Windows 7 boot niet meer na formateren en installeren Xp

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Alle 30 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPeek
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03-09 21:11
Ik had tot voor kort een losse HDD met daarop Windows Vista en daarnaast nog een HDD met daarop Windows 7. Windows Vista was de laatste tijd irritant aan het doen en was aardig geïnfecteerd met virussen en andere rommel, dus vandaag besloot ik om Windows Vista eraf te gooien, de HDD weer eens te formateren en daarna Windows XP erop te gooien. Allemaal leuk en aardig, hardeschijf geformateerd en XP geïnstalleerd, maar ik kan nu dus niet meer in Windows 7 komen. Als ik de schijf met Windows XP loskoppel gebeurt er niks en krijg ik de melding dat ik een 'proper boot device' ergens in moet doen of iets dergelijks (m.a.w. de schijf wordt niet herkend) en de schijf wordt ook niet meer herkend door de Windows 7 disc als systeemschijf, dus ik kan geen reparatie via de installatieschijf uitvoeren.

Systeemspecs:
Core i7 920 @ 2,67Ghz
MSI X58 Pro SLI
OCZ Gold XTC Triple Channel 1333Mhz
2x 8800GT in SLi opstelling
Seagate 250Gb 7200RPM 16KB systeem schijf
(Windows 7)
Western Digital 80Gb 7200RPM 16KB systeem schijf (Windows XP)
Samsung F1 1TB 7200RPM 32KB data schijf

Weet iemand hoe ik dit probleem op kan lossen..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manu_
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-09 17:49
Je kunt dus wel xp booten? Probeer dan in xp met easybcd een entry te maken voor windows 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 19:03

job

Bij de installatie van xp, kijkt de installer of er al installaties van windows op de HD's staan. Dit doet hij zodat je bij de installatie van een 2e OS nog steeds bij de 1e kan.
Sinds vista heeft Microsoft een andere bootloader (waarmee het OS gestart wordt) geïntroduceerd.
De xp installe, kent deze bootloader niet (win7, en vista zijn veel nieuwer) en herkent dus ook die windows 7 installatie niet.
Gevolg: xp installeert zijn eigen bootloader waarmee hij alleen xp kan starten.

Wil je dit ongedaan maken.. zorg ervoor dat je een nieuwe bootloader installeert: http://www.vistabootpro.org/

Let op: ik ga er dus vanuit dat je bij het formateren van de HD's dus de windows 7 partitie intact hebt gelaten.
Ohja, lees je wel even in hoe vistabootpro (ja werkt ook voor windows 7) werkt. Het is wel even wat anders dan maar op wat knoppen drukken.

[ Voor 18% gewijzigd door job op 10-10-2009 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:26

Umbrah

The Incredible MapMan

Wat Job zei, de XP bootloader die de W7 bootloader heeft overschreven, kan geen W7/Vista booten. Dat is gezien hoe antiek XP is ook geen wonder. Je zou kunnen proberen handmatig de bootloader van W7 te rebuilden, en deze actief te maken (W7 'kaal' maakt voor zichzelf een niet-mapped NTFS5 boot partitie van 80MB aan waar ook alle diagnose tools instaan, en de bootloader, in een verborgen directory genaamd 'boot', maar deze directory kan ook op een 'gewone' bestaande partitie staan, zoek daar eens naar!). Je kunt de boot-fixer in de W7-setup gebruiken om de partitie met die directory 'boot' er op te her-activeren. Vervolgens kun je de W7-bootmanager aanpassen om óók XP te starten, standaard noemt Windows 7 het "boot other Windows OS", wat de XP loader vervolgens laad. Als de XP loader geen ander Windows OS vind (wat logisch zou zijn aangezien hij geen W7 kán booten), zal hij zonder vragen standaard normaal booten, wat je de schijn bied maar één bootloader te hebben. Terwijl je in feite er twee hebt. Vuistregel is in principe: nieuwste bootloader eerst. En dat kun je dus met die directory 'boot' en een W7 DVD voor elkaar krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Umbrah schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 16:41:
(W7 'kaal' maakt voor zichzelf een niet-mapped NTFS5 boot partitie van 80MB aan waar ook alle diagnose tools instaan, en de bootloader, in een verborgen directory genaamd 'boot', maar deze directory kan ook op een 'gewone' bestaande partitie staan, zoek daar eens naar!). Je kunt de boot-fixer in de W7-setup gebruiken om de partitie met die directory 'boot' er op te her-activeren.
Haha, grappig.. nooit geweten. :)
Althans nooit op gelet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPeek
Ik weet nou niet precies wat ik moet doen; ik kan niet in Windows 7 komen, easyBCD wil het MBR en MCD o.i.d. aanpassen maar ik weet niet of ik dat wel moet doen en Vistabootpro kost geld, en dat heb ik niet...

[ Voor 79% gewijzigd door MPeek op 10-10-2009 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06 00:17
MPeek schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 18:09:
Ik weet nou niet precies wat ik moet doen; ik kan niet in Windows 7 komen, easyBCD wil het MBR en MCD o.i.d. aanpassen maar ik weet niet of ik dat wel moet doen en Vistabootpro kost geld, en dat heb ik niet...
Start dan gewoon even op van het windows 7 setup cdtje en selecteer startup repair, dan herstelt die de bootloader weer voor je.

http://specs.tweak.to/15535

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:26

Umbrah

The Incredible MapMan

Yup, hoewel je mogelijk 'handmatig' die verborgen boot directory ergens moet terugzetten. Kwam ik ook achter toen bleek dat ik die op een oude defecte schijf bleek te hebben staan terwijl ik dacht dat dat slechts een data schijf was (OS op een andere schijf), transplantatie 'boot' directory vanaf de verborgen partitie van mijn laptop naar de schijf waar W7 op stond, activatie van die partitie, en boot fix vanaf de W7 DVD (die je installatie blijkbaar herkent aan die boot directory), en het zou weer moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPeek
tjtristan schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 18:13:
[...]

Start dan gewoon even op van het windows 7 setup cdtje en selecteer startup repair, dan herstelt die de bootloader weer voor je.
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, hij herkend de installatie niet. Ik heb er ook al een andere Windows 7 installatie in gehangen en die wordt ook al niet herkend... Ik denk dat de bootfiles op de inmiddles geformateerde schijf stonden.

[ Voor 7% gewijzigd door MPeek op 10-10-2009 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

MPeek schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 18:09:
Ja, je moet juist de MBR aanpassen. Dat vistabootpro geld kost wist ik niet, was voorheen niet zo.
Maar blijkbaar kan het dus ook via de windows 7 cd. Dus wellicht dat dat een handigere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPeek
job schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 20:02:
[...]

Ja, je moet juist de MBR aanpassen. Dat vistabootpro geld kost wist ik niet, was voorheen niet zo.
Maar blijkbaar kan het dus ook via de windows 7 cd. Dus wellicht dat dat een handigere oplossing.
De Windows 7 CD bied geen uitkomst, door het verwijderen van de bootfiles word de installatie niet meer herkend... Maar ik zal kijken wat ik met EasyBCD kan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPeek
*Kick!*
Zou iemand uit kunnen leggen hoe ik met EasyBCD of een ander programma de bootfiles van Windows 7 weer terug kan krijgen..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 15:19
Er zijn hele uitgebreide handleidingen te vinden voor EasyBCD en VistaBootPro via Google hoor!

1e hit:
link

Desktop | Server | Laptop

Pagina: 1