[Windows 7] Geen audio via toslink / spdif

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28549

Topicstarter
Dit probleem maakt me al gek vanaf het moment dat ik windows 7 heb geïnstalleerd.

Ik heb een MSI 945pl moederbord in mijn HTPC met onboard audio, dat ik in de bios heb uitgeschakeld. Audio komt via een Auzentech HDA X-Plosion geluidskaart. Voorheen in Windows Vista geen probleem om via toslink / spdif digitale audio uit te spugen, maar in Windows 7 krijg ik met geen mogelijkheid geluid uit mijn toslink kabel.

Heb inmiddels al wat uurtjes in diverse zaken gestopt om dit issue op te lossen:
  • laatste drivers vanaf auzentech site
  • ac3filter geinstalleerd en met instellingen lopen knoeien (spdif etc aangezet)
  • ffdshow gechecked
  • de windows configuratie van audioapparaten doorgelopen. Geswitched tussen twee bronnen die ik kan kiezen: luidsprekers en digitale uitvoer
  • in windows media center de luidspreker configuratie doorlopen en gekozen voor verschillende input / kabel formaten (toslink is daar gewoon een keuzeoptie)
  • urenlang gegoogled naar vergelijkbare issues...
In control panel audio staan er twee audio apparaten: luidsprekers en digitale uitvoer. Als ik zo een beetje lees op Internet moet daar ook iets van spdif tussenstaan, want de opties luidsprekers en digitale uitvoer geven prima geluid wanneer ik gewoon de normale analoge ingangen van mijn geluidskaart geprobeerd.

Redelijk ten einde raad daar ik vandaag een nieuwe onkyo 607 + hk hkts11 heb aangeschaft en daar GRAAG van ga genieten :). Iemand een idee?

ps. dit topic: http://gathering.tweakers...s/1366733///audio,toslink is erg vergelijkbaar. Ook ik heb geen spdif in mijn apparatuurbeheer staan...

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 28549 op 09-10-2009 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Das dezelfde chip als de Agrippa hé? Ik had ook problemen, zoals jij beschrijft.

Mijn post:

"Pff, eindelijk mn Agrippa aan de praat..na installatie zonder HSmgr.exe had ik nog geen geluid, heb toen handmatig in c:\Windows\System32 het bestand cmicnfg.cpl gedraaid om het configuratiescherm-item voor Xear3D te openen. Hier kon ik eea op SPDIF zetten en het werkte.

Ik ook blij. Morgen wat meer PC's voorzien van de x64 RTM versie met legale keys :)"

In : http://gathering.tweakers...message/32451518#32451518

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
damn damn damn. Je hebt gewoon gelijk! uitvoeren van een vergelijkbaar bestand als dat je noemt launched xear3d en daar kan ik spdf op dts / dolby of pcm instellen. Top top top, hij doet het!

Many thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Mooi zo, geniet van je set dan maar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dat gaat zeker lukken.

heb nog wel major windows freeze / crash iedere keer dat ik luidsprekers als output kies, maar zolang ik digitale uitvoer kies en vervolgens mijn receiver de dolby / dts laat bepalen via presets gaat het prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PC-Medic
  • Laatst online: 21-04 21:57
Exorcist schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 19:47:
Das dezelfde chip als de Agrippa hé? Ik had ook problemen, zoals jij beschrijft.

Mijn post:

"Pff, eindelijk mn Agrippa aan de praat..na installatie zonder HSmgr.exe had ik nog geen geluid, heb toen handmatig in c:\Windows\System32 het bestand cmicnfg.cpl gedraaid om het configuratiescherm-item voor Xear3D te openen. Hier kon ik eea op SPDIF zetten en het werkte.

Ik ook blij. Morgen wat meer PC's voorzien van de x64 RTM versie met legale keys :)"

In : http://gathering.tweakers...message/32451518#32451518
ik snap het niet...welke installatie heb je het over? HSmgr.exe zie ik bij mij niet in het lijstje van processen staan en het bestand cmicfg.cpl heb ik ook niet.

graag iets meer info want ik wordt ook gek van dit probleem |:(
Ik weet wel waardoor het verschil in benaming komt (SPDIF offiicele windows 7 drivers en Digital Out voor realtek drivers).

[ Voor 3% gewijzigd door PC-Medic op 27-10-2009 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Iets meer info van jouw kant wellicht. Welk OS (precies), welke kaart, wat heb je al gedaan en wat heb je al geïnstalleerd?

SP/DIF is feitelijk digital out he..

[ Voor 13% gewijzigd door Exorcist op 27-10-2009 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PC-Medic
  • Laatst online: 21-04 21:57
Exorcist schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 23:11:
Iets meer info van jouw kant wellicht. Welk OS (precies), welke kaart, wat heb je al gedaan en wat heb je al geïnstalleerd?

SP/DIF is feitelijk digital out he..
Ow ja sorry, ik ben de topic starter van het vergelijkbare topic(zie link in de eerste post). Ik draai windows 7 RC met de onboard realtek chipset ALC889A. Ik gebruik de windows 7 drivers van mijn mobo fabrikant(giga-byte GA-MA78GPM-DS2H). Ik heb ook de drivers van Realtek zelf gebruikt R2.35. Alles zonder succes. Ik weet zeker dat mijn set en spdif kabel werkt(dit heb ik gestest bij een vriend). Ondanks dat het balkje van mijn SPDIF/DIGITAL OUT groen op en afloopt komt er geen signaal door de kabel. Ik ben gister ook geprobeerd om met de instellingen van AC3filter geluid via SPDIF te krijgen maar helaas zonder succes. Ik heb K-lite mega pack geinstalleerd als codec pack. Ik krijg dus helemaal geen geluid via mijn SPDIF. Ik heb winamp, DVD-speler, WMP, Classic media player, de test geluiden via windows geprobeerd maar niets werkt 8)7

volgens mij hadden jullie hetzelfde probleem en daardoor ben ik erg benieuwd naar jou oplossing >:)
Pagina: 1