Kan een slechte geluidskaart speakers stukmaken?

Pagina: 1
Acties:

• dualband
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-05-2020

dualband

Phantasy

Topicstarter
Ik heb een afgeschreven computer van het werk gekregen, waar een geluidskaart op het moederbord is gebouwd. Merk: Fujitsu-Siemens.
Omdat er buiten het ingebouwde speakertje geen geluidsboxen zijn heb ik een 2.1 speakerset van Logitech (s220) gekocht van ongeveer 30 watt (samen) om aan te sluiten.
Hierbij wordt de subwoofer op de audiouitgang van de PC aangesloten en de 2 luidsprekers op de subwoofer (waarin een versterker is ingebouwd veronderstel ik).

Probleem
De luidsprekerset werkte perfect tot ik nog geen uurtje later de pc moest herstarten omdat ik nog vanalles aan het installeren was. Vlak bij het opstartgeluidje van windows hoorde ik een luid dof "TAK!" geluid en er kwam zo goed als geen geluid meer uit de twee luidsprekers, enkel uit de rechter kwam nog een beetje krakend en onderbroken geluid. De subwoofer werkt wel nog.

Ik heb het volgende gedaan:
De twee speakers rechtstreeks op de audio uitgang van de pc aangesloten (dus zonder via de subwoofer te gaan). Uit beide speakers komt helder geluid, weliswaar zeer stil omdat er geen versterker in de pc zit en de speakers niet in het stopcontact kunnen gestoken worden.

De hele set op een andere pc aangesloten. Dit geeft hetzelfde probleem.

Andere speakers op de subwoofer aansluiten kan ik niet omdat ze niet de juiste ingang hebben ofwel al een versterkertje hebben ingebouwd.

Ik denk dus dat het defect ligt bij de versterker die in de subwoofer gebouwd zit, of een slecht contact.

Ik merk nu ook dat als ik de set aanzet (onder stroom zet) ik weer dat "TAK!" geluid hoor dat me niet echt gezond lijkt voor de luidsprekers. Ik weet niet of dat er ook was toen ze nog wel werkten, heb er niet op gelet. Het "TAK!" geluid klinkt zoals het geluid dat je krijgt als je een verterker zou aanzetten terwijl je het volume op maximum hebt staan (zelfs als er geen geluidsstroom is). Maar dat is hier niet het geval, hij doet het ook wanneer de volumeknop zo goed als dicht staat. Ik heb ze in dat half uurtje dat ze werkte ook nooit luid gezet.

Vraag
Ik krijg van de winkel een nieuwe set. Maar omdat de set kapot ging net bij het opstartgeluid van windows (en ervoor een half uur aan een stuk goed gespeeld heeft) heb ik een beetje schrik dat deze opnieuw gaan stukgaan op die manier.
Kan een (slechte) geluidskaart schade toebrengen aan luidsprekers? Of was het puur toeval?

• Daan5000
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-11-2021
Ik kan niet direct antwoord geven op jouw vraag, de speakers zijn wel kapot volgens mij (als deze op een andere pc ook niets doen).

Maar als je een slechte geluidskaart hebt, dan ben je eigenlijk weinig met je speakers van 200€. Het surround effect ontbreekt dan. Wat ik zou doen: nieuwe geluidskaart kopen (zijn echt niet duur, kijk maar in pricewatch.) En hopen dat je kapotte? speakers binnen garantie vallen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gezien dit veel meer over audio gaat dan iets anders verplaats ik dit:

Move OH -> AH

Oslik blyat! Oslik!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

tip: zet altijd je speakers uit tijdens het afsluiten van je computer. Door het wegvallen van de aansturing wil er dan nog wel eens een flinke piek optreden wat een tweeter kan slopen (eigen ervaring)

Echter in jou opzet is het gewoon tijdens het opstarten gebeurd toen de drivers al geladen waren. Ik vermoed dus een gewoon defect in het versterker deel van de speakers dat niet het gevolg is van de onboard geluidskaart. Hoewel het natuurlijk altijd zo kan zijn dat die wel stuk is en bijvoorbeeld DC spanning uitstuurt zodat de input van je versterker nu kapot is.

• gastje13
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-02 22:37
Kan een (slechte) geluidskaart schade toebrengen aan luidsprekers?
NEE
Het signaal uit de geluidskaart is zo zwak dat een speaker er nooit mee opgeblazen kan worden. Je versterker heeft zo'n zijn begrenzingen, mocht het signaal abnormaal sterk zijn vlakt de voortrap deze het op een gegeven moment gewoon af ;)

• dualband

dualband

Phantasy

Topicstarter
Bedankt voor de reacties.

Afgaand op de antwoorden ga ik het toch maar riskeren om de nieuwe luidsprekers aan te sluiten (van zodra ze met de post aankomen). Ze hebben net geen 30 euro gekost dus dat valt nog mee.
Ik heb nu een tijdje zeer goedkope luidsprekertjes aangesloten die ik nog liggen had, na 2 dagen werken ze nog steeds.
Ik hou jullie nog op de hoogte.

[ Voor 4% gewijzigd door dualband op 10-10-2009 11:00 ]

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-02 10:24
Misschien een aarding probleem ofzo. Denk dat de voeding van de pc een piekstroom heeft gegenereerd (verdeelblok?) en toen je speaker-setje mee heeft getrokken. Dit kan ook gebeuren met slechte voedingen (proppen ze vaak in dat soort pc's, Pak en bell's enz) dat ze op een gegeven moment gewoon sterven en direct al je hardware meenemen naar de eeuwige byte-velden door de volledige 230v door al je onderdelen te razen.

Dat 'tak' geluid is eigenlijk een extreem geval van een plopjes probleem dat zich een tijd heeft voorgedaan bij slechte series van de Logitech X-530. De speakerset/versterker reageert dan op het aanzetten van andere apparatuur die op hetzelfde verdeelblok/whatever aangesloten zijn.

Je geluidskaart kan, zoals eerder aangegeven, sowieso niet de oorzaak zijn geweest ;) Een onboard geluidskaart in een pc levert per mini jack uitgang (stereo uitgang) minder dan een blokker mp3-speler doet dus dat ligt altijd onder de ~ 2x25 Mw. Op zo'n geluidsniveau hoor je echt helemaal niks uit je speakers ;)

Je kan proberen een heel aardig/net mailtje te sturen naar Logitech waarin je beschrijft dat de speakerset het plotseling niet meer deed toen je hem aanzette. Uit mijn ervaring doet Logitech, itt tot andere bedrijven, totaal geen moeite om kapotte producten terug te krijgen/ te repareren tenzij het om ècht hele dure gevallen gaat (ala Z5500). Zo hebben veel mensen met bijvoorbeeld het Logitech G15 (v1) toestenbord die het na 2 jaar begaf gewoon een nieuwe opgestuurd gekregen. Enige wat ze daarvoor hoefden te doen is de kabel van het toetsenbord doorknippen en daar een foto van maken + opsturen.

Aangezien dat toetsenbord ruim 80 euro kostte (niet meer te koop) lijkt me het wel het proberen waard met jouw speakerset. Begrijp me niet verkeerd, ga nou geen kabels doorknippen maar eerst even contact opzoeken met Logitech en kijk wat je los kan peuteren :)

Je kan het iig altijd proberen, de service bij logitech is iig erg goed :)

PS:
Als je het voor elkaar krijgt een nieuw setje te bemachtigen, doe jezelf dan een lol en loop de bedrading na. Zometeen gaat er nog veel meer (kostbare) randapparatuur kapot enkel en alleen omdat je gewoon een rotte voeding in je pc hebt zitten ;)

één is geen, twee is één

• dualband

dualband

Phantasy

Topicstarter
Bedankt voor de reacties.
Ik heb de speakerset bij onlinewinkel gekocht (inmac.nl) en heb me altijd daartoe gericht.
Ze hebben een nieuwe speaker set opgestuurd, toen deze aankwam bleek dat een van de audiokabel connectors gebroken was (waarschijnlijk een verpakkingsfout in de fabriek want de kabels waren ook zeer sterk geplooid).
Heb dit weer gemeld en ze hebben weer een nieuwe opgestuurd. Vandaar dat mijn reactie nogal laat is.
3e keer goeie keer: de laatste die ze hebben opgestuurd werkt prima. Deze maakt ook dat luide "TAK" of "PLOP" geluid niet wanneer ik ze aanzet of de PC aanzet.

Ik denk niet dat het in dit geval aan de voeding gelegen heeft omdat de vorige speakers (zeer goedkope) altijd goed gewerkt hebben. Probleem lag dus waarschijnlijk aan de set zelf.
Opgelost! :>
Pagina: 1