Acer 5920G defecte bios na het flashen

Pagina: 1
Acties:

• t0tum
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-11-2023
Dag tweakers

Een tijd geleden heb ik besloten om de bios van mijn Acer 5920G te flashen naar de niewste versie (3813). De laatste tijd kreeg ik vaak BSOD’s bij het draaien van CAD apps, dus dat leek mij een goed plan.

Tijdens het flashen met SWinFlash ging het fout, notebook sloeg af ergens halverwege. Na een lichte hartverzakking ging ik afwachtend kijken naar reboot.
Dit is de situatie:
- windows boot in F8 mode (gevolg van slechte afsluiting)
- na het kiezen van safe mode | last working config | start normal windows enz. krijg ik windows splash screen te zien, daarna BSOD.

Wat heb ik geprobeerd:

1. Phoenix crisis recovery, door gebruik maken van [Fn] + [Esc]. Hiervoor gebruikte ik uiteraard laatste 3813 bios als BIOS.WPH. Deze toetsen combo deed niets, leds gingen knipperen maar zowel Boot USB, als CD werden niet gelezen. (ik heb ze allemaal geprobeerd).
Nu wordt mij hier en daar verteld dat deze boot-lock van Acer (Fn+Esc) niet activeert omdat mijn bios nog goed is?

2. De enige manier om flash utility aan de praat te krijgen kwam hierdoor:
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=328328
Dit beschrijft een manier om bios te flashen direct vanaf Floppy USB zonder boot-lock.

En hier vrees ik het ergste. Tijdens het flashen komt de Flash Utility niet verder dan 'block 18' - 'FFFF0000', hierna herstart laptop zichzelf.
Ik heb dit getest met alle bios versies: 3813 - 3508
en verschillende versies van phlash16.exe:
  • v1.3.4.7 – werkt niet
  • v1.3.5.1 – …
  • v1.4.5.7 – …
  • v1.4.5.9 – …
  • v1.6.0.2 – …
  • v1.6.1.9 – …
  • v1.6.4.2 – …
  • v1.6.5.4 – …
  • v1.6.5.7 – …
  • v1.6.7.0 – enige versie van phlash16 die tot blok 18 komt zowel met de nieuwste als de oudste bios versies. Andere versies gaven errors of bleven in beginfase hangen.
Bios flashen 3813
Afbeeldingslocatie: http://img8.imageshack.us/img8/4660/nieuwo.th.jpg

Bios flashen 3508 (oudste)
Afbeeldingslocatie: http://img10.imageshack.us/img10/1096/oudr.th.jpg

Na mislukte flash zie ik de betreffende versie in de bios staan. De symptomen blijven overigens onveranderd: windows splash screen -> BSOD
Wat mij opviel tijdens informatie jacht is dat deze symptomen niet echt typerend zijn voor een brakke bios. Meestal zijn dat donkere schermen, geen leds, geen toetsenbord, beeps enz.

Is er nog een sprankje hoop voor deze Acer? ;(

Momenteel ben ik aan het uitzoeken of ik nog garantie heb, ook al vrees ik dat deze mijn bios update niet dekt ;(

• HBlekkenhorst
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-12 12:49
Heb voor 2 weken de bios van een Acer 7720 corrupt geflashed.
Laptop compleet dood, niets meer.
Acer geeft geen goede reactie kunnen geen vrijblijvende oplossing of prijsopgave geven voor reparatie, Waarschijnlijk moederbord vervangen.
Ben op zoek geweest naar alternatieven, eerst Contact gehad met Microfix in leiden. Deze konden de bios van de Acer 7720 niet flashen.
Daarma contact hegad met Flashbios developments in Westerlee Groningen (WWW.Flashbios.org) deze konden de Laptop wel repareren, Bios afsolderen, IC voetje plaatsen en nieuwe bios chip met correcte bios plaatsen.
Afgelopen vrijdag morgen Laptop met TPG opgestuurd. krijg zaterdag aan eind van middag bericht dat de laptop het weer deed. Wordt vandaag afgestuurd, morgen terug.

Super service.