[Raid]enkele vragen rond overstap op raid-setup

Pagina: 1
Acties:

• kevinvdw
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-08-2025
hey,

ik heb nu XP-installatie staan op schijf 1(bootschijf). Ik heb nog 2x2identieke (andere)schijven in mijn systeem zitten. Ik zou graag twee van deze schijven in raid 0 zetten(voor installatie) en twee schijven in raid 1 voor data. Ik heb dit al geprobeerd in mijn BIOS(via onboard raid controller), maar dan start mijn Windows niet meer op. Het probleem is dat ik mijn RAIDdrivers niet geïnstalleerd krijg. Kan dit echt alleen tijdens de installatie van windows?

Ik heb ook geen floppydisk in mijn systeem zitten, google vertelt me dat de enige oplossing een slipstream van windows met de drivers is, klopt dit?

Ik heb ook gelezen dat Windows 7 de oplossing kan zijn omdat deze raid 0 en raid 1 ondersteund? Kan ik dan ook mijn boot-schijf door de één of andere manier in raid 0 zetten? Zoja, hoe?

En als laatste: Scheelt een raid-setup via de onboard raid controller echt zoveel buiten raid via windows?

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:50

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

XP heeft dacht ik nog geen USB support, dan is slipstream de enige oplossing. Maar het slipstreamen is vrij makkelijk te doen en kost niet zoveel tijd. Windows 7 heeft USB ondersteuning, mocht je raid controller nog niet herkend worden (mijn geval een AMD chip), kan je de drivers via USB installeren.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 05-02 16:52

Tags NL

Harmful or Harmless?

Je kunt ook in je huidige Windows installatie alvast de drivers installeren voor de Raid-Controller, activeer eerst en installeer de drivers ervoor binnen Windows. Maak daarna de Raid-config, raid-0 voor OS en raid-1 voor data, en ghost de huidige Windows installatie naar de Raid-0 set. Oude disk eruit en je zou dan moeten opstarten van je Raid-0 set als je dat in de bios zo kan instellen...

https://powershellisfun.com

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-02 13:08
Je laatste vraag kan ik iig simpel beantwoorden. het verschil is minimaal. Je onboard RAID Chip gebruikt namelijk nog steeds de onboard CPU net zoals SoftwareRAID dat doet. De algoritmes zouden misschien wat efficienter kunnen zijn maar doorgaans is dat niet het geval. De performance zal dus vrijwel gelijk zijn.
Verschil is vooral dat je van FakeRAID kan booten en niet van SoftwareRAID (in xp dan)

Voor de rest: Slipstreamen lijkt mij je best oplossing ;)

Even niets...

• kevinvdw
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-08-2025
nog een klein vraagje, kan ik die raid-drivers installeren na een windows-installatie(die ik al een jaar gebruik)?

[ Voor 91% gewijzigd door kevinvdw op 10-10-2009 19:07 ]

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 05-02 16:52

Tags NL

Harmful or Harmless?

diamondback schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 18:55:
nog een klein vraagje, kan ik die raid-drivers installeren na een windows-installatie(die ik al een jaar gebruik)?
Je kan de drivers ervoor installeren in je huidige windows-installatie, bij een nieuwe installatie zul je ze moeten installeren tijdens de installatie van Windows (F6 en diskette voeren of driver slipstreamen via een how-to op internet)

https://powershellisfun.com

Verwijderd

Klik.

Microsoft OS' ondersteunen opladen van Raid driver via USB pas vanaf versie 6.
Pagina: 1