Hoe start ik window manager vanaf de commanoregel?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 17:16
Hallo allemaal,

Ik ben momenteel aan het aanmodderen met X over een netwerk, omdat er hier op het netwerk oude computers vervangen moeten worden en we een server hebben die niets staat te doen, dus ik overweeg die als X client te laten werken en de oude computers als X servers. Voordat ik eventueel integrated TFTs koop ofzo wil ik het wel aan de praat hebben.

Wat ik nu wil doen is vanaf de commandoregel op mijn huidige opensuse 11.1 systeem (door in het login scherm Console Login te kiezen) een X sessie te starten op de server. Ik kom er alleen niet aan uit hoe ik dat doe. Ik heb het programma X-win32 op Windows wat precies zo werkt zoals ik het hier zou willen. Moet ik nu een ssh tunnel gebruiken of moet ik ssh -X gebruiken?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-08 16:12

Icyzer

Goudvis

volgens mij hoef je alleen start x te geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een vraag: waarom wil je alleen met Xserver over het netwerk? Is het noodzakelijk dat je alleen X gebruikt?

Afgezien van dat: hoe staan je xhost rechten?
Hoe heb je X-win32 ingesteld?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2009 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Verwijderd schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 10:47:
Even een vraag: waarom wil je alleen met Xserver over het netwerk? Is het noodzakelijk dat je alleen X gebruikt?
Ik geloof niet dat ik je vraag helemaal snap...

Ik wil dus gewoon een paar thin clients hebben die als X server fungeren, niet meer, niet minder. X-win32 staat ingesteld verbindingmethode: ssh en opdracht: /usr/bin/startxfce4. Dat werkt allemaal prima, dus het lijkt me niet dat er iets met de beveiliging mis is. Als ik ssh -X /usr/bin/startxfce4 gebruik probeert hij xfce op de X server op de server zelf te starten, en ik wil dus dat hij de X-server op de thin client gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tout
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-06-2022
Misschien dat ik je behoefte niet helemaal begrijp, maar ik wilde het volgende toch met je delen.

In het verleden heb ik wel eens een LTSP gebruikt. Dit is het Linux Terminal Server Project. Hiermee kunnen thin clients (alleen moederbord, cpu, lan, videokaart op de client) via het netwerk booten op de server. Je stelt dan de netwerkkaart in op PXE boot en de server richt je hier voor in. De client start dan op via de netwerkkaart en start een sessie op de server op. De client gebruikt zichzelf alleen om de sessie (ook X-sessies) te laten zien. De server doet dus de afhandeling van alle programma's.

Misschien is dat iets voor je. Je server moet dan wel twee netwerkkaarten hebben als je ook van het internet gebruik wil maken.

http://wiki.ltsp.org/twiki/bin/view/Ltsp/WebHome
https://help.ubuntu.com/c...TSP#General%20Information

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Ja, ik weet dat LTSP bestaat, maar ik doe het liever zelf (gewoon, leer ik weer wat van enzo) en PXE vind ik geen geweldige oplossing. Ik maak liever een klein systeem met op maat gesneden kernel kernel, busybox, X etc., maar dan moet ik natuurlijk ook wel alles zelf doen.

[ Voor 4% gewijzigd door ktf op 10-10-2009 11:13 . Reden: verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Oke, ik ben weer een stapje verder. Als ik XDMCP toesta kan ik vrij eenvoudig met X -query server_ip toegang krijgen tot een mooie grafische interface. Nu rest de vraag: kan dat ook met SSH's ingebouwde X11 forwarding? Het is me al gelukt simpelweg met ssh -X de nodige X-apps te draaien (xeyes bijvoorbeeld) maar is het ook mogelijk via SSH een vrij standaard manier van inloggen te gebruiken?
Pagina: 1