur is voor jouw processor.

• PBX_g33k
MPeek schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 12:16:
De temperaturen van zowel speedfan als de BIOS zijn in principe goed; de BIOS geeft vaak een andere temperatuur aan dan een los programma als Speedfan, of coretemp. Ik zou wel even coretemp installeren, aangezien je daar ook kan zien wat de maximale temperatuur is voor jouw processor.
De processor wordt niet ondersteunt door coretemp.

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:38

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Voor intel processoren is er Realtemp ;)

http://www.techpowerup.com/realtemp/

Bij mijn BIOS geeft hij 60 graden bij CPU temp weer (AMD Athlon II X4 620) en met coretemp rond de 38 en onder het gamen wordt ie maximaal 49 graden dus die bios temp geloof ik niks van :)

[ Voor 89% gewijzigd door Ventieldopje op 11-10-2009 19:04 . Reden: Realtemp url toegevoegt ]

www.maartendeboer.net

Pagina: 1