Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Je kunt wel iemand machtigen om die VOG namens jou aan te vragen, maar dan moet je zelf wel een machtigingsformulier/brief invullen.
Zeker weten dat die brief echt is en niemand een practical joke met je aan het uithalen is? Staat er in de brief ook in waarvoor de VOG is aangevraagd (dit moet de aanvrager namelijk invullen op het formulier)?
Virussen? Scan ze hier!
Qua aanvraag, er staat:
<mijn gegevens> (naja, naam en geboortedatum)
heeft ten behoeve van hieronder vermelde doel en/of belanghebbende een Verklaring Omtrent het Gedrag aangevraagd;
Pensioen Analiste bij <bedrijf>
Heb zojuist even die folder gelezen, inderdaad moet dit of door mij, of in volmacht zijn gedaan. Buiten het ophalen van mijn rijbewijs goeie 1,5 maand geleden ben ik nooit meer bij het gemeente kantoor geweest.
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Postbus51 net gebeld, die stuurt mij door naar COVOG, de instantie die zulke aanvragen goedkeurd. Maarja, enkel op werkdagen bereikbaarWilke schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 19:07:
Bel ze op en vraag WTF?
DigiD heb ik ooit aangevraagd, maar nooit geactiveerd middels die brief via de post (dacht ik nodig te hebben voor een afspraak bij de gemeente, maar was achteraf niet nodig). Ik mag dan aannemen dat mijn DigiD dus ook niet bruikbaar is.Verwijderd schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 19:12:
Misschien besteld via internet? Iemand toegang tot je DigId gehad?
[ Voor 41% gewijzigd door SinergyX op 09-10-2009 19:14 ]
Mijn vrouw had dit niet zo lang geleden ook aangevraagd maar ik dacht dat de verklaring ook persoonlijk is en niet tbv een bepaalde organisatie, het is dus ook vreemd dat deze op jouw persoonlijke VOG staat vermeld. Dit laatste weet ik echter niet 100% zeker.
Er moet wel degelijk een reden voor de aanvraag zijn. Er wordt namelijk op specifieke zaken 'gekeurd'.primusz schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 19:20:
ik dacht dat de verklaring ook persoonlijk is en niet tbv een bepaalde organisatie, het is dus ook vreemd dat deze op jouw persoonlijke VOG staat vermeld.
Bijvoorbeeld: voor iemand die en VOG nodig heeft voor werk bij een bank, maakt het niet uit of hij veroordeeld pedofiel is, er wordt gelet op financiële delicten etc. in het verleden. Voor iemand die op een basisschool wil werken is het niet erg als hij ooit 4 ton verduisterd heeft, als hij maar van kindjes kan afblijven.
Ietwat (
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
Heb hem laatst nog moeten aanvragen toen ik ambtenaar werd.
Verwijderd
Ik heb zelf onlangs een VOG aangevraagd en die moet je samen met het bedrijf waar je gaat werken (want dit geval is een VOG voor een bepaalde functie binnen een pensioenbedrijf) ondertekenen en met identificatie bij je eigen gemeente inleveren. Dit kost een euro of 30. De gemeente kan je wellicht wel meer vertellen.
Jep... ik ga ook voor een fout in het BSN, waardoor jij nu de melding krijgt. Want een bedrijf kan zelf geen VOG aanvragen bij de gemeente. Uitzondering hierop is de overheid (politie, ministerie Just, defensie, AIVD, etc) , die kan je laten screenen, maar doet dat weer niet via een VOG aanvraag.Verwijderd schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 16:45:
Dat kan alleen maar een (grove) vergissing zijn van de gemeente waarin je woont.
Ik heb zelf onlangs een VOG aangevraagd en die moet je samen met het bedrijf waar je gaat werken (want dit geval is een VOG voor een bepaalde functie binnen een pensioenbedrijf) ondertekenen en met identificatie bij je eigen gemeente inleveren. Dit kost een euro of 30. De gemeente kan je wellicht wel meer vertellen.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Fout in BSN is ook knap, omdat één tikfout daarvoor niet genoeg isCyberpope schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 12:49:
[...]
Jep... ik ga ook voor een fout in het BSN, waardoor jij nu de melding krijgt. Want een bedrijf kan zelf geen VOG aanvragen bij de gemeente. Uitzondering hierop is de overheid (politie, ministerie Just, defensie, AIVD, etc) , die kan je laten screenen, maar doet dat weer niet via een VOG aanvraag.
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
Zoals eerder vermeld moet je de aanvraag inderdaad persoonlijk doen samen met je werkgever, in dit geval dus dat onbekende pensioenbedrijf. Ik zou maandag ook even met hun administratie bellen om verhaal te halen.
Correct.. maar ik heb wel eens zien gebeuren dat ze een tikfout gaan corrigeren door te zoeken naar iets wat er op lijkt in naam en nummer...StevenK schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 13:54:
[...]
Fout in BSN is ook knap, omdat één tikfout daarvoor niet genoeg isHet zou mij niet verbazen als iemand werkgever zo vriendelijk is geweest deze namens TS in te dienen.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Maar ik ga ook nog contact opnemen met de gemeente, kijken welk verhaal zij ophangen, het is nu duidelijk maar gerust ben ik nog niet.
Ey!! Macarena \o/
Verwijderd
dit formulier zal de TS wel thuis hebben gekregen. Je moet met dit formulier naar het gemeentehuis, aftrekenen, en binnen een maand krijg JIJ een VOG (of een brief waarom jij geen VOG krijgt)
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2009 11:35 ]
Nogmaals, ik heb nooit wat gekregen, aangevraagt of whatever. Ik werk al bijna 10 jaar bij hetzelfde bedrijf.Verwijderd schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 11:35:
dit formulier zal de TS wel thuis hebben gekregen. Je moet met dit formulier naar het gemeentehuis, aftrekenen, en binnen een maand krijg JIJ een VOG (of een brief waarom jij geen VOG krijgt)
Enige keer dat ik dit jaar bij gemeente ben geweest was het aanvragen van mijn rijbewijs.
Kleine correctie:Cyberpope schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 12:49:
[...]
Jep... ik ga ook voor een fout in het BSN, waardoor jij nu de melding krijgt. Want een bedrijf kan zelf geen VOG aanvragen bij de gemeente. Uitzondering hierop is de overheid (politie, ministerie Just, defensie, AIVD, etc) , die kan je laten screenen, maar doet dat weer niet via een VOG aanvraag.
Ook als je bij een overheidsinstantie gaat werken of wordt ingehuurd moet een VOG aanvraag via jou zelf lopen. Anderen kunnen die gewoon niet aanvragen.
Ook de verdergaande standaardscreenings door AIVD en MIVD moeten door jou zelf worden aangevraagd. Daar moet je zelf een deel van de gegevens voor aanleveren en tekenen voor de gegevens die ze willen opvragen.
Oke.. dat is nieuw voor mij.timag schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 16:14:
[...]
Kleine correctie:
Ook als je bij een overheidsinstantie gaat werken of wordt ingehuurd moet een VOG aanvraag via jou zelf lopen. Anderen kunnen die gewoon niet aanvragen.
Ook de verdergaande standaardscreenings door AIVD en MIVD moeten door jou zelf worden aangevraagd. Daar moet je zelf een deel van de gegevens voor aanleveren en tekenen voor de gegevens die ze willen opvragen.
Toen ik (maar dat is 10 jaar geleden) aangenomen was bij de gevangenis als hulpverlener, hebben ze 8 weken over een check gedaan. Maar daar heb ik niets voor hoeven te tekenen of aan te leveren...
(helaas had ik in die 8 weken een nog leukere baan gevonden... dus was het allemaal voor niets
SinergyX schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 11:29:
We zijn er een soort van uit. Net contact gehad met COVOG, werd duidelijk uitgelegt dat ze dus bij de gemeente hebben liggen slapen en doodleuk verkeerde persoon hebben aangeklikt. (daar schijnt het dus nog niet allemaal gekoppeld te zijn). Schijnt vaker voor te komen, en als ik dat zut zie zitten bij onze gemeente verbaast mij dat ook niet zoveel(bij de aanvraag moet men zich legitimeren, klopt dit, dan klikt meneer de gemeente medewerker de naam aan en aanvraag gaat lopen. Ze hebben vermoedelijk op geboortedatum gezocht en doodleuk de verkeerde aangeklikt - er staat ook analiste, ik ben nog altijd een man
)
Maar ik ga ook nog contact opnemen met de gemeente, kijken welk verhaal zij ophangen, het is nu duidelijk maar gerust ben ik nog niet.
maarre, wat zei de gemeente?SinergyX schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 11:37:
[...]
Nogmaals, ik heb nooit wat gekregen, aangevraagt of whatever. Ik werk al bijna 10 jaar bij hetzelfde bedrijf.
Enige keer dat ik dit jaar bij gemeente ben geweest was het aanvragen van mijn rijbewijs.
Vindt 't nogal een fuck-up van de gemeente eigenlijk als dit werkelijk zo is.
"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh
Ach het valt wel mee, het is niet zo dat er informatie over jou geopenbaard word naar een andere partij. Je krijgt hooguit een nutteloos papiertje thuisgestuurd. Al is het natuurlijk wel even schrikken als je opeens zo'n melding thuis krijgt.J2pc schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 11:14:
[...]
maarre, wat zei de gemeente?
Vindt 't nogal een fuck-up van de gemeente eigenlijk als dit werkelijk zo is.
Het is lulliger voor de persoon die de VOG aangevraagd heeft, en nu maar zit te wachten op die VOG terwijl hij waarschijnlijk nooit gaat komen.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Gemeente nu 2x gebeld, eerst was persoon in kwestie niet aanwezig, 2de keer iets van 20 minuten in de wacht gestaan en vond ik het ook wel weer goed geweest.
Ook terecht dat je de gemeente daar op wijst, maar verder niet echt iets om je zorgen over te maken.
Als je gegevens bijvoorbeeld naar het bedrijf van de echte aanvrager gestuurd worden, zou ik er meer een probleem van maken. En dan nog is het waarschijnlijk meer principieel, omdat de kans groot is dat er weinig onthullends in staat. Maar daar zou ik over vallen omdat dan wel je privacy geschonden word.
Op dit moment is het niet meer dan een stomme administratieve fout van de gemeente.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Als het bij een VOG kan gebeuren, kan het wellicht ook bij andere papieren gebeuren (geboorteregister, GBA etc.) dat domweg de verkeerde persoon wordt geselecteerd. En die papieren worden gewoon uitgedraaid en meegegeven. Blijkbaar bekijken mensen niet wat ze meegeven / meekrijgen, ik kreeg i.i.g. een compleet overzicht van de aanvraag mee bij m'n VOG aanvraag. Wie weet waar gegevens dan terechtkomen als mensen thuis komen en erachter komen dat de gegevens van heel iemand anders zijn (buiten dat je je lege-kosten waarschijnlijk kwijt bent).Woy schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 14:53:
[...]
Ach het valt wel mee, het is niet zo dat er informatie over jou geopenbaard word naar een andere partij. Je krijgt hooguit een nutteloos papiertje thuisgestuurd. Al is het natuurlijk wel even schrikken als je opeens zo'n melding thuis krijgt.
Het is lulliger voor de persoon die de VOG aangevraagd heeft, en nu maar zit te wachten op die VOG terwijl hij waarschijnlijk nooit gaat komen.
Het gaat me dus niet zozeer om dit incident, maar de onzorgvuldige werkwijze die blijkbaar gehanteerd wordt.
[ Voor 5% gewijzigd door J2pc op 13-10-2009 15:40 ]
"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh