Toon posts:

Overclock Failed! CPU Fan Error!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoi,

Sinds een paar dagen valt mijn computer zo maar uit. Eerst bleef die nog een uur windows draaien maar nu komt ie meestal niet verder dan alleen opstarten. Ook heb ik soms helemaal geen beeld en krijgt mijn beeldscherm geen signaal.

Als ik wel beeld krijg, krijg ik af en toe de volgende foutmelding: Overcloak Failed! CPU Fan Error! Ik krijg dan de keuze om in de bios te kijken of de default settings te restoren...

Nou moet ik zeggen dat ik vrij weinig verstand heb van computers. Ik heb een nieuwe ventilator geprobeerd, maar dit heeft geen effect. Zou het misschien iets met mijn geheugen of voeding te maken kunnen hebben?

Hoop dat iemand misschien een antwoord heeft, alvast bedankt!

gr

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
de melding cpu fan error komt omdat je moederbord geen draaiende fan detecteert op de poort voor de cpu fan, maak je kast eens open en bekijk je processor koeler eens, zit er misschien zoveel stof in dat hij niet meer kan draaien? maak het eens goed schoon, controleer het stekkertje.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Topictiteltypofixje :)

Geef eens wat meer info. Over wat voor hardware hebben we het hier en wat heb je al geprobeerd om het probleem op te lossen. Ik gok gezien de melding dat je een Asusbord hebt die geven dit soort loze meldingen namelijk vaker.

• MarkW800i
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 29-03-2024
Probeer die melding eens uit te zetten in je bios. Dat hij geen warning geeft voor je cpu fan. Wel je temps in de gaten houden :)

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-01 01:53

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Heb dit ook wel eens gehad met een Asusmobo. Af en toe kwam ik net aan in Windows en ik heb toen de temps bekeken die toch wel extreem hoog bleken te liggen, Ik heb toen even de koeler met de stofzuigen schoongemaakt en hij deed het weer. :)

Er zat gewoon te veel zooi tussen die vinnen waardoor de warmte niet goed meer werd afgevoerd.

Verwijderd

Topicstarter
moederbord is een asus P4P800 SE, voeding is een antec 300 watt sl300SP with pfc, 1024 kingston ram en een intel celeron D processor 330, 2.66 GHz, 533 MHz FSB, 256 KB L2 cache.

Hoop dat het zo wat duidelijk is!

Oh en bedankt voor het aanpassen van de topic titel :D

Verwijderd

Topicstarter
ok update! heb in me bios de thermo control uitgezet en toen bleef pc het gewoon doen. Heb speedfan geinstalleerd en die gaf een temp van rond 40-45 graden aan...

Nu deed ik gister mijn pc aan en toen kreeg ik weer die foutmelding, toen ik in mijn bios ging kijken waren al mijn instellingen weer gewist. Ik heb toen weer de thermo control uit gedaan en de pc deed het weer gewoon...

Nu wil ik vandaag me pc aan doen, maar wil die dus helemaal niet meer aan, de lichtjes branden 1 seconden en stop alles weer.

Ik wordt gek, haha! iemand een suggestie?

thx

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou sowieso je CMOSbatterij even proberen te vervangen, mogelijk dat hij daardoor de instellingen verliest.

Als je dat gedaan hebt, even de CMOS resetten en proberen opnieuw op te starten.

Houdt er rekening mee dat je bord dood kan gaan, dat doen Asusborden vaker op deze manier namelijk.

• michaelmou
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-02 16:09
TERW_DAN schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 22:19:
Houdt er rekening mee dat je bord dood kan gaan, dat doen Asusborden vaker op deze manier namelijk.
Dat klopt. Vooral in de P4 serie zijn de afgelopen maanden een hoop mobo's gesneuveld.
Pagina: 1