Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien ik na bewerking van foto's op een andere PC, vervolgens deze foto's op mijn laptop bekijk, krijg ik fletse foto's te zien. Op de PC werk ik met een bepaald ICC kleurschema, ik heb dit kleurschema vervolgens op mijn laptop gezet en toegevoegd onder "beeldscherm/geavanceerd/kleurbeheer" Echter wanneer ik dit kleurschema als standaard maak, gebeurd er helemaal niets, sterker nog, welk kleurschema ik ook selecteer en als standaard maak, het doet niets, ik blijf nog steeds die fletse foto's houden en er veranderd uberhaupt niets qua kleur op het bureaublad. Hoe kan ik het zover krijgen dat Windows XP gaat reageren op de verschillende kleurschema's, zodat af kan raken van dit probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-09 20:30
Je bent er niet met kleurenschema's alleen. Om enigszins constante kleuren (en contrast en brightness) te krijgen zou je beide monitoren moeten calibreren. Je kan met sommige programma's of alleen al sommige afbeeldingen een redelijk gelijkend effect krijgen (Zoek maar op 'monitor calibration' voor meer info en afbeeldingen, dit is een goed startpunt).
Wil je het echt goed (juiste kleurtemperatuur en intensiteit) dan moet je beide monitoren calibreren met een apart apparaat (en software), zoals deze.
Afbeeldingslocatie: http://www.rpimaging.com/rpi/images/monitor_calibration1.jpg
Het nadeel van veel laptop beeldschermen is dat je die nauwelijks kunt calibreren omdat ze geen knoppen hebben en ook een OSD er vaak niet in zit. Met behulp van zo'n calibratietool krijg je dat wel goed. En heb je meteen beide schermen op een standaard afstelling staan, dus niet allebei bv te roze of te flets.

[ Voor 10% gewijzigd door Savantas op 11-10-2009 10:05 ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat daarnaast vervelend is, is dat ik op mijn Macbook Pro de beeldbewerking toepast op een foto en vaak via Virtualbox op diezelfde Macbook Pro in Windows XP de foto's terugkijk of nog nabewerk met Photoshop etc. Op dezelfde Macbook Pro zie ik het verschil al optreden, tussen Windows XP en OSX Snow Leopard. Dus vandaar dat ik de kleuren binnen de Windows omgeving gelijk wil stellen aan de kleuren binnen de OSX omgeving, echter die kleurschema's binnen XP doen gewoon niks. Vervolgens heb ik dezelfde foto's bij een vriend op zijn HP laptop geprobeerd, maar hij deze laptop kent exact hetzelfde probleem, kleuren zijn fletser en zijn middels de verschillende de te kiezen kleurschema's niet te beinvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loderunner
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-09 11:53
Keep in mind, dat WinXP de kleurprofielen niet on-the-fly toepast. Pas na rebooten past hij het gekozen kleurprofiel toe. In OS X zie je namelijk wel direct resultaat. Daarnaast zul je volgens mij moeten kijken naar je color managing profiles in Photoshop, en of je deze embed in het fotobestand.

Verder kan de kleurechtheid per beeldscherm verschillen. De schermen in laptops zijn sowieso TN panelen, en dus minder kleurecht. Bij een IPS of PVA paneel haal je een breder scala aan kleuren.

Er is voor WinXP een tooltje waarbij je wel direct de kleurprofielen kunt toepassen, die vind je hier.