Nieuwe elco's in externe LaCie voeding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frederic46
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-08 09:58
Ik heb een LaCie 57W power supply (ACU057A-0512 aka 710449E) met 3 geplofte elco's. Ik heb geen verstand van electronica maar door elco's simpelweg te vernieuwen met gelijke exemplaren heb ik al een voeding van een iMac gerepareerd alsmede 2 Apple moederborden.

En zo heb ik voor deze voeding al 2 elco's (16V 1000µF) klaarliggen. Alleen voor de kapotte 400V 120µF vind ik totnogtoe alleen wat afwijkende waarden (of het zijn zgn. snap-in elco's).

Zo zijn daar o.a. 400V 200µF of 500 Volt 100µF.

Wat mag/kan voltage en µF maximaal afwijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ik hou altijd als stelregel dat het voltage hoger mag zijn maar dat de capaciteit hetzelfde moet blijven. Als je de capaciteit verhoogt zou het kunnen dat je daardoor wat dingen eerder in de circuit te hoog belast en dat het daardoor klapt :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Elektrolytische condensatoren hebben over het algemeen een vrij grote tolerantie, wel 20%. Probeer te achterhalen of de originele condensators ook die tolerantie range hebben. Zou best eens kunnen dat een condensator van 100uF gebruikt kan worden. Let ook op de ESR en max temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 13:23
Verwijderd schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 17:29:
Elektrolytische condensatoren hebben over het algemeen een vrij grote tolerantie, wel 20%. Probeer te achterhalen of de originele condensators ook die tolerantie range hebben. Zou best eens kunnen dat een condensator van 100uF gebruikt kan worden. Let ook op de ESR en max temp.
Gezien de werkspanning (400V) lijkt dit de elco aan de primaire zijde.
Die doet niets anders dan de 50Hz gelijkgerichte spanning stabiliseren. De hogere schakelfrequenties waardoor je ESR-issues gaat krijgen heb je daar nog niet.

Ik gok dat TS ze gewoon beide kan gebruiken, deze condensator is niet kritisch. (staat direct aan de gelijkrichter waarschijnlijk)

[ Voor 9% gewijzigd door DJSmiley op 10-10-2009 19:13 ]