Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenw00t
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02-09 21:15
Beste Tweakers

Ik heb sinds vorige week een nieuwe draagbare harde schijf die ik via een Icy Box eSata docking station in mijn pc aansluit. De schijf in kwestie is een WD3200BEVT en werkt perfect. Hoewel, bij het kopiëren van bestanden van enkele gigabytes groot slaat het systeem compleet vast. De muis reageert niet meer, het toetsenbord evenmin, en via een CPU Meter gadget zie ik dat alle 4 de cores van mijn Q6600 volgetrokken worden. Dit heeft als gevolg dat de driver van ATi crasht en als dit teveel voorkomt krijg ik een BSOD.

Ik ben dan gaan onderzoeken hoe dit kwam en heb al snel de grondigste manier gekozen om dit aan te pakken: een nieuwe installatie van Windows 7 x64. Ik ben dan als volgt te werk gegaan: driver installeren, herstarten, bestanden lezen/schrijven naar de desbetreffende schijf en zo herhalen tot de boel weer vastliep. Uiteindelijk blijkt dat Intel Matrix Storage Manager de boosdoener is. Het is de nieuwste versie die beschikbaar is (8.9). Verder heb ik nog een Intel G2 80GB SSD, een Samsung HD501LJ en een Samsung HD103UJ in mijn systeem. Bovenstaand probleem komt niet voor bij deze schijven. Mijn moederbord is een GA-P35-DS4 met ICH9 in AHCI modus. Ik heb AHCI nodig om de eSata schijf te kunnen hotpluggen. Het probleem doet zich niet voor als ik ze via USB aansluit.

Iemand gelijkwaardige ervaringen en/of mogelijke oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 19:03

job

Via msconfig de programma's die met Intel Matrix Storage Manager worden meegeïnstalleerd al eens geprobeerd uit te schakelen?
Meestal zijn de extra programma'tjes die met de drivers worden meegeleverd niet noodzakelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door job op 10-10-2009 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenw00t
Dat helpt niet. Onder het tabje Services stond alleen 'Intel Matrix Storage Event Monitor' en onder het tabje Opstarten stond alleen 'RAID Event Monitor'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Dus het uitschakelen van die raid event monitor hielp niet.. Jammer.
En kijk dan eens welk proces die 100% cpu belasting neemt. In taakbeheer kan je dit gewoon zien.
Welke exe gebruikt daar die cpu cycles?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenw00t
Ik heb het even bekeken in Process Explorer en in Process Monitor. Wat opvalt is dat de zogenaamde 'Deferred Procedure Calls' omhoog schieten tijdens het kopiëren.
Met de monitor kon ik vaststellen dat werfault.exe wel héél erg veel wordt uitgevoerd. werfault.exe maakt deel uit van Windows Error Reporting. Ik ben dus even gaan kijken in de gebeurtenissenlogboeken en daar staat de volgende fout: "Pariteitsfout op \Device\Ide\iaStor0."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Die melding duidt op een probleem je sata.
Dat zou een fysiek probleem kunnen zijn, dus: draai de livegaurd diagnostic tool van western digital.

Het kan ook een compatabiliteits probleem zijn tussen sata controller en je schijf (onwaarschijnlijk)
of een driver probleem. Win7 is nog niet officieel uit, en intel heeft tot nu toe alleen drivers voor de RC online staan. Je kan dus altijd kijken of de met windows7 meegeleverde microsoft drivers het probleem oplossen.

edit: hier iemand met hetzelfde probleem: http://forum.sysinternals.com/forum_posts.asp?TID=17158
Als je de boel even doorleest blijkt het dus een probleem te zijn waarbij esata die fouten geeft, terwijl sata wel goed werkt.
Wat het probleem is kan ik zo snel niet vinden... maar je bent niet de enige.

[ Voor 28% gewijzigd door job op 11-10-2009 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenw00t
Volgens de SMART info die het WD progsel uitspuwt is de schijf in orde. Ik zou ook eerder geloven dat het een driverprobleem is. Het euvel is nu verholpen door het simpelweg zonder IMSM te doen. Ik gebruik nu de standaard (?) Windows driver. Nu gaat het terug lekker snel en zonder fouten.

Wat betreft het bericht op sysinternals: het logboek van die gast staat vol met van die fouten. Bij mij kwam het hoogstens 1 keer voor per kopieeractie. Verder lijkt het er gewoon op dat Intel aan het prutsen is, zie hier een vergelijkbaar fenomeen: http://communities.intel.com/thread/5036
Pagina: 1