Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Booten, bootfiles en bootsector - hoe werkt het?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben geen computer expert, maar heb m'n computer talloze keren geformatteerd en geïnstalleerd. De meeste dingen begin ik langzaam wel door te krijgen.

Maar één ding blijft altijd een beetje vaag: welke bestanden en sectoren zijn van belang bij het booten?

Om maar eens een praktisch probleem te noemen: ik wil van een bootable-windows-USB-flashdrive een bootable-LINUX-USB-flashdrive maken. Dus ik formateer de stick in windows. Gooi met unetbootin Linux erop en wat krijg ik? Foutmeldingen van de WINDOWS bootloader! Terwijl ik de stick geformatteerd had!

Ik weet wel dat je een bootsector op plaats 1 van de disk hebt ofzo, maar waarom is het zo moeilijk om te zien OF er nog zo'n bootsector op staat en hoe deze te verwijderen is? En welke erop moet om linux te kunnen booten...

Sorry, het probleem is een beetje vaag, maar dat komt omdat ik het steeds weer op een andere manier tegen kom: problemen met bootable CD's/DVD's/USBsticks/HDD. En elke keer denk ik dat ik het snap, maar telkens kom ik problemen tegen.

Misschien kan iemand helder uiteenzetten:
- waar de verschillen in bootsectors/files zitten tussen Linux en windows
- waar de verschillen in bootsectors/files zitten tussen verschillende media (CD/DVD/HDD/USB-FLASH)
- of er programma's zijn waarmee ik een helder inzicht kan krijgen welke bootsectoren er momenteel op een schijf staan en op welke manier ik ze VOLLEDIG van sticks/CD-rw's/DVD's/HDD's kan verwijderen
- andere nuttige tips

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:11
Die 3e vraag, een overzichtsprogramma, zou ik ook wel het antwoord op willen weten.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-11 15:53

mace

Sapere Aude

Uhm, tja de bootsector is gewoon de eerste sector op de disk, en als je een schijf formatteert doe je niks met die sector dus het is niet zo gek dat je die fout kreeg.

Als er meerdere bootsectoren zijn dan zal altijd een verwijzing staan in de 1e sector naar de desbetreffende sector.

[ Voor 26% gewijzigd door mace op 11-10-2009 21:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg wel de indruk dat het niet goed mogelijk de bootloader uit het MBR te verwijderen zonder ook schade toe te brengen aan de partitietabel. Klopt dat?

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:42

The Zep Man

🏴‍☠️

Verwijderd schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 16:33:
Ik krijg wel de indruk dat het niet goed mogelijk de bootloader uit het MBR te verwijderen zonder ook schade toe te brengen aan de partitietabel. Klopt dat?
Kijk eens naar het project GRUB4DOS. In de documentatie wordt uitgelegd hoe de eigen MBR (grldr.mbr) geïnstalleerd kan worden. Hierbij wordt volgens mij de partitietabel niet beschadigd. Ook leer je als je de documentatie leest hoe je een MBR kan uitlezen.

Vanuit Windows kan handmatig met het MBR gespeeld worden met behulp van grubinst. Handig om een back-up te maken voor als je ermee wilt gaan experimenteren. ;)

[ Voor 17% gewijzigd door The Zep Man op 17-10-2009 16:43 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-11 11:26

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 16:33:
Ja en nee he?

Wikipedia: Master boot record

De MBR bestaat uit en CODE stuk en een partitie tabel.

In theorie hoeven die elkaar niet te beinvloeden als je maar de zelfde afspraak tussen verschillende MBR code gebruikt hoe de partities moeten worden geinterpreteerd.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de informatie! Ga ik allemaal nog eens doorspitten ;)

Ik vond in een artikel in het blad Linux Magazine nog een handige tip. Met name als je een schone installatie wilt uitvoeren (van welk besturingssysteem dan ook), heeft Linux het volgende handige commando om de gehele partitietabel én master boot record te verwijderen. (Let dus op dat je dit alleen gebruikt als je weet wat je doet!) Het is mij regelmatig van pas gekomen bij schone installaties, om zo te voorkomen dat MBR's van andere partities je schone installatie 'in de weg gaan zitten'.

LET OP! Als je dit commando uitvoert ben je al je data kwijt!
code:
1
dd if=/dev/zero of=/dev/sda bs=512 count=1

Waarbij je 'sda' moet vervangen door de schijf die je wilt wissen. (het gaat dus niet om een partitie, maar om de gehele harde schijf die je wist)

• mace

mace

Sapere Aude

Verwijderd schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 21:40:
code:
1

Waarbij je 'sda' moet vervangen door de schijf die je wilt wissen. (het gaat dus niet om een partitie, maar om de gehele harde schijf die je wist)
Nouja, je wist niet de hele schijf maar alleen de MBR. :P

Maar zo kan je ook de bootsector eerst backuppen natuurlijk. :)

dd if=/dev/sda of=bootsect.bin bs=512 count=1

:)

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

http://duartes.org/gustavo/blog/post/how-computers-boot-up

Die blogposting legt het een en ander zeer goed uit, en er is een followup over hoe linux verder boot een stukje verderop in zijn blog.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-11 09:29

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Verwijderd schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 21:40:
code:
1

Ik ben nogal tegen deze tip. De risico's zijn te groot en de winst is verwaarloosbaar. Als je last hebt van andere MBR's dan doe je iets flink verkeerd, en moet je waarschijnlijk je BIOS configureren om vanaf de juiste schijf op te starten.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• mace

mace

Sapere Aude

Mwah, ik heb wel eens last gehad van restanten van de windows bootloader, zo kan je er makkelijk vanaf komen. Als je daarna maar grub installeert.

Verwijderd

Topicstarter
CAPSLOCK2000 schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 16:46:
[...]
Ik ben nogal tegen deze tip. De risico's zijn te groot en de winst is verwaarloosbaar. Als je last hebt van andere MBR's dan doe je iets flink verkeerd, en moet je waarschijnlijk je BIOS configureren om vanaf de juiste schijf op te starten.
Zodra je Windows op de standaard manier gaat installeren krijg je heel vaak last van MBR's die op schijven geplaatst worden waar ik dat niet wil. Zo gooide XP bij mij de bootloader op een schijf die ik ook wel eens afkoppel! Ik heb geen zin om dan in het BIOS te moeten gaan prutsen. Als er geen data op zo'n schijf staat, die je wilt bewaren, is het een erg handig commando. Risico's zijn er niet méér dan met andere formatteermethodes.

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Verwijderd schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 17:49:
[...]

Zodra je Windows op de standaard manier gaat installeren krijg je heel vaak last van MBR's die op schijven geplaatst worden waar ik dat niet wil. Zo gooide XP bij mij de bootloader op een schijf die ik ook wel eens afkoppel! Ik heb geen zin om dan in het BIOS te moeten gaan prutsen. Als er geen data op zo'n schijf staat, die je wilt bewaren, is het een erg handig commando. Risico's zijn er niet méér dan met andere formatteermethodes.
Ik begrijp je probleem duidelijk niet. Wat voor last heb je van ongebruikte MBR's?
Zelfs als je bootloader op de verkeerde schijf geinstalleerd zou worden, zoals Windows blijkbaar doet, wat voor voordeel heb je dan van het wissen van die MBR?
Het enige dat ik me kan bedenken is als je BIOS verkeerd geconfigureerd is en die eerst gaat proberen om van andere schijven te booten.

PS. Als je toch je MBR wil wissen, doe dan alleen de MBR, en niet ook de partitietabel. Ik besef me dat jij daar ook voor waarschuwt, maar 90% van de mensen zal er overheen lezen of niet begrijpen wat er staat.

Verwijderd

Topicstarter
CAPSLOCK2000 schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 18:49:
[...]

Ik begrijp je probleem duidelijk niet. Wat voor last heb je van ongebruikte MBR's?
Zelfs als je bootloader op de verkeerde schijf geinstalleerd zou worden, zoals Windows blijkbaar doet, wat voor voordeel heb je dan van het wissen van die MBR?
Het enige dat ik me kan bedenken is als je BIOS verkeerd geconfigureerd is en die eerst gaat proberen om van andere schijven te booten.

PS. Als je toch je MBR wil wissen, doe dan alleen de MBR, en niet ook de partitietabel. Ik besef me dat jij daar ook voor waarschuwt, maar 90% van de mensen zal er overheen lezen of niet begrijpen wat er staat.
Ja als je klakkeloos codes gaat overtypen van het internet, zelfs als er dikke waarschuwingen bij staan dan ben je ook niet de slimste natuurlijk :P

Maar mijn commando terzijde, hoe wis jij normaal gesproken alleen de MBR dan (in Windows en Linux)? Want ik las ergens dat wanneer je de 'bootable flag' verwijdert, dat ook de MBR weg is, maar dat klopt geloof ik niet?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2009 20:51 ]

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Verwijderd schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 20:49:
Ja als je klakkeloos codes gaat overtypen van het internet, zelfs als er dikke waarschuwingen bij staan dan ben je ook niet de slimste natuurlijk :P
Ik ben tegen de hele suggestie om je MBR te wissen.
Maar mijn commando terzijde, hoe wis jij normaal gesproken alleen de MBR dan (in Windows en Linux)?
Niet, ik wis geen MBR's. Als ik het zou doen zou ik een ook dd gebruiken maar met bs=446, zodat de partitietabel niet gewist wordt maar alleen de bootloader. De partitietabel verwijderen suggereert dat je schijf gewist is, maar alle data staat er nog op. Dat leidt maar tot verkeerde aannames en grote blunders.

Als je van je partities af wel, delete ze. Als je een nieuwe partitietabel zou willen aanmaken, overschrijf de oude. Als er iets mis is met je bootloader, installeer een nieuwe. Als je de data op de schijf wil wissen, overschrijf dan de hele schijf en niet alleen de parititietabel.
Want ik las ergens dat wanneer je de 'bootable flag' verwijdert, dat ook de MBR weg is, maar dat klopt geloof ik niet?
Nee, dat klopt niet. Windows kan er niet meer van booten, maar je MBR blijft gewoon staan. Sterker nog, die 'bootable flag' staat in je MBR.

Nogmaals, waarom zou je een MBR willen wissen? In zeer zeldzame gevallen kan ik me er iets bij voorstellen, maar niet hoe een MBR een normale installatie in de weg kan zitten.

Als ik je start post lees dan denk ik dat je BIOS verkeerd ingesteld staat en van je C: schijf probeert te booten, die alleen nu geen C: meer is omdat je BIOS eerst de USB key ziet. Bij de meeste computers kun je tijdens het opstarten op F10, F11 of F12 drukken om te kiezen vanaf wel apparaat hij moet booten. Gebruik dat, of stel je BIOS in om eerst te proberen van je USB device te booten, en dan pas vanaf je HD.

terminologie:
bootsector: het eerste stukje van je hardeschijf, deze sector bevat ook je mbr
mbr: master boot record, bestaat uit de bootloader en de partitietabel
parititietable: overzicht van hoe je schijf in (virtuele) stukken is opgedeeld
bootloader: een miniscuul programmaatje dat je operating system in het geheugen laad en opstart. (om precies te zijn is het zo miniscuul, dat het nog een tussenstap moet maken, maar dat is niet echt relevant).

Pagina: 1