• kevinvdw
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-08-2025
hey,

SpeedFan toont mij deze waardes:
temp1: 34°C
temp2: 41°C
temp3: 90°C
In mijn BIOS staan alleen de eerste twee, ik weet niet goed wat die derde is, maar mijn hand vertelt me dat het mijn chipset is. Hoe kan het dat die zo warm is? Kan dit of is dit een fout van de sensor? SIW geeft dezelfde temp.
Ik gebruik alleen mijn browser en de temperatuur is stabiel, vanaf ik een programma open stijgt de temperatuur naar 95+°C. Is dit echt mijn chipset? Die heeft warmer dan de rest, maar weet niet zo goed als dit wel 90°C is?
Mijn MB is de GigaByte GA-MA78GM-S2H.

Verwijderd

Download anders eens Everest, daarmee kan je ook temperaturen enz bekijken en die geeft ook aan over welk onderdeel het gaat.

http://www.lavalys.com/products.php?lang=en&page=11

• kevinvdw
Everest geeft deze temperatuur niet, enkel MB & CPU(en HD's)
Op het internet zijn er wel nog personen met dit probleem, zou dit normaal kunnen zijn?

• glennvho
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-01 10:00
Kun je geen fan op je north bridge richten ofzo en dan kijken of die temp zakt. Zelf had ik het probleem aan het begin van de zomer dat mijn nb te warm werd en ik tijdens het spelen van games crashes had naar de desktop. Met een fan op de nb gericht heb ik dit probleem niet meer, hij werd dan ook wel heel heet maar nu dus niet meer.

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Zoiets lijkt me meer het soort temperatuur van een high-end videokaart. Mijn NV 8800 GTX wil ook nog wel eens richting de 100 graden gaan onder load. Voor dit soort kaarten is dat niet echt een probleem, maar ik kan me niet voorstellen dat dat goed is voor een mobo chipset.

• glennvho
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-01 10:00
CherandarGuard schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 21:11:
Zoiets lijkt me meer het soort temperatuur van een high-end videokaart. Mijn NV 8800 GTX wil ook nog wel eens richting de 100 graden gaan onder load. Voor dit soort kaarten is dat niet echt een probleem, maar ik kan me niet voorstellen dat dat goed is voor een mobo chipset.
Dat was bij mij dus ook mede de oorzaak want een hd4870 (nu 5870 >:) ) produceert nogal wat warmte en zit net onder de nb. En aangezien warme lucht stijgt had ik dus een probleem :+ .

• kevinvdw
Ik gebruik de onboard chipset en behalve de CPU is er niets in de buurt(en die is veel koeler, 45°C max)
Ik heb mijn pc 12h laten uitstaan, nu opgestart en direct speedfan en SIW opgestart. resultaat: 85°C!
Wijst dit op een kapotte temperatuursensor?

edit:http://www.silentpcreview.com/article807-page4.html
Op het plaatje van speedfan staat ook 90°C, ga het eens lezen , is mss normaal
Ben nu eens aan het stressen en zit op 110°C

[ Voor 28% gewijzigd door kevinvdw op 11-10-2009 10:22 ]

Verwijderd

Zit er een koelblok op je northbridge? Zo ja, raak hem eens met de hand aan. 60 graden heatsink temperatuur is uiterst onaangenaam. Een temperatuur van 110 graden zou kunnen betekenen dat de heatsink niet goed bevestigd zit.

• kevinvdw
De heatsink zit waarschijnlijk niet goed op de northbridge, ik kan hem nog net beetnemen.
De review van mijn vorige post toont wel dezelfde temperaturen, en op het www zijn nog voorbeelden hiervan te vinden.
Ik veronderstel een beetje dat dit "normaal" is voor dit moederbord

Verwijderd

duw eens voorzichtig op het koellichaam, als de temperatuur zakt in de bios / het diag. programma heb je de oorzaak te pakken :)

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-01 15:38
Dat het koelblok warm wordt is al een goed teken. Als hij namelijk slecht contact maakt wordt hij ook niet warm. Echter een koelblok van een chipset van 90 graden pak je niet meer met je hand beet.
Kunnen dus 2 dingen zijn:

-toch niet goed gemonteerd koelblok
-kapotte sensor

volg daarom de tip van SiQDiZ eens op. Wordt hij dan niet koeler is de sensor stuk. evt kun je, als je het toch niet vertrouwd, een fan op het koelblok hangen.

• kevinvdw
Ik heb het probleem misschien gevonden. Door het koelblok aan te drukken gebeurt er niet., maar ik vond wel dit. Bij gegevens uitlezen met speedfan staat dat de derde temperatuur een niet aangesloten temp. sensor is, zou dit kunnen dat dit toch de northbridge niet is en dat die waarde dus op niets slaat? Klinkt logisch(denk ik) omdat bij opstarten deze automatisch op 80°C+ staat. Is het dan ook normaal dat bij stressen de temp stijgt?

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11-2024

NNF

Volgens mij heeft die 'Temp3' inderdaad niks met je chipset te maken. Mijn Gigabyte bordje heeft ook drie temperatuursensoren waarvan de derde constant 80 graden aangeeft. Die is dus gewoon niet aangesloten.

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-01 11:49
Die 90 zouden ook Fahrenheit kunnen zijn: 32 graden Celsius.

of

De PWM van een fan: 100 is full-speed en 0 is uit.

[ Voor 33% gewijzigd door bredend op 19-10-2009 17:28 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:10
bredend schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 17:27:
Die 90 zouden ook Fahrenheit kunnen zijn: 32 graden Celsius.
Als de andere waardes wel gewoon in °C zijn lijkt me dat een beetje sterk.

The devil is in the details.

Pagina: 1