Waarom is Mac OS X niet los te koop?

Pagina: 1
Acties:

• thijsje66
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-11-2025
Wat ik me nou afvraag is waarom Apple zijn Mac OS X nou niet op computers die niet door Apple gefabriceerd zijn laat zetten. Daar win je toch alleen maar marktaandeel mee? Ik vind Apple wel een beetje in zich zelf gekeerd worden, nu ze de iPhone ook al niet met andere telefoons laten communiceren (bestandsoverdracht etc.). Weet iemand wat de drijfveer is achter dit stupide beleid?

[ Voor 6% gewijzigd door thijsje66 op 09-10-2009 17:37 ]

Ik heb geen leuke ondertitel.

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Je stelling is nogal suggestief ,maar om toch maar inhoudelijk te reageren; Apple kiest ervoor om zelf zijn hard en software op elkaar af te stemmen voor een optimale ervaring. Echter is het niet waar dat OS X niet te gebruiken is op enkel een mac, kijk maar eens rond op dit forum en dan kom je er al snel achter dat OS X feitelijk op alle Intel (en zelfs AMD tegenwoordig) processoren kan functioneren.

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-01 23:51

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Waarom denk je dat Windows zo slecht ontvangen wordt? Dat komt omdat ze maar alle hardware en software willen kunnen ondersteunen. Als je hardware die je niet kent wil ondersteunen moet je allerlei hypothetische vragen van tevoren gaan beantwoorden en allerlei drivers gaan leveren. Jij kan dat stupide vinden, ik vind het zo dom nog niet.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Grappig dat je het meteen een stupide beleid noemt terwijl ze er gigantisch veel succes mee hebben en Apple daardoro juist populair is.
Apple wilt zijn users een stabiel platform aanbieden dat gegarandeerd perfect compatible is en goed werkt. Beperkte hardware zorgt er voor dat je dus weinig te vrezen hebt van driver problemen en dergelijken. En zo hebben ze geen concurentie. Wil je OSX dan moet je eigenlijk een Mac kopen en die zijn flink duurder dan nodig is. Dus daar maken ze flinke winst.
NMe schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 17:39:
Waarom denk je dat Windows zo slecht ontvangen wordt? Dat komt omdat ze maar alle hardware en software willen kunnen ondersteunen. Als je hardware die je niet kent wil ondersteunen moet je allerlei hypothetische vragen van tevoren gaan beantwoorden en allerlei drivers gaan leveren. Jij kan dat stupide vinden, ik vind het zo dom nog niet.
Ga nu niet overdrijven, Windows heeft inderdaad problemen maar om te zeggen dat het slecht ontvangen wordt?

[ Voor 35% gewijzigd door Tsurany op 09-10-2009 17:40 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• thijsje66
@Tsurany
Ok, misschien werkt het wel als je er beter over na denkt. Maar op het eerste gezicht lijkt het natuurlijk stom

• Herby

Herby

Stalknecht

thijsje66 schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 17:41:
@Tsurany
Ok, misschien werkt het wel als je er beter over na denkt. Maar op het eerste gezicht lijkt het natuurlijk stom
Waarom lijkt dat op het eerste moment dan stom ? Ik kan dat niet zo goed vatten wanneer je zijn argumenten wel snapt :?

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Herby schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 17:44:
[...]
Waarom lijkt dat op het eerste moment dan stom ?
Nouja ik vind het ook een stom beleid puur omdat ik een Mac te duur vind om aan te schaffen maar wel graag met OSX zou willen werken. Vanuit dat oogpunt is het stom te noemen aangezien Apple zichzelf zo wel duur houd (wat hun goed recht is natuurlijk).

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• fritsbenik
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Je eerste vraag is makkelijk te beantwoorden en dat is stuurprogramma's.
Doordat Apple alle hardware zelf fabriceert weten ze ook welke stuurprogramma's ze moeten bijvoegen.
Dus als bijvoorbeeld de Intel Core serie niet meer word gesupport weten ze welke dingen ze eruit kunnen gooien. De 2de is ook vrij makkelijk en dat heeft met gekochte applicaties en muziek te beschermen. Voor fotos en dergelijke heb ik geen antwoord en vind ik ook jammer.
Hopelijk geeft dit wat duidelijkheid

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Tsurany schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 17:40:
Ga nu niet overdrijven, Windows heeft inderdaad problemen maar om te zeggen dat het slecht ontvangen wordt?
Ik ben zelf Windowsgebruiker zonder intentie over te stappen, dat even voorop. :P Los daarvan kan ik niet zeggen dat Windows een goeie reputatie heeft. Veel mensen in mijn omgeving kennen de vele bluescreens van ME nog, en dat zijn verder leken. De reputatie van Windows is daardoor echt behoorlijk beschadigd. :)

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-02 20:37
Tis hoe je het bekijkt. Op dit moment verkopen ze geen losse licenties van Mac OS X. Je kan alleen upgrade licenties kopen (vandaar ook dat wat Pystar doet eigenlijk illegaal is). De Full licentie koop je wanneer je een Mac koopt.

Verder wat hier boven ook al wordt aangegeven: De apple ervaring is een totaal ervaring. Van Hardware tot Software is het systeem uitgedacht. De associatie met een Mac is direct Apple. Dit wil men behouden. Apple is niet zozeer geïnteresseerd in een groot aandeel van het besturingsysteem (Anders hadden ze nooit Bootcamp ontwikkeld) maar juist een groot aandeel Mac's. Daar verdienen ze hun grote geld mee.

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-02 16:13

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Apple verkoopt geen computers en OS'en, maar een platform. Een Apple computer en Mac OSX vormen samen het 'Mac' platform. Wanneer Apple ervoor zou kiezen om OSX vrij te geven voor whitebox systemen zou een eventuele mindere gebruikerservaring door gebruik van inferieure hardware of inferieur industrieel ontwerp (de handigheidjes maken de Mac) kunnen zorgen voor een negatief imago.

Apple houdt met haar huidige beleid controle over het OS alsmede de hardware waarop het gedraaid wordt.

Launching containers into space

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

NMe schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 17:46:
[...]

Ik ben zelf Windowsgebruiker zonder intentie over te stappen, dat even voorop. :P Los daarvan kan ik niet zeggen dat Windows een goeie reputatie heeft. Veel mensen in mijn omgeving kennen de vele bluescreens van ME nog, en dat zijn verder leken. De reputatie van Windows is daardoor echt behoorlijk beschadigd. :)
Maar ik moet zeggen dat XP, Vista en Windows 7 gewoon stabiel zijn. Vista is wel niet zo super ontvangen, maar om nou te zeggen dat Windows in het algemeen slecht ontvangen is? XP is toch nog altijd vrij populair en Windows 7 is echt een geweldig OS dat rotsstabiel is.
Het is natuurlijk niet zo stabiel als OSX, dat natuurlijk enkel stabiel is door de beperkte hardware keuze, maar het is niet zo alsof je dagelijks problemen hebt.

• thijsje66
Pendora schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 17:47:
Daar verdienen ze hun grote geld mee.
Ze verdienen zeker groot geld als ze computers voor zo'n prijs verkopen :P
Maar als je kijkt naar prijs-kwaliteit verhouding is het helemaal goed.
Met windows moet ik sowieso 1 keer per maand rebooten, m'n pa heeft nou al een half jaar een mac en nog steeds geen reboot nodig gehad. (ok, ik moet er wel bijzeggen dat we deze computer nou al 4 jaar hebben ofzo, en er door mijn download gedrag veel te veel virussen opzitten)

• Herby

Herby

Stalknecht

Pendora schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 17:47:
Tis hoe je het bekijkt. Op dit moment verkopen ze geen losse licenties van Mac OS X. Je kan alleen upgrade licenties kopen (vandaar ook dat wat Pystar doet eigenlijk illegaal is). De Full licentie koop je wanneer je een Mac koopt.
Je kunt gewoon licentie's kopen voor Leopard en Snow Leopard en zelfs Tiger nu ik het nakijk en gewoon nieuwe versies, geen upgrade oid. Pricewatch...

• thijsje66
Hoe doet psystar dat dan precies. ik weet wel wat, maar niet hoe.

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Herby schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 17:53:
[...]
Je kunt gewoon licentie's kopen voor Leopard en Snow Leopard en zelfs Tiger nu ik het nakijk en gewoon nieuwe versies, geen upgrade oid. Pricewatch...
Typisch voorbeeld van "er staat een volledige installatie op de schijf dus is het absoluut geen upgrade". Apple is geen Microsoft, laten we dat niet vergeten. In feite is het wel een upgrade aangezien je Mac OS X enkel op een Mac mag installeren en elke Mac is ooit geleverd met Mac OS.

[ Voor 4% gewijzigd door Frietsaus op 09-10-2009 17:59 ]

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

thijsje66 schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 17:52:
[...]

Ze verdienen zeker groot geld als ze computers voor zo'n prijs verkopen :P
Maar als je kijkt naar prijs-kwaliteit verhouding is het helemaal goed.
Met windows moet ik sowieso 1 keer per maand rebooten, m'n pa heeft nou al een half jaar een mac en nog steeds geen reboot nodig gehad. (ok, ik moet er wel bijzeggen dat we deze computer nou al 4 jaar hebben ofzo, en er door mijn download gedrag veel te veel virussen opzitten)
Je kent het verschil tussen rebooten en herinstalleren?

• Herby

Herby

Stalknecht

Frietsaus schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 17:57:
[...]

Typisch voorbeeld van "er staat een volledige installatie op de schijf dus is het absoluut geen upgrade". Apple is geen Microsoft, laten we dat niet vergeten.

In feite is het wel een upgrade aangezien je Mac OS X enkel op een Mac mag installeren en elke Mac is ooit geleverd met Mac OS.
Met die strekking kan ik leven, ik reageerde enkel op een post waarin werd gesteld dat je enkel upgrade licenties kunt kopen. Dat is dus gewoon niet waar. Een upgrade licentie gaat uit van een vorige versie, een retail daarentegen installeert gewoon het OS zonder voorgaande versies te checken.

• thijsje66
kan je eigenlijk windows op een mac zetten(kan me niet voorstellen dat je het zou willen)? Omdat het omgekeerd niet werkt, zou apple misschien de computer een soort 'simlock' hebben gegeven?

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:19
Dat kan gewoon.. Bootcamp.

Maar ik zou het niet willen :P
NMe schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 17:59:
[...]

Je kent het verschil tussen rebooten en herinstalleren?
En hopelijk ook het verschil tussen windows en OS X wat betreft virussen :+

[ Voor 68% gewijzigd door LED-Maniak op 09-10-2009 18:03 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• thijsje66
Je bent ook wel gek als je het doet ja. Waarom zou je dan een mac kopen.
Misschien omdat een processor die voor windows heel sterk is, voor mac minder sterk.

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:35

lasharor

7 december 2004

NMe schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 17:39:
Dus Mac Osx is beter omdat het minder hardware ondersteund?

• Herby

Herby

Stalknecht

thijsje66 schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 18:03:
Misschien omdat een processor die voor windows heel sterk is, voor mac minder sterk.
Gewoon omdat sommige gebruikers ook nog eens oude games willen spelen, er niet onderuit komen ivm werk oid ? Er zijn genoeg redenen ;)

• Frietsaus
  • Niet online
Herby schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 18:00:
[...]
Met die strekking kan ik leven, ik reageerde enkel op een post waarin werd gesteld dat je enkel upgrade licenties kunt kopen. Dat is dus gewoon niet waar. Een upgrade licentie gaat uit van een vorige versie, een retail daarentegen installeert gewoon het OS zonder voorgaande versies te checken.
... bij Microsoft o.a. ja. Een upgrade kan net zo goed zonder voorgaande versies geïnstalleerd worden, mogelijk is het dan wel noodzakelijk om de code van het vorige programma in te voeren.

Bij Apple is een dergelijke controle niet nodig omdat elke Mac is geleverd met een voorgaande versie van Mac OS... Het kan dus nog wel een upgrade zijn, alleen gebruikt Apple die term niet.

• LED-Maniak
  • Laatst online: 08:19
die mag je me uitleggen?

[ Voor 85% gewijzigd door LED-Maniak op 09-10-2009 18:05 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Herby

Herby

Stalknecht

Frietsaus schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 18:05:
[...]

... bij Microsoft o.a. ja. Een upgrade kan net zo goed zonder voorgaande versies geïnstalleerd worden, mogelijk is het dan wel noodzakelijk om de code van het vorige programma in te voeren.

Bij Apple is een dergelijke controle niet nodig omdat elke Mac is geleverd met een voorgaande versie van Mac OS... Het kan dus nog wel een upgrade zijn, alleen gebruikt Apple die term niet.
Je kunt een UPGRADE van OS X nooit installeren zonder de voorgaande versie (en dat niet een willekeurige waar hij toevallig mee uit de fabriek kwam rollen), ik heb hier echte upgrade DVD's en die kan je NIET installeren zonder de voorgaande versie, google maar eens op "CPU drop in Snow Leopard"

Wat dacht je van deze trouwens? Gaat je ook niet lukken met Tiger bijvoorbeeld.

[ Voor 8% gewijzigd door Herby op 09-10-2009 18:11 ]

• mcdronkz
  • Laatst online: 16-04-2025
Ik begin zo het vermoeden te krijgen dat die 66 in je nickname voor je IQ staat :P.

• Frietsaus
  • Niet online
Herby schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 18:10:
[...]
Je kunt een UPGRADE van OS X nooit installeren zonder de voorgaande versie (en dat niet een willekeurige waar hij toevallig mee uit de fabriek kwam rollen), ik heb hier echte upgrade DVD's en die kan je NIET installeren zonder de voorgaande versie, google maar eens op "CPU drop in Snow Leopard"

Wat dacht je van deze trouwens? Gaat je ook niet lukken met Tiger bijvoorbeeld.
We hebben het hier over de LICENTIE, niet of de FYSIEKE schijf (als je toch zo graag hoofdletters gebruikt). Elke Mac is geleverd met Mac OS dus een Retail versie van Mac OS X KAN gezien worden als een softwarepakket met een Upgrade LICENTIE. Zeg ik dat het zo is? Nee, maar ik zeg wel dat je de uitspraak die je citeerde niet moet zien als een vreemde uitspraak.

Het is logisch dat er op een CPU Drop-in een controle zit, immers die schijf mag je enkel en alleen gebruiken op een Mac die in aanmerking komt (m.a.w. de vorige versie draait). Die schijf mag dan ook absoluut niet gebruikt worden op een Mac die bijv. twee versies eerder draait. Deze beperking heb je logischerwijs niet met een doosje die je uit de winkel haalt.

Die 29 euro schijf werkt volgens een aantal bronnen prima op Tiger:
http://www.cultofmac.com/...c-can-upgrade-tiger/15160
http://macwereld.nl/nieuw...ie_dvd_werkt_ook_op_tiger

[ Voor 84% gewijzigd door Frietsaus op 09-10-2009 18:20 ]

• FezzFest
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Tsurany schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 17:51:
[...]
Het is natuurlijk niet zo stabiel als OSX
Bron? Staving? Kijk hier eens... :+

• Herby

Herby

Stalknecht

Frietsaus schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 18:12:
[...]

We hebben het hier over de LICENTIE, niet of de FYSIEKE schijf (als je toch zo graag hoofdletters gebruikt). Elke Mac is geleverd met Mac OS dus een Retail versie van Mac OS X KAN gezien worden als een softwarepakket met een Upgrade LICENTIE. Zeg ik dat het zo is? Nee, maar ik zeg wel dat je de uitspraak die je citeerde niet moet zien als een vreemde uitspraak.

Het is logisch dat er op een CPU Drop-in een controle zit, immers die schijf mag je enkel en alleen gebruiken op een Mac die in aanmerking komt (m.a.w. de vorige versie draait). Die schijf mag dan ook absoluut niet gebruikt worden op een Mac die bijv. twee versies eerder draait. Deze beperking heb je logischerwijs niet met een doosje die je uit de winkel haalt.
Tja dan blijft het een kwestie van hoe je het woord "upgrade" interpreteert als ze onjuist gebruikt worden betekend dat nog niet dat het juist is, wat voor beleving je daar dan ook bij hebt :P

edit:
ja het kan, maar het mag niet, moeten we daar ook over discussiëren ?

[ Voor 4% gewijzigd door Herby op 09-10-2009 18:22 ]

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:08

Kettrick

Rantmeister!

FezzFest schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 18:17:
[...]

Bron? Staving? Kijk hier eens... :+
Om even te relativeren ;

http://www.google.com/search?hl=en&q=blue+screen+windows

206.000 vs. 74.000.000 :>

En het staat op google dus het klopt! ;)

• Herby

Herby

Stalknecht

RoeLz schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 18:24:
[...]

Om even te relativeren ;

http://www.google.com/search?hl=en&q=blue+screen+windows

206.000 vs. 74.000.000 :>

En het staat op google dus het klopt! ;)
Nouja het moet ook wel relatief bekeken worden hé? Ik heb geen harde cijfers hier, maar Windows kent veel meer gebruikers dan OS X en dus ook een stuk meer negatieve ervaringen. Daarnaast is OS X tot op heden vrijwel alle virusontwikkelingen bespaard gebleven. Dat was natuurlijk een stuk minder wanneer de marktaandelen ongeveer gelijk waren geweest.

• andries.t.net
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09-2020
Herby schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 18:27:
[...]
Nouja het moet ook wel relatief bekeken worden hé? Ik heb geen harde cijfers hier, maar Windows kent veel meer gebruikers dan OS X en dus ook een stuk meer negatieve ervaringen. Daarnaast is OS X tot op heden vrijwel alle virusontwikkelingen bespaard gebleven. Dat was natuurlijk een stuk minder wanneer de marktaandelen ongeveer gelijk waren geweest.
maar daar gaat het juist om! de marktaandelen zijn niet gelijk, de grootste redenen zijn natuurlijk de prijs en sommige software, maar door die prijs schrikt apple sommige mensen juist af, die mensen dat zijn juist de mensen die al die virusjes maken.

Maar als je de virusontwikkeling niet meetelt, dus een net nieuwe systeem neemt met dezelfde specs als een mac, dan ben ik er vrij zeker van dat de mac vlotter aanvoelt. ''the mac touch'' eens een mac altijd een mac.

• Frietsaus
  • Niet online
Herby schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 18:20:
[...]
edit:
Ik neem aan dat dit over het Tiger stukje gaat, zo ja, mooie ben jij... Jij zegt notabene dat het niet kan en ik lever je bronnen die het tegendeel bewijzen, niets meer en niets minder. Dat het niet mag is een compleet ander verhaal.

[ Voor 3% gewijzigd door Frietsaus op 09-10-2009 18:36 ]

• mcdronkz
andries.t.net schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 18:31:
[...]

maar door die prijs schrikt apple sommige mensen juist af, die mensen dat zijn juist de mensen die al die virusjes maken.
Waar haal je die wijsheid vandaan?

• andries.t.net
mcdronkz schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 18:35:
[...]

ervaring, ik ken genoeg mensen die wel eens OS X hebben geprobeerd in bijv. een mediamarkt en het helemaal geweldig vonden maar simpelweg het geld niet hadden.

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:08

Kettrick

Rantmeister!

mcdronkz schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 18:35:
[...]

offtopic:
Google, ik zei toch net dat alles wat op google staat klopt :*)

Veel meuk wat rondgaat op het internet valt toch te plaatsen in de scriptkiddie categorie, zonder verdere onderbouwing denk ik toch dat het percentage macs in die groep relatief klein is. Dat zijn vooral "l33t linux h4x0rs" of kiddies die ook willen gamen.

• mcdronkz
andries.t.net schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 18:39:
[...]

ervaring, ik ken genoeg mensen die wel eens OS X hebben geprobeerd in bijv. een mediamarkt en het helemaal geweldig vonden maar simpelweg het geld niet hadden.
Daar doelde ik niet op. Waarom zouden virussen per defintie niet op een Mac geschreven worden? Zo'n bewering kun je niet hard maken :).

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

andries.t.net schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 18:39:
[...]

Hoeveel ongemak of onkosten maken mensen aan reperaties of andere dingen? Dat los je op bij Mac OSX. Groot gemak aan OSX is het feit dat het werkt wanneer jij ermee wilt werken. Er zijn wel genoeg andere dingen die specifieke gebruikers vervelend vinden. Ik heb daardoor ook wel met pijn in mijn hart mijn Macbookje weg moeten doen. Maar ik moest Linux en Windows draaien voor school. Maar ik had niet het geld voor een upgrade van de Macbook. Heb hem daardoor weg moeten doen en een veel goedkopere laptop moeten kopen met betere specs. Maar het OS mis ik stiekem wel. Ook al speelde hij FLAC niet af.(heb veel FLACjes) Dure software die ik erbij moet hebben om ermee te werken. Ook vond ik het bij vlagen vervelend dat ik niet in controle was maar alles eigenlijk voor mij werd bepaald. Maar toch heeft OSX wel iets moois. Maar teveel nadelen voor mijn gebruik.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• thijsje66
mcdronkz schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 18:11:
[...]

Ik begin zo het vermoeden te krijgen dat die 66 in je nickname voor je IQ staat :P.
neu, dat ligt rond de 3, maar zoiets had ik gehoord, over dat mac meer processor kracth vereist

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-02 14:46

Pixeltje

Woo-woohoo!

thijsje66 schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 18:54:
[...]

neu, dat ligt rond de 3, maar zoiets had ik gehoord, over dat mac meer processor kracth vereist
Ik denk dat het tijd is dat je je begint in te lezen over apple en mac. De teksten die ik hier voorbij heb zien komen van je, getuigen van weinig inzet betreft het onderwerp.

Doorgaans is het zo dat mac osX soepeler draait, vergeleken met windows op dezelfde hardware. Maar het blijft Meloenen met peren vergelijken.

En om je topictitel maar even aan te halen; ik vind het arrogant om zinloze uitspraken te doen (of dat nou over Apple is of over Microsoft, of over Asus, of over wie dan ook) als je geen flauwe notie hebt van het product, en of de werking ervan.

[ Voor 18% gewijzigd door Pixeltje op 09-10-2009 19:30 ]

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

• thijsje66
hou het dan maar als discussietopic over het apple beleid en weet ik veel wat voor dingen

• andries.t.net
dan kan er beter een slotje op denk ik.

• thijsje66
doe maar. wat mij betreft is mijn vraag beantwoord, en weet ik wat ik wil weten.

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Heb erom gevraagd in Topic report.

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-02 21:16
In principe doen we topics alleen op slot, als ze de verkeerde kant op gaan. Dat valt hier nog mee. Maar dat het antwoord is gegeven, is geen criterium. Dan zouden we de hele dag alleen nog maar slotjes zetten :P

Ik heb de topictitel wel wat minder bevooroordeeld (eigenlijk trollerig) gemaakt: "Waarom is Mac OS X niet los te koop?".

[ Voor 22% gewijzigd door Hoedje op 09-10-2009 20:27 ]

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Maar dat het antwoord is gegeven, is geen criterium. Dan zouden we de hele dag alleen nog maar slotjes zetten
Point taken!

Ook een fatsoenlijke oplossing;)

[ Voor 69% gewijzigd door Pixeltje op 09-10-2009 20:56 ]

• thijsje66
Extreem goeie oplossing. Dit was ook ongeveer mijn vraag/opmerking.

• andries.t.net
goede oplossing, heb gelijk geleerd wat het slotjesbeleid is, d8 dat jullie de hele dag slotjes op beantwoorde topics zetten.

Wat ik me net te binnen schiet: als apple OS X los verkoopt en er komt een americaantje(no-ofenso, maar hier komen die domme rechtzaken nou eenmaal voor) de winkel binnen, hij ziet mac OS X, probeert het op een mac en is verkocht, koopt het, en het blijkt thuis niet te werken op zijn core i7 or whatever.

Zoals we gewend zijn (vista rechtzaken) komt er dan een rechtzaak tegen apple omdat de pc wel snel genoeg is, maar hij doet 't niet?

zou dze visie kunnen kloppen of zie ik iets over het hoofd?

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ja, het feit dat in de gebruikshandleiding staat dat OSX slechts op beperkte hardware werkt.

Ik neem aan dat Apple (ook een bedrijf uit Amerika) daar wel rekening mee houdt. Er is op internet een Hardware Compatability (HCL) List te vinden. Dat is dus hardware die Apple ondersteunt. Op die hardware zou je dus OSX moeten kunnen draaien, op andere hardware werkt het misschien, maar dat wordt door Apple niet ondersteund.

• Pendora
Frietsaus schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 18:12:
[...]

Die 29 euro schijf werkt volgens een aantal bronnen prima op Tiger:
http://www.cultofmac.com/...c-can-upgrade-tiger/15160
http://macwereld.nl/nieuw...ie_dvd_werkt_ook_op_tiger
Daarnaast was het tot aan Vista ook zo bij MS dat een licentie code van een vorig OS voldoende was om een installatie te maken. Dat heeft MS pas sinds Vista aangepast.

Dat SL ook over Tiger (Of eigenlijk altijd te installeren is met de €29 versie) is niks anders dan gebruikers gemak. Apple kent geen WGA of Productcode checks. Ze gaan er vanuit dat de klant die hem koopt eerlijk genoeg is dat deze niet de Licentie breekt.
thijsje66 schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 17:55:
Hoe doet psystar dat dan precies. ik weet wel wat, maar niet hoe.
Pystar komt met een EFI emulatie waardoor het mogelijk is. En omdat Apple geen WGA of iets op die manier heeft kan het. Maar omdat het licentie technisch niet mag worden ze ook aangeklaagd.

• Pendora
mcdronkz schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 18:44:
[...]

Daar doelde ik niet op. Waarom zouden virussen per defintie niet op een Mac geschreven worden? Zo'n bewering kun je niet hard maken :).
Vergeet niet dat een virus maken niet alleen maar voor commercieel gewin is maar ook een prestige project kan zijn.
Per definitie is een groot woord maar de beveiliging zit anders in elkaar bij een unix based OS dan op een kernel32/64 based OS. Blijkbaar is het niet zo makkelijk om een virus te schrijven (er vanuit gaan dat je met virus ook daadwerkelijk bedoeld dat het een zichzelf distribuerende stukje code is want er zijn al meerdere spyware/trojans geweest maar bij deze moet je nog steeds zelf je wachtwoord invullen om te installeren)

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Pendora schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 21:58:
Pystar komt met een EFI emulatie waardoor het mogelijk is. En omdat Apple geen WGA of iets op die manier heeft kan het. Maar omdat het licentie technisch niet mag worden ze ook aangeklaagd.
Zou het voor Apple niet vrij simpel zijn om een check in te bouwen die controleert of je EFI wel een Apple-EFI is? Die PCI-slot EFI's zullen ergens moeten afwijken van een Apple EFI... Dan hebben ze dat Psystar probleem ook meteen aagepakt.

Aan de andere kant, het zou wel de omgekeerde wereld zijn natuurlijk. Mensen hebben zich gewoon aan de (EU)LA te houden.

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Kan me vergisen maar mac-os x 10.6 (?) krijgt toch 0-features ;-) puur voor optimalisatie en fine tune [..] dat gaat denk ik makkelijker als je maar beperkt aantal configuraties hoeft te ondersteunen. Beats me, ben geen kenner nog code klopper

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• Pendora
lasharor schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 18:04:
[...]

Dus Mac Osx is beter omdat het minder hardware ondersteund?
Nee. Maar een bug oplossen gaat sneller. Apple heeft misschien in al die jaren 30 daadwerkelijk verschillende uitvoeren uitgebracht. Snow Leopard geeft maar ondersteuning op max 4-5 jaar oude hardware. Voor Apple is het dus makkelijker om testen uit te voeren. Betekend niet automatisch dat het slecht zal werken op overige hardware (dat laat het OSX86 project wel zien). Drivers worden over het algemeen door Apple zelf uitgegeven. Dat scheelt ook heel veel. In plaats van dat nVidia per week een nieuwe driver uitbrengt die weer allerlei problemen kunnen geven gaat het bij Apple veel rustiger. Apple heeft alle touwtjes in handen in tegen stelling tot MS. MS heeft het wel geprobeerd met XP64 dat alle drivers WHQL gecertificeerd moeten zijn maar volgens mij zijn ze daar al weer afgestapt bij Vista.

• Pendora
Pixeltje schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 22:07:
[...]

Zou het voor Apple niet vrij simpel zijn om een check in te bouwen die controleert of je EFI wel een Apple-EFI is? Die PCI-slot EFI's zullen ergens moeten afwijken van een Apple EFI... Dan hebben ze dat Psystar probleem ook meteen aagepakt.

Aan de andere kant, het zou wel de omgekeerde wereld zijn natuurlijk. Mensen hebben zich gewoon aan de (EU)LA te houden.
Het is idd goed mogelijk dat Apple nog een keer een "extra chip" of extra controle uit laat voeren om dit tegen te gaan. Maar zoals je al zegt dat is tegen mensen die lopen te klooien met de Good will van Apple

• Pendora
himlims_ schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 22:13:
Kan me vergisen maar mac-os x 10.6 (?) krijgt toch 0-features ;-) puur voor optimalisatie en fine tune [..] dat gaat denk ik makkelijker als je maar beperkt aantal configuraties hoeft te ondersteunen. Beats me, ben geen kenner nog code klopper
Ja je vergist je :P
Er zijn veel nieuwe technologieën toegevoegd maar deze zijn allemaal onder "de motorkap". Qua UI is er weinig aangepast. Nieuwe Technologieen op Apple site

FF Edit: Maar je hebt gelijk het zijn ermaar weinig vandaar de €29 ipv €129

[ Voor 6% gewijzigd door Pendora op 09-10-2009 22:26 ]

• thijsje66
trouwens, microsoft mag geen IE standaard mee leveren met windows, maar apple wel safari bij de mac. Is dat niet scheef?

• filenox
  • Laatst online: 31-07-2025
Hoeveel is het totale marktpercentage van Windows?
Hoeveel is het totale marktpercentage van OSX?

Daar heb je je antwoord :)

• andries.t.net
thijsje66 schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 12:57:
trouwens, microsoft mag geen IE standaard mee leveren met windows, maar apple wel safari bij de mac. Is dat niet scheef?
had dat er niet iets mee te maken dat microsoft marktleider was?

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
andries.t.net schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 13:35:
[...]

had dat er niet iets mee te maken dat microsoft marktleider was?
Ja, klopt :)
Ik heb een keer een snel mailtje naar de Europese Commissie gestuurd:
Hello,
I was wondering when the EU was going to handle the abuse of power by Apple.
1. The Operating System (eg. OS X) and hardware (eg. iMac) are tied, one can't buy the software without the hardware and vice-versa.
2. The Operating System (OS X) comes tied with a Media Player (iTunes) and a Web Browser (Safari).
3. If one wants to use Music Players from Apple (eg. iPod), one can only use them if you install Apple software (iTunes).

Is there a reason why Apple can continue in this abuse of power, which I don't understand?

If not, then I would like to urge an enquiry in these allegations.

Yours sincerily,
xxxxxxxxxxxxxxxxxx
En na een tijdje kreeg ik dit (uitgebreide) antwoord:
Dear Mr anandus,

We thank you for your question and comment. Feedback from interested citizens is a very valuable source of information for us which we take very seriously.

Please note that Article 82 of the EC Treaty concerns "abuse […] of a dominant position". This implies that a specific type of conduct may be forbidden under Art. 82 for a dominant company but not for a non-dominant company. There is a clear consensus that Microsoft is dominant on the market for PC operating systems. (Even Microsoft itself does not deny this.) One of several small competitors of Microsoft on the market for PC operating systems is Apple which is not dominant on this market.

Both the Commission's 2004 finding (upheld by the European Court of First Instance in 2007) that the tying of Windows Media Player to Windows was in breach of Article 82 and the preliminary finding (in a statement of objections in 2009) that the tying of Internet Explorer to Windows is in breach of Article 82 depend on the fact that Microsoft is dominant on the market of the tying product, i.e. the market for PC operating systems.

It follows from this that even if Apple indeed ties the Safari web browser to its PC operating system this would be unproblematic under Article 82.

The same argument, of course, applies to any other software product that Apple may tie to its PC operating system.

When it comes to devices other than PCs, Apple's conduct with regard to the openness of its platform and possibly tied software products could potentially be caught by Article 82. However, for this it would have to be shown that Apple has a dominant position in the relevant market covering those devices.
Prima facie this is not the case because there are several competing manufacturers of MP3 players and of smart phones. Of course, this situation may change over time.

A similar analysis applies to the market for PC hardware or complete PC systems. Apple is indeed active on this market (selling Mac computers) but in view of many other large PC makers (such as Dell, Lenovo, Hewlett-Packard etc.) Apple clearly is not dominant on this market. Therefore no problem under Article 82 can arise out of its bundling its hardware with its software. (Incidentally, there appears to be no company that is dominant on the market for PCs, therefore PC manufacturers are free to decide whether they want to ship their systems with a Windows operating system, or Linux, or even no operating system at all.)

Finally, it must be emphasised that it is not the Commission's intention, under any circumstances, to cause end consumers to receive PCs with pre-installed operating systems but without a web browser. Any potential remedy that the Commission may have to impose in case its preliminary findings are confirmed will have to reflect this.

We hope that this information will be of use.
Dus :)

Whieee schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 17:49:
Apple verkoopt geen computers en OS'en, maar een platform. Een Apple computer en Mac OSX vormen samen het 'Mac' platform. Wanneer Apple ervoor zou kiezen om OSX vrij te geven voor whitebox systemen zou een eventuele mindere gebruikerservaring door gebruik van inferieure hardware of inferieur industrieel ontwerp (de handigheidjes maken de Mac) kunnen zorgen voor een negatief imago.

Apple houdt met haar huidige beleid controle over het OS alsmede de hardware waarop het gedraaid wordt.
Het grappige is dat Apple expres de prijs hoog moet houden om ervoor te zorgen dat hun marktaandeel relatief klein blijft (zeker ten opzichte van Windows), omdat anders Kroes om de hoek blijft kijken.

Wat dat betreft betaal je deels voor de 'exclusiviteit' om bij die minderheid van Apple-gebruikers te mogen dan voor het daadwerkelijke product.

[ Voor 86% gewijzigd door anandus op 18-10-2009 13:49 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
Het verschil in stabiliteit tussen Windows en OSX is eenvoudig te verklaren met 1 woord: drivers.

Waar in OSX Apple alle drivers zelf beheert en zorgt dat deze niet met elkaar conflicteren, laat Microsoft dit over aan de fabrikanten van de hardware. Dit is voor beide partijen de meest logische manier. Het is voor Microsoft geen doen om voor alle mogelijke hardware de drivers te ontwikkelen en deze ook nog eens te checken zodat ze niet conflicteren met alle andere mogelijke hardware.
Apple kan dit wel doen vanwege het relatief kleine aantal hardware dat het ondersteund.

Microsoft gaat de goede kant op met Windows 7 qua stabiliteit, maar door de manier waarop met drivers wordt omgegaan is het risico op instabiliteit groter dan bij OSX.

@Thijsje66, je mag ook best zelf wat googlen enz. De vragen die je stelt zijn echt binnen 2 minuten te vinden.

PSN: Sluuz

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Herby schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 18:00:
[...]
Herby schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 18:20:
[...]
Tja dan blijft het een kwestie van hoe je het woord "upgrade" interpreteert als ze onjuist gebruikt worden betekend dat nog niet dat het juist is, wat voor beleving je daar dan ook bij hebt :P

edit:
Best triest eigenlijk dat mensen "het wordt niet onmogelijk gemaakt" gelijk stellen aan "het mag". iWork kun je ook 1x kopen en op honderd Macs installeren - wil nog niet zeggen dat dat volgens de licentgie OK is. Apple valt zijn gebruikers gelukkig niet lastig met allerlei beperkingen, serials, Genuine Advantage en andere klantonvriendelijke bullshit. Laten we hopen dat ze dat zo kunnen volhouden.
Touchdomex schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 18:44:
Ik heb daardoor ook wel met pijn in mijn hart mijn Macbookje weg moeten doen. Maar ik moest Linux en Windows draaien voor school. Maar ik had niet het geld voor een upgrade van de Macbook.
Windows en Linux draaien prima op elke MacBook-uitvoering. Enige dat je misschien nodig had gehad was een wat grotere harde schijf; < €100,-
Maar het OS mis ik stiekem wel. Ook al speelde hij FLAC niet af.(heb veel FLACjes)
FLAC afspelen gaat prima in OS X. Je hebt wel software nodig maar dat is in Windows niet anders.
Ook vond ik het bij vlagen vervelend dat ik niet in controle was maar alles eigenlijk voor mij werd bepaald.
Waar hebben mensen het toch over als ze dit soort dingen zeggen? OS X op de Mac is geen iPhoneOS... heb je wat voorbeelden?

Zoef

Pagina: 1