Toon posts:

slechte wifi ontvangst in studentenhuis!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoi,

ik heb een asus F3JA, en in het studentenhuis waar ik ben komen wonen heb ik de ene keer wel en de andere keer geen signaal. Vaak knalt hij er bij 2 pagina's tegelijk al uit. Netwerk is wpa beveiligd. Verbinding geeft wisselend laag- heel laag, maar het aantal mbps wisselt sterk.
Wat kan ik doen om de boel wat stabieler te krijgen? Is een signaalversterker via het stopcontact een optie?
En weet iemand een voorbeeld?

Oh ja: het merk router is op dit moment onbekend.

Alvast bedankt!

Groetjes, Sophie

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
De router moet dichterbij staan, of er moet een kabeltje getrokken worden. Wireless is nu eenmaal niet enorm betrouwbaar, zeker bij grote afstanden en drukte (veel gebruikers en/of andere netwerken in de buurt).

• Roytoch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:21

Roytoch

Nietes

Kan je niet een wireless access point ofzo ertussen zetten? zoiets dus.

[ Voor 35% gewijzigd door Roytoch op 09-10-2009 19:58 ]

Welles

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Beste oplossing in een studentenhuis waar slechts 1 router staat, is een CAT5 kabel trekken en ergens een 2e, desnoods een 3e wireless Access Point te plaatsen. Zeker in oudere huizen met veel steen kan het nog wel eens lastig zijn om een draadloze router te benaderen als deze een verdieping lager, en ook nog eens aan de andere kant van het huis staat.

Heb je een oude magnetron in de keuken die niet erg veel beveiliging heeft, dan kan lekkende radiogolven van dat apparaat de boel al storen, en ook draadloze telefoons op de 2.4 Ghz band kunnen storen op draadloze netwerken.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Verwijderd

Topicstarter
en een wireless acces point, die zet je dus op je kamer? Ik kom er net achter dat mijn kamer wel een kabelaansluiting heeft. Als ik hier nu een cat5 kabel inprik, pak ik dan het signaal van de router beneden mee?

En wat betreft de acces point, hoe werkt dat dan? Die zet je op je kamer neer, maar dan moet er dus nog steeds een cat5 kabeltje worden getrokken?

en maartena, klopt tweemaal, ik slaap achter terwijl de router beneden bij de raamkant staat opgesteld, en er is een magnetron aanwezig.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Wireless is alleen bedoeld voor een of twee kamers. Wil je verder, dan ben je afhankelijk van het aantal magnetrons, DECT telefoons, weersomstandigheden, muurtype en zendvermogen van het AP en de client.
Overweeg bijvoorbeeld een Senao AP. Deze kunnen met meer zendvermogen uitzenden. Als je client dat ook kan dan wordt je bereik enorm vergroot.

Een andere optie is om internet via de wandcontactdozen aan te sluiten. Bijvoorbeeld middels een Devolo/Powerline. Daarmee kun je een netwerksignaal over stroomkabels transporteren. Handig als er geen mogelijkheden zijn om netwerkbekabeling aan te leggen, want stroom ligt er altijd wel :)
Verwijderd schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 20:06:
en een wireless acces point, die zet je dus op je kamer? Ik kom er net achter dat mijn kamer wel een kabelaansluiting heeft. Als ik hier nu een cat5 kabel inprik, pak ik dan het signaal van de router beneden mee?
Er is maar een manier om daar achter te komen: aansluiten :+
En wat betreft de acces point, hoe werkt dat dan? Die zet je op je kamer neer, maar dan moet er dus nog steeds een cat5 kabeltje worden getrokken?
Ja.

[ Voor 44% gewijzigd door Trommelrem op 09-10-2009 20:12 ]

• BèR
Is die kabelaansluiting eentje van radio/TV of ook echt een UTP-terminal?
Radio/TV-aansluiting kun je ook echt alleen voor radio/TV gebruiken, UTP is specifiek voor computernetwerken (dus ook internet).

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

BèR schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 20:17:
Is die kabelaansluiting eentje van radio/TV of ook echt een UTP-terminal?
Radio/TV-aansluiting kun je ook echt alleen voor radio/TV gebruiken, UTP is specifiek voor computernetwerken (dus ook internet).
neuh hoor utp word voor een heleboel typen singalering gebruikt

de meest voor de hand liggende is telefoon en het bestaat al langer dan je wellicht vermoed
Twisted pair cables were first used in telephone systems by Alexander Graham Bell in 1881. By 1900, the entire American telephone line network was either twisted pair or open wire with similar arrangements to guard against interference. Today, most of the millions of kilometres of twisted pairs in the world are outdoor landlines, owned by telephone companies, used for voice service, and only handled or even seen by telephone workers.

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
het is een utp aansluiting voor internet, dwz 2 aansluitingen in een apart doosje naast de tv en radio aansluiting. Het is een zeer net studentenhuis :)

Morgen eens een kabeltje sjarteren en kijken of het dan beter werkt.

Verwijderd

Topicstarter
works fine! (getest met de kabel die bij mijn oude linksys zat.

• Mr.Nobody
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
check eens hoeveel andere wifi's er in de buurt zijn. als je de keuze heb op een andere fequentie is dat misschien een oplossing. ik had laatst hetzelfde bleken er maar 2 wifi's te zijn, maar wel beide op dezelfde fequentie :)

veranderd en opgelost

Opensource delphi componenten (http://www.delphi-jedi.org)

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 13:29:
works fine! (getest met de kabel die bij mijn oude linksys zat.
als de oude linksys een draadloze router is kun je die aansluiten op dat punt en overal genieten van draadloos internet in je kamer

zie onder:

Zorg dat in je wireless router kan komen

Lukt dat niet
Stop stel je computer in op dhcp en verbind hem met je wireles router. (een draadje werkt in praktijk het beste).
ga naar je dos prompt (start -> run -> "CMD")
tik in ipconfig
het adres wat je als gateway krijgt je je router. tik dit adres in bij je browser

krijg je geen ip adres? reset dan je router. (meestal je reset 10 sec indrukken, soms terwijl je hem aanzet, check voor de zekerheid je manual)
1) zet dhcp uit op je wireless router

2) geef lan kant op je wireless router een ip adres dat past in je subnet. e.g. 192.168.1.99

3) stop de stekker van je modem/router niet in de wan poort van je wireless router maar stop deze in de lan poort van je wireless router

4) als je laptop een vast ip adres heeft, of als je modemrouter geen dhcp aan heeft staan
geef je je laptop een ander ip adres e.g. 192.168.1.123

------------------ op dit moment moet alles goed werken ----------------

5) nu mag je denken aan beveiligingen

bij voorkeur wpa(2) wanner niet aanwezig zul je wep moeten gebruiken
let op dat je voor wpa nog wel eens je drivers van de netwerkkaart moet upgraden
en soms ook je windows moet patchen

Iperf

• BèR
fish schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 13:49:
[...]
bij voorkeur wpa(2) wanner niet aanwezig zul je wep moeten gebruiken
let op dat je voor wpa nog wel eens je drivers van de netwerkkaart moet upgraden
en soms ook je windows moet patchen
En bovengenoemde patch is dan voor WPA(1) support. Daarna kun je ook nog deze installeren voor WPA2:
KB917021 voor SP2

Als je XP SP3 draait, of Vista vanaf welke versie dan ook, dan heb je al WPA2-support.
fish schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 20:58:
[...]

neuh hoor utp word voor een heleboel typen singalering gebruikt

de meest voor de hand liggende is telefoon en het bestaat al langer dan je wellicht vermoed

[...]
Ja, dat klopt, maar in de dagelijkse context komen de meeste gebruikers UTP tegen bij internet. Het stukje telefoonkabel dat wij zien is meestal untwisted, 2 of 4 aders. Om niet teveel verwarring te scheppen dacht ik er goed aan te doen het even zo zwart/wit te stellen.

[ Voor 40% gewijzigd door BèR op 10-10-2009 20:14 . Reden: Stukje ontopic erbij ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een utp kabeltje gehaald en heb de laptop daarop aangesloten. Het probleem is verholpen! Eventueel haal ik nog een tweede losse utpkabel bij, zodat ik vanuit mijn bed kan internetten, mocht ik daar ineens behoefte aan krijgen.

Toch bedankt voor de hulp!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

BèR schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 20:07:
[...]

En bovengenoemde patch is dan voor WPA(1) support. Daarna kun je ook nog deze installeren voor WPA2:
KB917021 voor SP2

Als je XP SP3 draait, of Vista vanaf welke versie dan ook, dan heb je al WPA2-support.
....
jup klopt .. tis ook alweer een oud stukke text van me :P
kep hem ff teogevoegd

Iperf

Pagina: 1