4870 Crossfire of Nieuwe 5870

Pagina: 1
Acties:

• BruceAllMikety
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07-11-2025
Geachte Mede-tweakers,

Ik heb wat zitten lezen over crossfire, en benchmarks gezien.
Ik kan voorlopig nog alle games goed draaien, even mijn systeem.

Q6600 3.2 Ghz
Asus P5K/Epu
4 GB DDR2 PC 6400
Ati Radeon 4870 512MB ( 790/1100 )
22" Samsung Syncmaster

Echter zal er weer een tijd aankomen waarbij ik de video instellingen lager zal moeten zetten om
spellen speelbaar te houden ( Wat ik natuurlijk niet wil }) )

Maargoed, even terzaken.

Crossfire 4870:

Nagenoeg dezelfde prestaties als een 4870 X2
In mijn geval ( 1680x1050) marginaal verschil t.o.v. 5870

Ik bezit een P5K/EPU Mobo, waarbij er volgens de specs 2x PCIe 16x 2.0 op zou zitten
echter zit er een P35 chipset op.
Mijn vraag is dus of ik nu daadwerkelijk 2x 16X PCI-e heb als er 2 kaarten insteek, of zal er 1tje terug geklokt worden ? En zo ja, dan benut ik niet het volle vermogen van de ene kaart neem ik aan ?
Als ik dus wel de 2x 16X PCI-e kan benutten, betekent dat dat ik geen nieuwe mobo hoef aan te schaffen. Het is natuurlijk zonde om crossfire te draaien terwijl je het niet naar kunnen benut.

Kosten

4870 512 --- 130 Euro
Nieuw MOBO-- P45 ? -- +- 150 ?

totaal 280.

Daarnaast zit je met het probleem, dat Crossfire niet door elke game evengoed wordt gesupport. Wat ten nadele is voor je performance.

Aanschaf 5870

Een 5870 is niet goedkoop, als ik er 1 zou aanschaffen, dan wacht ik totdat Nvidea met hun nieuwe telg is aangekomen, waardoor het misschien interresanter wordt om een 5870 x2 of de 5890 tegen die tijd.

De kosten die hieraan vast liggen zullen vanaf 300 tot 400 euro zijn schat ik zo.
Dan heb je wel DirectX-11 support, een razendsnelle single GPU kaart.
Mogelijkheid tot crossfire (later).
Of de rete snelle 5870 X2.

Ik kan zelf de keuze niet echt maken, omdat ik het nogal lastig vind. Ik hoop hier dan ook andere meningen en tips van jullie kant te krijgen.
Misschien is het wel een dilemma waar meerdere mensen mee zitten.

Alvast bedankt :w

• dbm_
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-08-2019
Volgens mij is bij de p35 chipset is de 1e pci-e slot een 16x slot en de 2e een 4x. Sommige fabrikanten hebben het zo gedaan dat je bij crossfire 2 slots van 8x krijgt. Iig dus geen 2x 16 lanes

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Je hebt geen twee volledige 32 lanes nodig. Met je x16-sloten op x8 heb je geen performanceverlies. Op x4 volgens mij zelfs ook niet (maar dat zul je even op moeten googelen als je een x4 slot hebt)

Mij lijkt het (op de site van de fabrikant, of in de handleiding van het mobo bijvoorbeeld) wel te vinden op welke mode die x16-sloten lopen...

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-05 20:23

Bolletje

Moderator Harde Waren
Je hebt ook geen PCI-e 2.0. Sowieso dus geen CF HD4870 nemen.

• BruceAllMikety
En waarom geen Crossfire nemen dan ?
Is mijn bandbreedte van mijn PCI-e niet groot genoeg dan ?
Is toch vreemd...waarom CF support op je MOBO hebben, terwijl je niet het maximale eruit kan halen ?

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-05 11:59

KneoK

Not in a million lightyears

Bij mijn normale P5K zat inderdaad een x16 slot (1.1, niet 2.0) en een x4 slot met als gevolg dat bij het bijsteken van de tweede HD4870 512MB de prestaties gewoon compleet instortten, veel te weinig bandbreedte om de kaarten te benutten. Ik heb m´n mobo niet veel later ingewisseld voor een P5Q Pro (voor volgens mij rond de 90 Euro, dus 150 Euro is veel te veel om daar aan uit te geven) en vanaf dat moment draaide het echt als een trein met twee keer x8 2.0 sloten (meer heb je niet nodig voor deze setup, het verschil met een x48 chipset die twee keer x16 2.0 heeft is echt marginaal).

Dat Crossfire niet goed ondersteund wordt is volgens mij echt oud nieuws, er is op het moment nog geen enkel spel dat ik niet op full settings met minimaal 2xAA kan spelen op 1920x1200 (Crysis daargelaten, daar laat ik AA uit), dus voor 130 Euro videokaart en 90 Euro mobo heb je echt een razendsnel setje dat volgens mij maar weinig onderdoet voor een enkele HD5870. Dan mis je wel het voordeel van DX11, maar de echte ondersteuning verwachten ze pas begin volgend jaar en dan maar bij een paar titels. Ook het stroomverbruik zal aanzienlijk lager zijn met een enkele HD5870.

Met jouw processor zou ik zeker niet aan de 5870x2 of 5870 Crossfire beginnen, dan zit je met een gigantische bottleneck. Volgens mij heeft ook de EPU variant (wat volgens mij niets anders is dan mijn oude P5K die ook gewoon EPU ondersteunde) 1.1 PCIe sloten, dat zit ´m om de P35 chipset dus ik betwijfel ook nog eens of die wel genoeg bandbreedte hebben voor een 5870x2 en Crossfire met twee 5870´s kun je ook weer vergeten om bovenstaande redenen.

De keus is dus nieuw moederbord (waar je in de toekomst toch wel weer aan zult moeten) met een extra 4870 of 100 Euro meer uitgeven aan een 5870. Ik denk dat een nieuwere quadcore op S775 geen zin meer heeft als je voor de 5870 gaat, dus je zult als je die in de toekomst met een tweede 5870 wilt uitbreiden toch voor een i7 achtig systeem moeten gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door KneoK op 10-10-2009 17:00 ]

• BruceAllMikety
Thanks, op zo'n reactie zat ik te wachten, daar kan ik tenminste wat mee!

Dan rest mij alleen nog een technische vraag, wat vormt dan de bottleneck bij de CPU?
Is het de FSB die te langzaam is ? Aangezien je die bij de i7's niet meer hebt.

En de bandreedte van een 16x PCI-e 1.1 t.o.v 2.0 ? Ik heb daar wat info over proberen te vinden, maar ben daar niet in geslaagd. Iemand wat uitleg ?

Een enkele 5870 zou nog wel een optie zijn dus, een X2 zou zonde zijn van mijn geld, omdat ik het niet kan benutten.
Bij aanschaf van een 5870 X2, betekent het dus dat ik een zo goed als nieuw systeem zal moeten aanschaffen :(

• kaasplank1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:10
dus moet je wachten tot je de instellngen lagerfr moet zetten en dan pas kan je kijken wat je moet doen

( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)

Verwijderd

CrossFire met dat mobo is echt een no-go.
Het tweede PCIe 1.1 slot heeft namelijk maar 4 lanes beschikbaar en dit gaat ook nog eens via de southbridge.
Dus dat wordt lekker onspeelbaar. :p

Ik zou kijken naar een HD5850, meer dan genoeg. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2009 17:10 ]

• BruceAllMikety
Dat is sowieso mijn insteek, maar ik ben sowieso van plan
om weer een Ati kaart te kopen, ongeacht wat Nvidea uitbrengt.
Prijs/kwaliteit for the win ! Maargoed, daar hebben we het maar niet over :P

• BruceAllMikety
Verwijderd schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 17:09:
CrossFire met dat mobo is echt een no-go.
Het tweede PCIe 1.1 slot heeft namelijk maar 4 lanes beschikbaar en dit gaat ook nog eens via de southbridge.
Dus dat wordt lekker onspeelbaar. :p
Onspeelbaar ?

Oke..Conclusie, mijn MOBO zuigt voor CF voor 2 4870's. Duidelijk :P
Voortaan toch maar wat zorgvuldiger mijn MOBO's uitzoeken ;(

En P5Q PRO zou dus wel volstaan ? Het moet natuurlijk ook wel zo zijn dat ik nog wel mijn Q6600 op 3.2 Ghz kan klokken..
Iemand nog andere suggesties voor een Mobo's ?

Een 5870 X2 op een beter mobo met mijn Q6600 is ook geen functioneel alternatief ?

[ Voor 7% gewijzigd door BruceAllMikety op 10-10-2009 17:14 ]

• KneoK

KneoK

BruceAllMikety schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 17:05:
Thanks, op zo'n reactie zat ik te wachten, daar kan ik tenminste wat mee!

Dan rest mij alleen nog een technische vraag, wat vormt dan de bottleneck bij de CPU?
Is het de FSB die te langzaam is ? Aangezien je die bij de i7's niet meer hebt.

En de bandreedte van een 16x PCI-e 1.1 t.o.v 2.0 ? Ik heb daar wat info over proberen te vinden, maar ben daar niet in geslaagd. Iemand wat uitleg ?

Een enkele 5870 zou nog wel een optie zijn dus, een X2 zou zonde zijn van mijn geld, omdat ik het niet kan benutten.
Bij aanschaf van een 5870 X2, betekent het dus dat ik een zo goed als nieuw systeem zal moeten aanschaffen :(
Waar precies de bottleneck zit weet ik niet, rauwe snelheid zal een factor zijn, architectuur ook. Het zal ook niet zo zijn dat je met een simpele i7 920 een x2 kan benutten, dan zal overklokken naar 3,6 tot 4GHz ook zeker wel een vereiste zijn. Deze trend loopt eigenlijk al jaren, een HD4870x2 of 4870 Crossfire presteerde ook niet maximaal met een stock E6600 bijvoorbeeld, daar leverde overklokken ook al heel veel meer prestatie op. Deze trend zal volgens mij alleen maar voort blijven zetten, de videokaarten worden alleen maar sneller en sneller, de processoren lopen wat dat betreft altijd een beetje achter (zeker als je het betaalbaar wilt houden, een dikke duizend Euro uitgeven alleen aan een processor die snel genoeg is is natuurlijk zonde).

De bandbreedte van een 2.0 slot is verdubbeld ten opzichte van een 1.1 slot, theoretisch is een 2.0 x8 slot dus net zo snel als een 1.1 x16 slot. Hoe een 5870 zich in een enkel 1.1 x16 slot voelt weet ik alleen niet, maar ik heb het vermoeden dat dat wel los zal lopen.

Met een x2 zit er inderdaad niets anders op dan een volledig nieuw systeem aan te schaffen (althans, in ieder geval mobo, geheugen en processor, ik denk dat je met een snelle Phenom II ook wel in de buurt zult komen).

Een P5Q variant is inderdaad voldoende, elk ander alternatief van een ander merk met een P45 chipset zal hetzelfde doen, let alleen op de Crossfire ondersteuning en minimaal tweemaal x8 sloten. Je Q6600 is denk ik in geen enkel geval nog echt geschikt om het maximale uit een 5870x2 te halen, wellicht met een 45nm variant (Q9550, Q9650 etc.) dat je al in de buurt komt als je die tot 4GHz kunt klokken, maar da´s altijd een gok, mijn Q9550 doet net iets meer dan 4GHz maar alleen om eventjes te benchen, ik hou ´m stabiel op 3,7GHz voor dagelijks gebruik.

[ Voor 12% gewijzigd door KneoK op 10-10-2009 17:18 ]

Verwijderd

Ik zie geen reden voor een ander mobo, gewoon een HD5850 nemen dat is namelijk al een sprong voorwaarts.
Daarnaast zie ik ook geen voeding die een tweede HD4870 aankan. ;)

• KneoK

KneoK

Verwijderd schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 17:17:
Ik zie geen reden voor een ander mobo, gewoon een HD5850 nemen dat is namelijk al een sprong voorwaarts.
Daarnaast zie ik ook geen voeding die een tweede HD4870 aankan. ;)
Hmm, die heb ik inderdaad even buiten beschouwing gelaten, een redelijk dikke voeding heb je voor twee 4870´s natuurlijk wel nodig ja, dus als de TS die niet heeft dan komt er in het geval van Crossfire nog wel een 80 Euro bij.

Denk dat een 5850 zeker een mooi alternatief is in dit verhaal, je blijft dan volgens mij wel iets onder de prestaties van twee 4870´s maar zit voorlopig wel weer gebakken.

• BruceAllMikety
Wat valt onder de categorie van een dikke voeding dan ?
Op het moment heb ik een 600 Watt voeding ?

Voor mijn gevoel is een 4850/5850 een net niet kaart... Ik zal eens even wat benches opzoeken.
het scheelt namelijk wel aanzienlijk in prijs.

EDIT: Is een 4870 X2 ook geen goede optie dan ? Of kan mijn PCI-e Slot dat ook niet aan :(?

[ Voor 16% gewijzigd door BruceAllMikety op 10-10-2009 17:36 ]

Verwijderd

BruceAllMikety schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 17:26:
Wat valt onder de categorie van een dikke voeding dan ?
Op het moment heb ik een 600 Watt voeding ?
Merk? Type? Vermogen op de 12 voltlijnen?
Voor mijn gevoel is een 4850/5850 een net niet kaart...
De HD5850 is juist het net wel kaartje, de HD5870 is het juist net niet door zijn prijs die veel te hoog ligt namens zijn prestatie. En dat was ook zo met de introductie van de HD4870 en HD4850. ;)

• BruceAllMikety
Verwijderd schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 17:35:
[...]

Merk? Type? Vermogen op de 12 voltlijnen?

[...]

De HD5850 is juist het net wel kaartje, de HD5870 is het juist net niet door zijn prijs die veel te hoog ligt namens zijn prestatie. En dat was ook zo met de introductie van de HD4870 en HD4850. ;)
Ik zou eens moeten kijken wat voor type voeding ik heb. Geen idee wat ik op de 12V heb, staat ergens op de voeding vermeldt ? Of moet ik dat gaan meten zelf :X
Daarnaast, maakt het wat uit van welk merk ? Heeft dat te maken met het Piek en continue vermogen dat je voeding kan leveren ?

Jou insteek van de 5850/5870 is er een die ik zelf nog niet had bedacht 8)7

Verwijderd

Merk is inderdaad belangrijk, veel voedingen geven piekvermogen aan.

Als je geen geld over hebt neem je een 5850, anders een 5870, voor de prijs staat niet in verhouding tot de prestatiewinst. En van die 100 euro die je uitspaart zou je nog een mooier moederbord kunnen kopen in de toekomst moest die 5850 niet meer gaan voldoen (maar op dat moment kan je waarschijnlijk best gelijk je CPU ook vervangen, tenzij je op grote resoluties gaat spelen zal die eerst gaan bottlenecken).

Verwijderd

BruceAllMikety schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 17:42:
[...]

Ik zou eens moeten kijken wat voor type voeding ik heb. Geen idee wat ik op de 12V heb, staat ergens op de voeding vermeldt ? Of moet ik dat gaan meten zelf :X
Daarnaast, maakt het wat uit van welk merk ? Heeft dat te maken met het Piek en continue vermogen dat je voeding kan leveren ?
Een voeding van het merk Trust, Sweex, Q-tec, X-Gear, MS-TECH kan onmogelijk het beloofde vermogen leveren. Die zijn al ontploft meestal bij een belasting van 75% of minder.
Wat betreft merk, type, vermogen op de 12 voltlijnen, dat staat allemaal op de zijkant van de voeding. :)

• BruceAllMikety
Verwijderd schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 19:58:
[...]

Een voeding van het merk Trust, Sweex, Q-tec, X-Gear, MS-TECH kan onmogelijk het beloofde vermogen leveren. Die zijn al ontploft meestal bij een belasting van 75% of minder.
Wat betreft merk, type, vermogen op de 12 voltlijnen, dat staat allemaal op de zijkant van de voeding. :)
Thanks, weer wat geleerd :)!

Ik denk dat ik voldoende informaite en inzichten heb gekregen van Jullie allen,

Bedankt voor jullie inbreng ! _/-\o_

Verwijderd

Maar nu zijn we natuurlijk ook benieuwt wat je gaat doen. :)

• BruceAllMikety
Hehe, natuurlijk my bad.

Voorlopig nog helemaal niks.

Maar het als ik tegen het probleem aan ga lopen dat:

-Spellen minder goed draaien ( Dus niet meer met full specs)
-Direct X 11 echt veel beter presteert en eruit ziet.

Dan ga ik toch voor een nieuwe 5870, hopelijk tegen die tijd, is de prijs al wat gedaald, of zijn is er wel een
goed alternatief van zowel Ati ( 5890?) of Nvidea., mits NV erin slaagt om prijs/kwaliteit voor elkaar te krijgen.

Offtopic.

Heb nog even op mijn voeding keken..Het is een 750 Watt voeding,
maar effectie 650 Watt, 20 A op de 12 V lijn. Het merk is voor mij vrijwel onbekend...dus
ik hoop dat die het nog ff vol gaat houden :) :P

Verwijderd

Ik hoop voor je dat je verkeerd kijkt want dan kan een goede 300 Watt voeding nog meer leveren.
Het merk is voor mij vrijwel onbekend...dus
Maar het merk is? ;)

• BruceAllMikety
Hahaha, Ik wist toen ik gepost had, dat jij alsnog zou vragen

"Wat is het merk"

_/-\o_

Maar het is een Advance voeding :X

Nu schroef ik me kast weer ff open ovoor de 3e :P keer, om te checken of het idd 20 A op de 12 V is..
( Maar hoezo 300 watt dan ?) P=U*I* Rendement ?

Voor de zekerheid maar even een foto voor je genomen 8)

Afbeeldingslocatie: http://img205.imageshack.us/img205/1801/imag0140.jpg

Verwijderd

BruceAllMikety schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 17:02:
Nu schroef ik me kast weer ff open ovoor de 3e :P keer, om te checken of het idd 20 A op de 12 V is..
Ik zie anders vier 12 voltlijnen van elk 20 ampère die samen 650 Watt kunnen leveren. ;)
( Maar hoezo 300 watt dan ?) P=U*I* Rendement ?
Het gaat tegenwoordig vooral om de 12 voltlijnen, daar wordt het meeste vermogen vanaf genomen.
En 240 Watt (20 ampère maal 12 volt) dat kan zelfs een goede 300 Watt voeding leveren, daarom zei ik dat. ;)

Maar neemt idd niet weg dat deze voeding veel rommel is en weinig kwaliteit. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2009 17:12 ]

• BruceAllMikety
Hmm Oke duidelijk, mijn voeding is dus redelijk waardeloos ? |:(

[ Voor 6% gewijzigd door BruceAllMikety op 12-10-2009 17:16 ]

Verwijderd

BruceAllMikety schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 17:16:
Hmm Oke duidelijk, mijn voeding is dus redelijk waardeloos ? |:(
Valt nog wel mee en aangezien een HD5850 zuiniger is dan een HD4870 zie ik daarvoor ook geen probleem.
Maar zelf heb ik iig liever geen flut voeding in de PC. ;)

• KneoK

KneoK

Verwijderd schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 17:11:
[...]
Ik zie anders vier 12 voltlijnen van elk 20 ampère die samen 650 Watt kunnen leveren. ;)

[...]

Het gaat tegenwoordig vooral om de 12 voltlijnen, daar wordt het meeste vermogen vanaf genomen.
En 240 Watt (20 ampère maal 12 volt) dat kan zelfs een goede 300 Watt voeding leveren, daarom zei ik dat. ;)

Maar neemt idd niet weg dat deze voeding veel rommel is en weinig kwaliteit. ;)
Hoezo veel rommel en weinig kwaliteit ? Ga je daarbij af op het merk of op de geleverde stroom ?

edit: specs maar weer weggehaald, heeft weinig nut als het niet om het geleverde vermogen en de geleverde stroom gaat maar puur om merk :P

[ Voor 40% gewijzigd door KneoK op 12-10-2009 18:23 ]

Verwijderd

Ja die voeding gaat niet zijn beloofde vermogen leveren namelijk. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2009 18:17 ]

• KneoK

KneoK

Verwijderd schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 18:17:
[...]

Ja die voeding gaat niet zijn beloofde vermogen leveren namelijk. ;)
Ah, dan valt je opmerking inderdaad wat beter op z'n plek :) Lees nu ook pas dat het een Advance voeding is, nu heb ik er niet zo heel veel verstand van (getuige m'n eigen voeding :P Zal zeker niet de beste zijn, maar doet in ieder geval wél wat 'ie belooft) maar dat klinkt inderdaad niet echt bekend in de oren.
Pagina: 1