[SBS 2008 Std] oem of Retail versie

Pagina: 1
Acties:

• RedGolf
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10:48
Ik overweeg voor een thuisnetwerk een HP ML110 G5 aan te schaffen en daarop een versie van SBS 2008 std te installeren, beide moet ik nog aanschaffen.

Nu kan ik volgens mij zon 3 verschillende versies bestellen:
  • SBS 2008 Std oem van HP zelf
  • SBS 2008 Std oem
  • SBS 2008 Std in een retail versie, deze heeft ongeveer 2x de prijs van een oem
Kan iemand aangeven wat wijsheid is, ik heb hier ergens gelezen dat indien je een oem koopt bij het systeem en het systeem daarna ooit hardwarematig aangepast zou worden (moederbord, CPU etc..), de oorspronkelijke oem niet meer te installeren zou zijn. Nu ben ik normaal niet te beroerd om de portemonee te trekken voor iets goeds, maar 700,- extra is niet niks.

Kortom wat zijn de concequenties van het een en ander...

Nibe S2125-12, SMO S40, ELK9, Vloerverwarming+radiatoren Enphase 7560Wp, ABB SCU200

Verwijderd

Normaal gesproken is de ROK (reseller option kit) van HP de beste keuze. Deze licentieis echter wel gekoppeld aan je server. Je kunt hem (licentietechnisch) dus niet meenemen naar een volgend systeem. Vandaar ook de sticker die je op je systeem plakt. De full packed product of retail zijn wel door te schuiven naar een ander systeem.
Bekijk gewoon wat je gaat doen met de server en of deze 3+ jaar blijft draaien.

• RedGolf
Ok, maar is deze ROK/oem licentie zodanig aan de hardware gekoppeld dat indien ik ooit het moederbord of de CPU van deze server zou willen/moeten vervangen, daarmee ook deze software onbruikbaar wordt?

Het punt is dat wanneer ik de server hardware koop zonder de oem/ROk licentie ik nooit meer 'goedkoop' aan een licentie kom. Wanneer ik immers eerst de server hardware koop en vervolgens met de trail van SBS2008 of WHS ga experimenteren en ik daarna inderdaad SBS2008 wil gaan gebruiken moet ik wel de volledige versie kopen.

Nibe S2125-12, SMO S40, ELK9, Vloerverwarming+radiatoren Enphase 7560Wp, ABB SCU200

Verwijderd

RedGolf schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 02:27:
Ok, maar is deze ROK/oem licentie zodanig aan de hardware gekoppeld dat indien ik ooit het moederbord of de CPU van deze server zou willen/moeten vervangen, daarmee ook deze software onbruikbaar wordt?

Het punt is dat wanneer ik de server hardware koop zonder de oem/ROk licentie ik nooit meer 'goedkoop' aan een licentie kom. Wanneer ik immers eerst de server hardware koop en vervolgens met de trail van SBS2008 of WHS ga experimenteren en ik daarna inderdaad SBS2008 wil gaan gebruiken moet ik wel de volledige versie kopen.
Wanneer je een nieuwe server zou kopen en je OEM licentie daarop zou installeren, zal dit technisch meestal geen probleem zijn. Je moet wellicht opnieuw activeren, en indien dit reeds een aantal keer gebeurd is, zal de licentie niet via internet kunnen geactiveerd worden.

Dan moet je dit telefonisch regelen (maar dit is geautomatiseerd, dus je wordt niet aan een kruisverhoor onderworpen of zo).

Dus technisch is dit normaalgezien geen probleem. Alleen licentie-technisch ben je niet correct bezig omdat je een OEM licentie niet mag overdragen naar een ander systeem. Dus eigenlijk ben je dan net zo illegaal bezig als wanneer je een illegale versie/licentie ergens zou downloaden (ook al heb je ooit voor je OEM licentie betaald).

Je kan hierover natuurlijk gaan discussiëren, maar MS heeft OEM net in het leven geroepen zodat mensen/bedrijven aan een democratische prijs een licentie kunnen verkrijgen. De keerzijde is enkel dat je bij een nieuwe machine ook een nieuwe licentie dient aan te kopen.

• RedGolf
Ik heb nu geen server draaien thuis en ik zal de nieuwe ML110 G5,hoofdzakelijk gaan gebruiken als NAS met een domein server en mail server voor 2-3pc's. Aangezien ik dit apparaat tot ca 4tb kan uitbreiden,moeten er echt rare dingen gebeuren wil hij niet meer voldoen.