Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

nieuwsgroepen - Mbits verdelen over 4 pc's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik kom hier niet uit en zou een korte uitleg zeer waarderen.

nieuwsgroep account...60mbit..4 verschillende ip's die allen max 30mbit (internetsnelheid) aankunnen.

mijn theorie:

60mbit / 4 = ieder 15mbit (wanneer je tegelijk load)...

vs.:

60mbit of 40 (e.g.) mbit, maakt niet uit, van die 60mbit trekt ieder max 30mbit weg.

Dus vraag: maakt het in casus uit of ik een account van 60mbit neem of bijv. 40 mbit (of 30mbit etc..) aangezien die inetconnecties toch max 30mbit aankunnen?

Net met aantal computerwinkels gebeld, maar zij konden mij het antwoord niet geven. Iemand met verstand van internet etc...wel..

Alvast vriendelijk dank voor evt. antwoord.

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:56
60Mbit, 4 ip's die maximaal 30Mbit per stuk aankunnen.
Dat gaat dus betekenen dat zodra er maar 1 van de 4 download, hij de volle 30Mbit trekt.
Zodra er 1 bijkomt, zullen ze beide de volle 30Mbit trekken (gezien het totaal van 60Mbit.

Zodra er 3 of 4 zijn, zal voor alle de snelheid dus minder zijn, en in theorie 60Mbit/4 zijn.
In de praktijk zal het wel schommelen. Hangt natuurlijk ook nog af van meerdere factoren zoals het aantal threads dat per IP gebruikt wordt, de max snelheid per thread etc.

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-11 15:16

krvabo

MATERIALISE!

'verstand van internet'.... :')

In ieder geval, als je wilt dat je een fatsoenlijke snelheid haalt terwijl je vrienden ook zitten te downloaden, dan moet je een abo nemen dat hoger is dan je verbinding aankan.

Als je alle vier tegelijk download dan zou je 120mbit nodig hebben om 30 mbit vol te benutten per verbinding. In de praktijk komt dit natuurlijk zo goed als nooit voor (term: overselling), dus zul je voldoende hebben aan 60mbit.

Als je 60 mbit neemt kun je met 2 mensen tegelijk de verbindingen vol benutten, en bij 4 mensen tegelijk krijgt ieder ongeveer 15 mbit.

Aan jou de afweging of dit acceptabel is.

[edit] Let er ook op dat het connecten met meer mensen tegelijk bij veel USP's (usenet service providers) niet is toegestaan. Enkele wel (uit mijn hoofd bijvoorbeeld XSNews en Eweka)

[ Voor 12% gewijzigd door krvabo op 10-10-2009 16:27 ]

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

• peak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-11 13:15
Verwijderd schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 16:19:
ik kom hier niet uit en zou een korte uitleg zeer waarderen.

nieuwsgroep account...60mbit..4 verschillende ip's die allen max 30mbit (internetsnelheid) aankunnen.

mijn theorie:

60mbit / 4 = ieder 15mbit (wanneer je tegelijk load)...

vs.:

60mbit of 40 (e.g.) mbit, maakt niet uit, van die 60mbit trekt ieder max 30mbit weg.

Dus vraag: maakt het in casus uit of ik een account van 60mbit neem of bijv. 40 mbit (of 30mbit etc..) aangezien die inetconnecties toch max 30mbit aankunnen?

Net met aantal computerwinkels gebeld, maar zij konden mij het antwoord niet geven. Iemand met verstand van internet etc...wel..

Alvast vriendelijk dank voor evt. antwoord.
Beetje vage omschrijving en wat je nou wilt maar goed. Ik doe mn best:

Je geeft aan dat je 4x 30Mbit hebt. Hiermee kom je uit op 120 Mbit.
Als alle 4 tegelijk van nieuwsgroepen gaan downloaden, dan ben je beperkt tot de snelheid van het abbo.

Dus ja, het maakt zeker uit welk nieuwsgroep abbo je neemt als je tegelijk wilt downloaden.

• TrekDude101
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-08-2024
Ik snap je verhaal niet echt, je zegt dat elk ip 30mbit aankan, en dan dat je een 60mbit account wil, dus dan zou toch gewoon elk ip 15 mbit krijgen als je alles eerlijk verdeelt? ik snap verder ook niet veel van nieuwsgroepen, dus misschien dat ik daardoor wat info mis.

(oh en LOL btw, je belt met computerwinkels voor advies over je internetdownloads? nogal wiedes dat ze je geen antwoord konden geven)

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Ik dacht juist dat je het aantal max. connecties dat je krijgt kan verdelen (idd, bij eweka en xsnews). Dus als je 8 connecties hebt, kunnen 4 mensen tegelijk 2 connecties gebruiken elk. En ik dacht dat je dan met elke connectie op volle snelheid kon downloaden?

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:56
MaximusTG schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 16:34:
Ik dacht juist dat je het aantal max. connecties dat je krijgt kan verdelen (idd, bij eweka en xsnews). Dus als je 8 connecties hebt, kunnen 4 mensen tegelijk 2 connecties gebruiken elk. En ik dacht dat je dan met elke connectie op volle snelheid kon downloaden?
Sommige providers beperken de snelheid per thread. Sommige vast ook niet, hangt natuurlijk van de provider af.

• krvabo

krvabo

MATERIALISE!

MaximusTG schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 16:34:
Nee, connecties betekend gewoon hoeveel stukjes je tegelijk kunt downloaden. Met 4 of meer heb je zo een stabielere snelheid dan met 1 lijntje.
Alle snelheden bij elkaar opgeteld maakt de 'cap' van je abonnement.

• dôh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:17
Wat jij wil dat kan bijv. met een Draytek Router d.m.v. Rate Control. Daarbij kun je per clïent aangeven wat de maximale inkomende bandbreedte is. Je kunt hem daar op 15Mbit vastzetten. :)

Kijk op de Draytek site voor meer info.

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Wat de TS wilt is dat hij per PC maximaal 15Mbit wilt geven zodat als alle 4 PC's downloaden niet PC1 alles voltrekt en de rest weinig krijgt.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-11 22:35
dôh schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 18:50:
Wat jij wil dat kan bijv. met een Draytek Router d.m.v. Rate Control. Daarbij kun je per clïent aangeven wat de maximale inkomende bandbreedte is. Je kunt hem daar op 15Mbit vastzetten. :)

Kijk op de Draytek site voor meer info.
Lol hele router voor dit :>
Je hebt eigenlijk 2 simpele opties: In je newsclient instellen, AltBinz Sabnzbd ondersteunen dit iig.
Kan je gewoon Speed op 1920 KB/s vastzetten, komt ie niet hoger. Dit op alle pc's.
Mocht je een reader gebruiken die dit niet ondersteunt, Netlimiter. Hier kun je processen (zoals je client) limiten, ook op 1920 KB/s dus.

Als je met meerdere mensen met 30 Mbit gaat downloaden zul je dus ook een abbo moeten afsluiten wat 90 of 120 Mbit is. Jouw theorie is dus de goeie.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:07
Of je bedenkt ook dat de kans vrij klein is dat je met 4 mensen tegelijk download, grote kans dat er zelfs sporadisch 2 mensen tegelijk downloaden, en dan valt het hele probleem praktisch weg. Mocht je wel tegelijk aan de slag willen dan heb je 'n grote kans dat 't first come, first served is, dus je even zal moeten wachten ;)

[ Voor 37% gewijzigd door Leftblank op 10-10-2009 21:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
dank voor de antwoorden.

de vraag is wat onduidelijk doordat ik steeds andere getallen gebruik bij de voorbeelden. kern is - wat de invloed is van een 60mbit verbinding op 4pc's die max 30mbit aankunnen. gaat ieder - indien tegelijk downloadend - 15mbit of ga je alsnog alle 4 met i.c. 30mbit.

compunterwinkels hiervoor bellen lijkt mij geen ongeschikte methode, ik heb overigens maar 1 winkel gebeld maar om de kans groter te maken dat deze topic niet verwijderd werd bla bla.

goed, nogmaals dank voor antwoord.

• krvabo

krvabo

MATERIALISE!

In computerwinkels werken doorgaan alleen mensen met gelimiteerde kennis van computers.

Als je een 60 mbit abo neemt, voor 4 verschillende internetverbindingen, dan wordt die 60 mbit verdeeld over de hoeveelheid computers die willen downloaden. Als 2 mensen gaan downloaden haalt ieder 30, gaan er 4 downloaden dan krijgt ieder 15.

Dat is overigens alleen als er voldoende connecties beschikbaar zijn. Als je bij xsnews of eweka een abonnement afsluit dan krijg je een aantal connecties per abo. Stel dat dit er 16 zijn bij het 60 mbit abo:
- 16 / 4 is 4 connecties per verbinding/computer
- Ieder stelt zijn downloadsoftware (Newsleecher, GrabIt, alt.binz, etc) in om 4 connecties te gebruiken.

4 connecties ('draadjes') is voldoende om een stabiele verbinding te halen, en je bent er zeker van dat jullie op z'n minst allemaal tegelijk kunnen downloaden.
Zou 1 iemand 8 connecties nemen dan zou iemand dus niet tegelijk met de anderen kunnen downloaden, maar natuurlijk wel op het moment dat er iemand stopt met downloaden.

Het zit hem dus allemaal in de afspraken die je maakt met je vrienden, en nee, je krijgt niet spontaan meer bandbreedte van je USP (usenet service provider) als je je abonnement ook nog eens gaat delen.

Verwijderd

Topicstarter
na ik belde die comp winkel omdat ik daar vaker dingen mee bespreek.

helder antwoord overigens krvabo!

Verwijderd

Als je het echt letterlijk wilt verdelen / het een probleem is, moet je aan een managed switch.
Die heb je waarschijnlijk niet nodig maar mocht je er toch aan willen, het kost 100-150 euro en dan kun je poorten limiteren.
Zo dus

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2009 18:23 . Reden: Afbeelding vanaf andere host ]

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:15
Verwijderd schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 17:19:
Als je het echt letterlijk wilt verdelen / het een probleem is, moet je aan een managed switch.
Die heb je waarschijnlijk niet nodig maar mocht je er toch aan willen, het kost 100-150 euro en dan kun je poorten limiteren.
Zo dus
Ik krijg dit als ik op je link klik: Sorry, but you don't have permission to access /images/stories/basics/smart_switch_fun/netgear_gs108t_ratecontrol.jpg on this site.

ik weet niet of dit aan mij licht, maar misschien dat het bij de ts, tagere, ook niet werkt! :( |:(

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-11 22:35
Verwijderd schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 17:19:
Zo dus
Het is met verschillende huizen/internetverbindingen volgens mij ;)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

offtopic:
[quote]krvabo schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 14:30:
In computerwinkels werken doorgaan alleen mensen met gelimiteerde kennis van computers.[/quote]
Pardon :? :( .Ga je waarschijnlijk naar de verkeerde computerwinkel :o (aangezien je dit ook weet, beetje dom :+ )

[ Voor 24% gewijzigd door Ventrigo op 11-10-2009 22:44 ]

Self reflection is the school of wisdom

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Wat voor router heb je er tussen hangen?
Ik kan namelijk in mijn linksys router netjes instellen hoeveel % van de verbinding elke pc mag opslurpen.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• krvabo

krvabo

MATERIALISE!

Ventrigo schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 22:26:
offtopic:
Pardon :? :( .Ga je waarschijnlijk naar de verkeerde computerwinkel :o (aangezien je dit ook weet, beetje dom :+ )
offtopic:
Ik zeg ook doorgaans en 'gelimiteerd'. Dat betekend geenszins dat ze incompetent zijn, maar dat ze een beperkte kennis hebben t.o.v. veel mensen bijvoorbeeld op GoT. Ze zijn goed in wat ze moeten doen, verkopen, maar vraag ze niet hoe je DMZ aanzet op router X. Dat hoeven ze ook helemaal niet te weten, want ze zijn verkopers, en aan 'jouw' telefoongesprek verdienen ze niets.

En ja, ik heb uiteraard wat eerstehands ervaring met computerwinkel verkopers, zowel als koper en als iemand die redelijk wat computerverkopers kent/kende.

Pagina: 1