[unix-variant] installeren op een Netbook

Pagina: 1
Acties:

• TvdW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-08-2021
Ik heb vandaag een DVD gedownload van een niet nader te noemen UNIX variant. Ik wil deze installeren op mijn Netbook, een Acer Aspire One A150 (een van de eerste modellen dus).

Deze Netbook heeft geen DVD drive, en ik heb geen USB sticks die 6.4 GB kunnen opslaan. (En ook geen DL-DVDs trouwens)

Hoe kan ik deze het beste installeren?

Tom

PS: Ik heb wél een 320 GB externe HD, en een netjes bedraad 100 mbit netwerk.

[ Voor 9% gewijzigd door TvdW op 10-10-2009 16:50 ]

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06:31

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

In Principe niet.

Je moet dus een USB schijf/DVDdrive hebben die de grote aankan van je schijf. Dat is de makkelijkste manier. Andere manier is misschien netwerkboot? Op een externe locatie dus de ISO laden en daarna installeren.

Waar gaat het trouwens over? Meer informatie is prettig

[ Voor 3% gewijzigd door Touchdomex op 10-10-2009 16:51 ]

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• TvdW
Het gaat hier om een UNIX-variant. Details doen er niet toe, want het gaat er hier om hoe ik die image op de netbook krijg.

Ik heb inderdaad ook al gedacht aan een netwerkboot. De netbook zelf ondersteunt dat wel, maar ik heb het al eens geprobeerd en ik kwam er helaas niet uit.

Tom

• Touchdomex
  • Laatst online: 06:31

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Maakt wel uit, er zijn van UNIX-varianten ook netwerk installs die op kleine stickjes gaan en dan via het netwerk verder gaan met downloaden. Dit kan dus al op stickjes van 300MB gezet worden. Die heb je al voor appel en een ei.

Nogmaals meer input is wel een verreiste ook voor Tweakers. Ook wat heb je zelf al geprobeerd of waar heb je allemaal aan gedacht. Dat mag er ook wel bij hoor ;)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• TvdW
Ok, dan vertel ik iets meer over de variant.

Het gaat hier om een variant waarvan maar 1 versie (deze dus van 6.4 GB) beschikbaar is. De iso is aangeleverd door het bedrijf waar ik werk, en deze was oorspronkelijk bedoeld om te installeren in een VMWare omgeving. Dit lukte allemaal wel, maar om deze variant écht te kunnen testen wil ik deze graag installeren op mijn Netbook. En dat lukt dus niet, met zo'n grote .iso

Tom

PS: Wat ik zelf al heb geprobeerd? Niet veel, want ik heb dus geen idee hoe ik die iso op mijn netbook ga krijgen.

[ Voor 12% gewijzigd door TvdW op 10-10-2009 17:07 ]

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-01 03:14
LiveCD op een USB stick zetten en dan voor netwerk of web installatie kiezen :)

Ik neem aan dat deze unix variant ook een live- of boot cd heeft?

Ik zie net je bericht hierboven. Als je een ISO bestand hebt dan kan je het natuurlijk wel vergeten om er op te kopieren. Je zal de installatie moeten hebben.

[ Voor 35% gewijzigd door Megamind op 10-10-2009 17:09 ]

• TvdW
Megamind schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 17:08:
LiveCD op een USB stick zetten en dan voor netwerk of web installatie kiezen :)

Ik neem aan dat deze unix variant ook een live- of boot cd heeft?
Sorry, deze ene schijf is alles dat ik kan krijgen.

-edit-
Wat ik me net bedacht.. Als ik nou eens binnen VMWare installeer op een map in mijn externe HD, en deze via `dd` over zet naar mijn laptop.. Kan dat werken?

[ Voor 21% gewijzigd door TvdW op 10-10-2009 17:10 ]

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:05
TvdW schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 17:09:
[...]

-edit-
Wat ik me net bedacht.. Als ik nou eens binnen VMWare installeer op een map in mijn externe HD, en deze via `dd` over zet naar mijn laptop.. Kan dat werken?
nee, je hebt nl. andere hardware in je vmware en je netbook. Dus dat heeft geen nut. Maar kun je niet je iso dd-en op je externe schijf en deze aan je netbook hangen en dan booten van usb? Dan heb je nog een kans dat het gaat werken...

Verwijderd

Ten eerste.. Wat een gelul om niks om het niet te melden.

Ten tweede: als je een PXE boot zou kunnen realiseren ben je van dit gezeik ook af. Tenzij er een businesscard versie te krijgen is. Dan zou nog sneller klaar zijn.

En je kan niet via VMWare installeren en dan overzetten met dd op de harddisk. wat je eventueel zou kunnen doen mits de laptop dit ondersteunt: iso met dd op een secundaire USB hd zetten en van daaruit instaleren

• TvdW
Ok, dan ga ik er maar vanuit dat het niet gaat lukken zonder de externe DVD drive. Dat wordt dus zoeken.

Toch bedankt.

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:11
TvdW schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 17:09:
[...]

-edit-
Waarom niet gewoon de iso dd'en naar je externe harde schijf zodat je een bootable installatie hebt, en dan je netbook via USB deze installatie laten booten.

Zo doe ik altijd mijn ISO's installeren op mijn Netbook, zowel linux, windows als Mac OS X. Het zijn natuurlijk maar een paar bestandjes + wat bootable bestanden, die kun je gewoon DD'en naar een externe harde schijf.

• TvdW
thaan schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 18:00:
[...]

Waarom niet gewoon de iso dd'en naar je externe harde schijf zodat je een bootable installatie hebt, en dan je netbook via USB deze installatie laten booten.

Zo doe ik altijd mijn ISO's installeren op mijn Netbook, zowel linux, windows als Mac OS X. Het zijn natuurlijk maar een paar bestandjes + wat bootable bestanden, die kun je gewoon DD'en naar een externe harde schijf.
Ok, toch maar een poging wagen dan. Ik heb een externe HD kunnen vinden die nog leeg was, dus 't schiet mooi op. Danku! :D

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Paultje3181 schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 17:19:
[...]

nee, je hebt nl. andere hardware in je vmware en je netbook. Dus dat heeft geen nut.
Dat is alleen voor Windows een probleem. UNIXachtigen kunnen dat wel gewoon (mits je natuurlijk niet een open source versie zelf gecompiled hebt en alle drivers eruit gelaten hebt die je niet nodig hebt.)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• bas-r
  • Laatst online: 27-01 13:51
Ik zou 'm dan met unetbootin installeren op je externe HD zodat je er van kan booten. Klaas is Kees.
En laat me niet langer in spanning, over welke Unix-variant hebben we het nou???

/edit linkje naar unetbootin
http://unetbootin.sourceforge.net/

[ Voor 15% gewijzigd door bas-r op 10-10-2009 20:38 ]

• TvdW
CyBeR schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 20:13:
[...]

Dat is alleen voor Windows een probleem. UNIXachtigen kunnen dat wel gewoon (mits je natuurlijk niet een open source versie zelf gecompiled hebt en alle drivers eruit gelaten hebt die je niet nodig hebt.)
't is een commerciele, closed-source variant. Ik kan de naam niet noemen ivm NDA :X

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

TvdW schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 21:11:
[...]

't is een commerciele, closed-source variant. Ik kan de naam niet noemen ivm NDA :X
Een NDA die je verbiedt de naam van je OS te noemen?

Ben je het nieuwe Apple Tablet-OS aan het testen? :P Of heeft Microsoft het licht (weer, overigens) gezien? :+

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeR op 10-10-2009 21:26 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• TvdW
Na vele uren experimenteren is het gelukt. Ik heb eerst geprobeerd de .iso te dd'en naar de externe harde schijf, maar daar startte de laptop niet mee op. Ook dd'en van een gemounte iso werkte niet.

Wat ik daarna heb geprobeerd: In VMWare installeren, en daarna via een Knoppix-boot de hele HD (die toch maar 5 GB is) dd'en naar de externe HD. Daarbij heb ik alleen de installatiebestanden dd'ed, dus niet de configuratie erbij, waardoor er nog geen hardwareprofiel was. Op deze manier kon ik het installeren op mijn Netbook. Het heeft nog gewerkt ook.

Verwijderd

Volgens mij is het TvdW gelukt om OSX te installeren op zijn Acer ;)

• TvdW
Verwijderd schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 02:20:
Volgens mij is het TvdW gelukt om OSX te installeren op zijn Acer ;)
Try again. ;)

Verwijderd

Of Solaris
Pagina: 1