Computer lang in standby laten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omnyakom1
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-03-2022
Bij S3 (suspend to RAM) worden de actieve processen opgeslagen in het Random Access Memory (RAM). Alle andere componenten van de computer worden uitgeschakeld. Het verbruik is maximaal 5 watt[2], terwijl het systeem relatief snel weer te gebruiken is als het wordt aangezet. Deze vorm van stand-by is nuttig voor desktopcomputers als ze, bijvoorbeeld tijdens een koffiepauze, tijdelijk niet gebruikt worden. Bij laptops wordt S3 vaak automatisch ingeschakeld zodra het scherm wordt dichtgevouwen om de accu te sparen.
Ik vraag me af wanneer je hem op S3 Standby zet het dan schadelijk is voor de computer. Ik heb in de bios gekeken en S4/S5 functies zitten er niet bij. Kan er iets met het geheugen gebeuren als ik hem lang in deze mode zet? Denk aan twee dagen ofzo.
Dat ie dan energie vreet maakt me niet zoveel uit, 5 watt is imo verwaarloosbaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Omnyakom1 op 10-10-2009 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-10 22:46
Omnyakom1 schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 22:59:
Ik vraag me af wanneer je hem op S3 Standby zet het dan schadelijk is voor de computer. Ik heb in de bios gekeken en S4/S5 functies zitten er niet bij. Kan er iets met het geheugen gebeuren als ik hem lang in deze mode zet? Denk aan twee dagen ofzo.
Dat ie dan energie vreet maakt me niet zoveel uit, 5 watt is imo verwaarloosbaar.
Je kunt computers ook gewoon maandenlang aan laten staan, is geen enkel probleem.

Wel een mogelijk nadeel: als je vergeet dat 'ie nog aan stond, iemand trekt de stekker er uit, kleine stroomonderbreking etc., dan ben je natuurlijk wel alle openstaande, niet-opgeslagen zaken kwijt. In hibernation mode heb je dat niet (en ja, dat werkt ook op desktop-systemen). Duurt wel iets langer om weer "wakker" te worden dan. Bij veel voedingen/moederborden is het verschil in stroomverbruik tussen ATX-off en S3 helaas niet erg groot :(, dus wat dat betreft heb je waarschijnlijk gelijk dat het niet veel uitmaakt met uitzetten - tenzij je er een extra fysieke schakelaar tussen plaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-10 15:48

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik vind het wel jammer dat je 5watt verwaarloosbaar vind. Ik heb het even nagerekend:

5 Watt per uur:

Dat kost per week aan elektriciteit:
0.8 kWh 0.17 Euro
Dat kost per jaar aan elektriciteit:
43.9 kWh 8.78 Euro

Tja, ik vind dat zonde, maar ik zet ook elke keer alle apparatuur die ik niet gebruik in huis hard uit (dus van de stroom af). Scheelt een hoop sluipverbruik voor iets dat je niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:19
Wilke schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 23:51:
[...]
Wel een mogelijk nadeel: als je vergeet dat 'ie nog aan stond, iemand trekt de stekker er uit, kleine stroomonderbreking etc., dan ben je natuurlijk wel alle openstaande, niet-opgeslagen zaken kwijt. In hibernation mode heb je dat niet (en ja, dat werkt ook op desktop-systemen). Duurt wel iets langer om weer "wakker" te worden dan.
Dat lost Vista heel aardig op met Hybrid Sleep. :Y)
In Hybrid Sleep mode, system saves any open documents and programs to memory and to your hard disk, and then puts your computer into a low-power state as in normal Sleep/Standby state. An advantage of hybrid sleep is that if a power failure occurs, Windows can restore your work from your hard disk. If a power failure such as power outage occurs when your work is saved only to memory (as in Sleep mode), all work is lost. In Hyrid Sleep mode, if the computer suddenly loses power, users can still recover to last working state as when computer enters hybrid sleep mode because all data in memory is saved in hiberfil.sys hibernation file. In this case, the computer is acted exactly same with hibernation mode to resume computer activity, and yet still enjoy the benefit of fast return to full operation of Sleep mode.

[ Voor 8% gewijzigd door Xander op 11-10-2009 10:44 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:52
sebastius schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 10:35:
Tja, ik vind dat zonde, maar ik zet ook elke keer alle apparatuur die ik niet gebruik in huis hard uit (dus van de stroom af). Scheelt een hoop sluipverbruik voor iets dat je niet gebruikt.
Tja, er zijn er zat die dat niet doen, en dan is het kleine meerverbuik van S3 t.o.v. Power-Off best te verantwoorden door het grotere gebruiksgemak. Je kunt het ook omdraaien, doordat je bij S3 heel snel weer in Windows zit heb je best kans dat meer mensen de pc in standby gooien als ze even weglopen, ipv dat ze 'm continu aan laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-10 22:46
sebastius schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 10:35:
Ik vind het wel jammer dat je 5watt verwaarloosbaar vind. Ik heb het even nagerekend:

5 Watt per uur:

Dat kost per week aan elektriciteit:
0.8 kWh 0.17 Euro
Dat kost per jaar aan elektriciteit:
43.9 kWh 8.78 Euro

Ik heb power supplies gehad die meer dan 8W gebruikten in "uit"-stand. Significant verschil tussen S3 en uit was er bij die PSU eigenlijk niet (misschien 2W ofzo). Vandaar dat je dat ofwel accepteert, of er een stekkerblok met schakelaar tussen plaatst (ik heb dat laatste gedaan, ook omdat de computer niet het enige apparaat was met dergelijk gedrag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JefSnare
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-11-2020
Hibernate is makkelijk wanneer je in de trein zit op weg naar school en je klapt dicht en gaat naar school, doet um open en tada...binnen 4 seconden startklaar (tenminste mijn Vaio :+)

Twitter Flickr

Pagina: 1