Ik heb geen persoonlijke ervaringen met Plugwise, maar ik heb er wel redelijk wat onderzoek naar gedaan.
Het zijn inderdaad een soort stekkers die je tussen je apparaat en het stopcontact steekt. Het systeem bestaat uit 1 'hoofdstekker' en een hele zwik andere stekkers. Als alles is aangesloten wordt automatisch een draadloos communicatienetwerk tussen de stekkers opgezet.
Elke stekker meet het energieverbruik van de apparaat dat er op is aangesloten en zendt zijn meetgegevens naar de hoofdstekker. Die houdt een log bij van al deze meetgegevens. Verder hebben de stekkers een ingebouwde schakelmogelijkheid, waarmee het aangesloten apparaat van het net kan worden losgekoppeld. Dit alles kan met de computer uitgelezen en ingesteld worden.
Het apparaat wordt op de markt gezet als een manier om energie te besparen en inzicht te krijgen in het energieverbruik van de apparaten in het huishouden. Tegelijk probeert het ook een domotica oplossing te zijn maar op dat punt komt het dus niet verder dan het in- en uitschakelen van apparaten op voorgeprogrammeerde tijdstippen.
Als je kijkt naar de prijs zal je merken dat het een vrij duur ding is. Dit komt voornamelijk doordat elke stekker op zich een meet- en regelsysteempje is met best veel functionaliteiten. Om al je apparaten op het systeem aan te sluiten zul je dus niet genoeg hebben aan de basisset van 300 euro. Verder heeft elke stekker ook zijn eigen verbruik uiteraard, waar op de site verder niet zo veel over is te vinden. Op apparaten die van zichzelf een zeer laag energieverbruik hebben kan je dus beter niet zo'n stekker gebruiken.
Over het algemeen genomen ben ik best enthousiast over Plugwise, ook al past het (nog) niet in mijn budget. Als het apparaat nog wat uitgebreidere meetmogelijkheden zou hebben wat betreft energieverbruik zou ik het zo kopen. (Maar dan is elke stekker ondertussen opgewaardeerd tot een digitale geheugenscoop, weinig kans dus

)
[
Voor 0% gewijzigd door
Triggy op 10-10-2009 00:43
. Reden: ^^ Nette boel met jou, zit ik net dat hele bericht te typen voor je ]