[WIN7] Problemen met mappen delen op netwerk*

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maddog McHare
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-01 00:38

Maddog McHare

ROCK AND STONE!

Topicstarter
Ik loop tegen een irritant probleem aan wat ongetwijfeld meerdere mensen ervaren moeten hebben. Ik ondervind namelijk problemen met het sharen van mappen tussen Win XP en Win 7.

Wat ik wil realiseren is op beide systemen een map te delen welke door User Account login benaderd kan worden. Het gaat hier dus niet om de "My ...." directories maar een willekeurige map.

Wat werkt wel:
Netwerk shares tussen XP machines werkt prima. Voor toegang op het systeem log ik in met de op dat systeem bekende user met bijbehorende login. Ik neem dus aan dat probleem in de Win7 machine zit.

Instellingen Win7 machine:
Alle machines staan in dezelfde werkgroep "WORKGROUP"
Configscherm-> Network and sharing center staan de advanced sharing settings op:
* Turn on network discovery (ik zie de XP machine in "Network"
* Turn on file and printer sharing
* Public sharing folder staat uit.
* Password protected sharing staat aan.

Als ik nu in explorer op de XP machine klik krijg ik loginscherm waarop ik inlog met user en pwd van de Win7 machine maar dat werkt dus niet.
Dit werkt tevens niet vanaf de XP machine als ik connect naar de Win7 machine.

Mogelijke oorzaak?
- ik weet dat Win7 gebruik maakt van zogenaamde "Homegorup" ofwel trusted computers maar zover ik weet heb ik dat uitgezet.
- Beide systemen hebben geen users gedefinieerd en log ik dus in als "Administrator". Hier had ik in eerste instantie alleen op de XP-machine een pwd maar na het aanmaken op de Win7 machine deed hij het nog steeds niet.
- Ik heb ergens gehoord dat MS bij de commerciële release van Win7 een patch beschikbaar stelt om die homegroup ook op vista en XP te gebruiken?

Ik heb nu sterk een deja-vu gevoel wat ik ook had met shares tussen win98 en WinXp destijds...mag toch hopen dat het hierbij blijft want verder is win7 top!

Please help

M@Dd09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik geloof dat ik je vraga niet snap, want als ik mijn W7 machines wil benaderen over het netwerk dan moet ik daar vanaf XP laptops niet aanmelden met een gebruikers naam die op XP bekend is, maar ééntje die op W7 bekend is natuurlijk. En niet vergeten: de domeinnaam is de naam van de W7 machine. Als je inlogt als "administrator" dan gaat dat niet werken, met "windows7\administrator" wel.

Je kunt trouwens ook de shares in W7 gewoon beschikbaar maken voor Anonymous Logon, dan hoef je niet aan te melden (als het je thuisnetwerk is en je niets critisch deelt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maddog McHare

Maddog McHare

ROCK AND STONE!

Topicstarter
Ik geloof dat ik je vraga niet snap, want als ik mijn W7 machines wil benaderen over het netwerk dan moet ik daar vanaf XP laptops niet aanmelden met een gebruikers naam die op XP bekend is, maar ééntje die op W7 bekend is natuurlijk
my bad...heb het aangepast maar bedoel hetzelfde
En niet vergeten: de domeinnaam is de naam van de W7 machine. Als je inlogt als "administrator" dan gaat dat niet werken, met "windows7\administrator" wel.
Inderdaad log ik in met XPmachine\Administrator en Win7machine\Administrator maar dat werkt niet.

Als ik op de Win7 machine connect naar XP krijg ik login venster waarop ik xpmachine\admin met pwd invoer...vervolgens krijg ik loginscherm voor Win7\administrator loginscherm maar ik ben toch al ingelogd op de win7 machine?

Anonymous login is geen optie gezien ik niet alles met iedereen (laten we zeggen thuis) wil delen.

M@Dd09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent-X
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Kom je wel bij de shares maar kun je neit zomaar de folders doorbladeren bedoel je?

Wanneer ik een xp partitie bezoek wil ik nog wel eens authorisatie gezeur krijgen maar dan neem ik ownership over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je trouwens het Administrator account op de W7 machine wel geactiveerd? normaliter is dat uit, en wordt je geacht met gebruikersaccounts te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-06 23:17

Wiethoofd

Broadcast TOM

Als je op W7 naar een XP machine gaat moet je om de inhoud te kunnen zien inloggen met het XP-gebruikersnaam en wachtwoord.

Mocht je XP account geen wachtwoord hebben dan zul je deze even aan moeten maken. Vervolgens op de XP-machine zelf met 'Start > uitvoeren > control userpasswords2' je account aanklikken, het vinkje er boven weghalen en het wachtwoord invullen zorgt er weer voor dat je automatisch inlogt.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maddog McHare

Maddog McHare

ROCK AND STONE!

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 16:52:
Heb je trouwens het Administrator account op de W7 machine wel geactiveerd? normaliter is dat uit, en wordt je geacht met gebruikersaccounts te werken.
Heb geen idee? \heb niets bewust geactiveerd waar kan je dit doen? \Waar kan je dat controleren?

M@Dd09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

net user administrator

Als daar account active = no bij staat is ie disabled.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:13
Verwijderd schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 16:52:

Whatever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hgp
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-12-2023

hgp

Misschien heb je nog wat aan de eventviewer (run > eventvwr). Het loggen van logon Failures moet je wel eerst aanzetten dat kan hier:
run > secpol.msc > Local Policies > Audit Plicy

[quote]waarop ik inlog met user en pwd van de Win7 machine maar dat werkt dus niet.[/quote]
Wat werkt er precies niet? Kan je wel inloggen en vervolgens geen shares zien/openen of krijg je elke keer dat login scherm weer omdat de inlog gegevens niet geaccepteerd worden?
sorry, dit stond al in het topic :z

[ Voor 6% gewijzigd door hgp op 11-10-2009 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maddog McHare

Maddog McHare

ROCK AND STONE!

Topicstarter
Als daar account active = no bij staat is ie disabled.
Heb hem nu aangezet, alle shares toegankelijk en werkt toppie!

Thnx allemaal

M@Dd09

Pagina: 1