Suggesties gevraagd voor research topic

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parasietje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-06-2024
Ik ben een student die momenteel een thesis schrijft over het gebruik van graph-based tools op programma-code. Daarvoor heb ik een AWT to RDF converter geschreven. Nu heb ik een grafe die een object-oriented software-programma voorstelt, en zoek ik suggesties om dit nuttig te gebruiken.

Wat ik momenteel al heb:
  • Pattern matching: probeer een patroon te matchen op de grafe. Dit kan bijvoorbeeld gebruikt worden om automatisch een visitor pattern te detecteren. Het leuke hiervan is dat ook bijna-matches getoond kunnen worden, en daarop suggesties gegeven kunnen worden. Voorbeeld: "Dit lijkt een visitor-pattern, maar de methodenamen zijn niet zo genoemd. Misschien kan je dit aanpassen?"
  • Cluster detection: probeer klasses die elkaar heel veel gebruiken samen te groeperen. Dit kan handig zijn om te kijken of de onderverdeling in modules wel goed is.
  • Tool integration: omdat RDF een taal is waarbij heel makkelijk extra data kan worden toegevoegd, is het mogelijk om de resultaten van modelling tools, profilers, compilers, ... op te slaan in hetzelfde RDF-bestand. Zo bekom je veel closere integratie, omdat refactors op de code ook worden doorgevoerd in de extra gelinkte data.
  • Versioning: conflict-management op grafen is een hot research topic. Door de betekenis van software te veranderen (ipv stukken tekst) is mergen makkelijker en ga je minder echte conflicten hebben.
  • Automatic detection of errors: ik heb een aantal reasoning regels gemaakt om fouten in code te vinden. VB: dead code, exceptions die niet gecatcht worden, ...
Nu had ik graag van jullie gehoord wat je nog nuttig zou vinden. Bedenk dat RDF gewoon een manier is om de betekenis van data mee op te slaan met de data. Daar kan dan over geredeneerd worden.

WebDAV in Vista is horribly broken. Ik wil het fixen, maar ben nog steeds op zoek naar de tarball met de source...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:16
Duplicate code detectie, zodat je copy-pastes kan detecteren (en laten verhelpen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parasietje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-06-2024
Voor equivalent subgraph detectie bestaan algoritmes, dus dit zou heel erg goed zijn. Het zou een stuk krachtiger zijn dan de duplicate-code detectie die we momenteel hebben, aangezien die vaak door whitespace al misleid wordt...

WebDAV in Vista is horribly broken. Ik wil het fixen, maar ben nog steeds op zoek naar de tarball met de source...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:16
Misschien kan je ook nog wat verder shoppen in de algorithmen die er zijn tbv optimalisaties in compilers, om daar iets abstracters mee te maken. Maar of dat wat oplevert weet ik zo net nog niet.

Misschien is het wel handig om een recursive functie te detecteren en te (laten) ombouwen naar een tail-recursie of recursieloos oid.

Uiteraard wil ik een kopie van de thesis ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Xiphalon op 11-10-2009 11:38 . Reden: ps ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-09 11:33
Kijk eens naar het programma nDepend voor wat tips enzo, dan zul je echt eens zien wat voor informatie er allemaal te halen is uit een stukje code.

Ze hebben onder andere deze 82 code metrics: http://www.ndepend.com/Features.aspx#Metrics

Misschien kun je daar nog dingen uit halen/bedenken die je ook graag wilt bekijken :).

~ Mijn prog blog!