Vetraging over netwerkkabel

Pagina: 1
Acties:

• ikbengoofy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-02 10:15
Hallo.

Ik heb een vraag betreft mijn netwerk thuis. Ik heb de volgende situatie.

Ziggo arris modem beneden voor het pakket all-in-1 extra.
een 20 meter lange RJ45 straight kabel naar boven richting mijn router die ik centraal in het huis wil hebben.
Van daaruit 3 desktops bekabelt en 3 laptops wireless.

De router zelf is een WRT160N van linksys.
De router heb ik boven geplaatst om hem centraal te hebben voor het wireless internet en omdat alle desktops pc,s boven staan. Als ik de router direct achter het modem wil hebben met een korte draad zou ik 3 netwerk draden door mijn woonkamer moeten trekken. Geen doen dus.

Nu haalde ik de maximale snelheid van mijn internetpakket niet. Deze behoord 50/5 te zijn maar het max wat ik haalde op een bekabelde pc was 24/3,5. Ik dacht uiteraard dat dit aan ziggo zou liggen maar het bleek toch anders. namelijk de verbinding tussen mijn router en modem.

Wat heb ik gedaan.
-Het modem rechtstreeks op een desktop aangesloten via de huidige kabel wat 30/4 gaf.
-Een laptop met een 2 meter kabel direct op het modem aangesloten wat de volle 50/5 gaf.

Na dit resultaat moest het wel aan de kabel liggen dus ben ik daarmee aan de slag gegaan.

-Ik heb de stekkers opnieuw geknepen omdat ik vermoede dat ik de kabel verkeerd had aangemaakt.nadat ik ze naar het standaard T-568A heb gemaakt bleef het resultaat uit. Ik kreeg alsnog 25/3,5

Nu lijkt het mij dat een kabel een kabel is en er kwalitatief weinig tot geen verschil tussen kan zitten. Ik heb de kabel overigens van een rol bij een computerzaak. Wel viel mij op dat er een soort vezel in de kabel zit wat ik niet helemaal kon plaatsen. Het is wel gewoon een RJ45 kabel.

Ik heb de draden als volgt gemaakt:( de verkleinde letters betekend wit/kleur)

groen groen oranje blauw blauw oranje bruin bruin

De kabel loopt wel langs andere draden. langs een voeding stekker en een HDMI kabel.

Voordat ik maar een nieuwe kabel ga trekken (wat een hele hoop werk is) wil ik eerst de mening van andere om te kijken of het probleem wellicht ergens anders in zit.

Alvast bedankt!

Uiteindelijk zit onze manager er alleen voor spek en bonus.. - Loesje

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:52

M2M

medicijnman

de kans is inderdaad groot dat je router, geen volle 50 MBit/s op de wan poort aan kan. Maar waarom je desktop het ook niet trekt is mij een raadsel... (je test toch niet met dingen als speedtest.nl ofzo? Die bestanden zijn te klein om een goed beeld te geven van je internetsnelheid)

-_-

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:32
op http://speedtest.net/ kun je naar mijn weten beter meten dan .nl

• ikbengoofy
M2M schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 13:58:
de kans is inderdaad groot dat je router, geen volle 50 MBit/s op de wan poort aan kan. Maar waarom je desktop het ook niet trekt is mij een raadsel... (je test toch niet met dingen als speedtest.nl ofzo? Die bestanden zijn te klein om een goed beeld te geven van je internetsnelheid)
de speedtest van ziggo zelf, www.speedtest.net. en dat BIn bestand.

Direct op het modem met een 2 meter kabel heeft 50/5 in speedtest. Dus zou die dat met die 20m kabel ook moeten doen.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Je hebt het zelf al uitgesloten; met een andere kabel haal je wel die snelheid. Je zou evt. nog kunnen proberen je desktop even naar je modem te brengen om het met diezelfde twee meter kabel te proberen, of je laptop op je eigen geknepen kabel om te zien of je dan ook maar 24/3,5 haalt.

Anders rest er niets anders dan blijven knijpen totdat je wel die snelheid haalt, of die kabel even proberen tussen je desktop en laptop om te zien of deze dan wel 100 of 1000 Mbit haalt.

• ikbengoofy
Ik zit nu direct op het modem met mijn desktop via de 20 meter kabel.

Ik had hem net (klein half uur geleden) opnieuw geknepen en direct daarna haalde ik 25/3,5

Ik test net nog eens. En ineens haal ik het volgende.

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/587273549.png

Heel vreemd. Ik ga dalijk nog meer testen. Moet nu even weg.

[ Voor 10% gewijzigd door ikbengoofy op 09-10-2009 14:08 ]

• TrekDude101
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-08-2024
Ik denk dat je router hier de bottleneck is, veel routers kunnen geen hoge snelheden door de WAN poort aan. Probeer het voor de zekerheid nog eens met je router op de modem, met dezelfde kabel waarmee je al eerder 50 mbit gehaald hebt en dan een laptop/computer op de router aansluiten, ook weer met een kabel waarvan je zeker kan zeggen dat die 50 mbit aankan. Als je dan gaat testen en je haalt minder dan 50 mbit, dan zul je dus een andere router moeten kopen.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Een brakke kabel zal maar heel zelden slechts een vertraging hebben van 50%. Het is namelijk niet zo simpel om te zeggen 50% pakketverlies is 50% van je bandbreedte. Een verbinding waar je 10% pakketverlies heb is eigenlijk al niet meer werkbaar. Elke keer dat je een pakket mist moet dit door de andere kant nogmaals verstuurd worden. Door allerhande mechanismes in TCP zal je doorvoer dan zeer laag worden.

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Doe anders eens de Ping Test van speedtest.net, zie je gelijk of je packet loss hebt.

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-03 00:28

ralpje

Deugpopje

BèR schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 14:22:
Doe anders eens de Ping Test van speedtest.net, zie je gelijk of je packet loss hebt.
Dat zegt natuurlijk weinig, want die packetloss zou ook in het internetverkeer kunnen zitten. Makkelijk is het dan om gewoon vanaf je laptop naar je router te gaan pingen.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Eigenlijk is er 1 test die ik nog mis. Je hebt nu de 20 meter kabel door muren/plafond getrokken neem ik aan? Haal deze 20 meter kabel daar uit en test het nu los op dezelfde etage.

Hierdoor sluit je uit of er andere storingsbronnen aanwezig zijn.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Verwijderd

kleurenvolgorde moet toch dit zijn?

http://www.pc-freak.nl/UTP_kabel_maken.htm

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Klopt. Maar als de kleuren aan beide kanten het zelfde zijn ook al begin je met groen (hoort natuurlijk niet, maar een installateur had dat hier thuis zo ook gedaan) dan werkt het als een straight kabel.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:43

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

M2M schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 13:58:
de kans is inderdaad groot dat je router, geen volle 50 MBit/s op de wan poort aan kan.
Volgens Smallnetbuilder.com kan hij minimaal 60Mb/s aan, dus waarschijnlijk ligt het toch ergens anders aan.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

Hij heeft dus een cross cable gemaakt. Maar als deze wel signaal geeft doet de apparatuur dus auto-sensing en maakt het niet uit dat het cross is.

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2009 15:35 ]

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:49
Misschien loopt de netwerkkabel langs een stroomkabel? En ik neem aan dat het op full duplex draait (je weet maar nooit).
Ik zou gewoon de kabel vervangen door bijvoorbeeld CAT6, of glasvezel, heb je ook geen last van de stroomkabel mocht deze er langs lopen.

• ikbengoofy
Zo inmiddels weer terug.

Door mijn router heen haal ik idd wederom maar 25/3,5. zonder router haalde ik veel hoger zoals ik al aangaf.

Die router heeft mij 70 euro gekost toen. heb de V1. vind het aardig absurd dat die de snelheid nou aan zou kunnen.

De kabel loopt idd langs allemaal storingsbronnen. stekkers, HDMI kabels, over bijna de gehele lengte langs een coax kabel.

verder heb ik de kabel gemaakt aan de hand van een papiertje waar dit zo aangegeven staat.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:43

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Kijk ook eens naar de instellingen van je router. Schakel bijvoorbeeld eens de firewall uit en laat hem verder zo min mogelijk doen qua logging, QoS en dergelijke.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

ikbengoofy schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 18:40:
verder heb ik de kabel gemaakt aan de hand van een papiertje waar dit zo aangegeven staat.
Heb je voor de lol al eens je kabel door een kabeltester heen gehaald ?

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

• ikbengoofy
vandeMeulenhof schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 19:30:
[...]

Heb je voor de lol al eens je kabel door een kabeltester heen gehaald ?
ja uiteraard. werkt gewoon.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:52

M2M

medicijnman

ikbengoofy schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 18:40:
Zo inmiddels weer terug.

Door mijn router heen haal ik idd wederom maar 25/3,5. zonder router haalde ik veel hoger zoals ik al aangaf.

Die router heeft mij 70 euro gekost toen. heb de V1. vind het aardig absurd dat die de snelheid nou aan zou kunnen.

De kabel loopt idd langs allemaal storingsbronnen. stekkers, HDMI kabels, over bijna de gehele lengte langs een coax kabel.

met het kabeltje kan niet veel mis zijn. Of het maakt wel contact, of niet. packetloss en dergelijke kun je testen door herhaaldelijke pingtesten richting je modem. Anders hang je router eens aan de kabel van 2 meter en test nogmaals met een bedrade laptop op je router.

-_-

Verwijderd

Zou toch de kabel eens straight aansluiten, aangezien de korte kabel wel werkt. Modem wellicht niet autosensing!

• ikbengoofy
M2M schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 22:50:
[...]

met het kabeltje kan niet veel mis zijn. Of het maakt wel contact, of niet. packetloss en dergelijke kun je testen door herhaaldelijke pingtesten richting je modem. Anders hang je router eens aan de kabel van 2 meter en test nogmaals met een bedrade laptop op je router.
Dankjewel. Ik zit nu op mijn desktop via de router naar het modem te pingen.

Het resultaat is constant "time-out bij opdracht" wat dus niet klopt.

Ik ga toch maar is met die router aan de slag. De kabel heb ik inmiddels getest en geeft een goed signaal.

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:17

DizzyWeb

Ondertiteld

Verwijderd schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 00:04:
Zou toch de kabel eens straight aansluiten, aangezien de korte kabel wel werkt. Modem wellicht niet autosensing!
Als hij de kleurvolgorde genoemd in de startpost voor beide stekkers gebruikt heeft, is de kabel gewoon straight hoor.

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-03 07:45
Buurman hier heeft zelfde router gehad en ja het is het router.... Wateen snelheidwinst oplevert (en extra functies) is DD-WRTerop. Echter dan zul je rond de 40 a 45MbitMbit blijven vermoed ik.

Zelf heb ik een Dlink die goed werkt. Ik haal echter niet het maximale (zelfde abbo). Ik bellen naar Dlink en die deden me melden dat elk router dat ze met een 100Mbit WAN poort fabriceerden op zijn minst de 80 a 90Mbit we aan kon. Dit klopt ook aardig toen ik alles bijnna uitzette kreeg ik meer bandbreedte. Nu had ik daarover geklaagd bij Dlink en na paar weken kreeg ik een belletje van Dlink dat het ook aan de MTU kan liggen. Deze heb ik veranderd en mijn snelheid ging inderdaad omhoog. Ik haal nu de normale snelheid al is dit wel de maximale snelheid die "goedkope" routers aankunnen. 70 euro voor een router is niet low budget maar als je meer kracht wil moet je al vaak denken richting de 90 a 100.

Voor draadloos is het verhaal van half duplex. Als je een 54Mbit verbinding hebt dan is dit zenden of ontvangen. Ofwel je hebt 27Mbit heen en weer verbinding. Hier zit wel wat verschuiving in. 27Mbit is 2,7Mb/s. Met de wat verschuiving en (kanalen) kun je rond de 3MB/s komen vaak. Heb je een N router die bijvoorbeeld tot 150Mbit kan dan moet de rest dit ook ondersteunen. Zit er een apparaat tussen die niet de N aankan dan gaat alles op een lagere snelheid werken. Je kan vaak ook laten mengen maar mijn ervaring is dat het alsnog trager werkt.

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-02 13:22

MrMarcie

CFMoto 450MT

Als die Laptop nu goede snelheid geeft waarom hang je die dan ook niet even achter die 20meter kabel? Dan weet je zeker of het aan de kabel of je PC ligt.

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

een factor tien is een beetje een rules of thumb. 27 mbit is hoeveel bits per seconde je eroverheen krijgt. Je nuttige data is nog wat minder doordat je wat protocol overhead hebt.

• ikbengoofy
Cave_Boy schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 08:50:
Buurman hier heeft zelfde router gehad en ja het is het router.... Wateen snelheidwinst oplevert (en extra functies) is DD-WRTerop. Echter dan zul je rond de 40 a 45MbitMbit blijven vermoed ik.

Zelf heb ik een Dlink die goed werkt. Ik haal echter niet het maximale (zelfde abbo). Ik bellen naar Dlink en die deden me melden dat elk router dat ze met een 100Mbit WAN poort fabriceerden op zijn minst de 80 a 90Mbit we aan kon. Dit klopt ook aardig toen ik alles bijnna uitzette kreeg ik meer bandbreedte. Nu had ik daarover geklaagd bij Dlink en na paar weken kreeg ik een belletje van Dlink dat het ook aan de MTU kan liggen. Deze heb ik veranderd en mijn snelheid ging inderdaad omhoog. Ik haal nu de normale snelheid al is dit wel de maximale snelheid die "goedkope" routers aankunnen. 70 euro voor een router is niet low budget maar als je meer kracht wil moet je al vaak denken richting de 90 a 100.

Voor draadloos is het verhaal van half duplex. Als je een 54Mbit verbinding hebt dan is dit zenden of ontvangen. Ofwel je hebt 27Mbit heen en weer verbinding. Hier zit wel wat verschuiving in. 27Mbit is 2,7Mb/s. Met de wat verschuiving en (kanalen) kun je rond de 3MB/s komen vaak. Heb je een N router die bijvoorbeeld tot 150Mbit kan dan moet de rest dit ook ondersteunen. Zit er een apparaat tussen die niet de N aankan dan gaat alles op een lagere snelheid werken. Je kan vaak ook laten mengen maar mijn ervaring is dat het alsnog trager werkt.
Hoe heeft jou buurman dit opgelost dan?

Nieuwe router gekocht ofzo?
Ik heb deze router nog niet eens een jaar. De kans is groot dat ik dus een nieuwe zou moeten hebben waar ik eigenlijk niet zo blij mee ben.

[ Voor 5% gewijzigd door ikbengoofy op 11-10-2009 13:48 ]

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:45
Via de 20 meter kabel haal je direct met de pc-modem 43 Mbit toch ?
En met de router ertussen 25 Mbit. Dan lijkt het probleem me duidelijk ofniet ? :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• ikbengoofy
Jim423 schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 13:59:
Via de 20 meter kabel haal je direct met de pc-modem 43 Mbit toch ?
En met de router ertussen 25 Mbit. Dan lijkt het probleem me duidelijk ofniet ? :)
Idd en daar was ik ook het probleem gaan zoeken.
Na het lezen van de firmware DD-WRT in dit topic voor mijn router ben ik dat is gaan uitproberen. En idioot genoeg trekt die hem ineens volle bak open
Afbeeldingslocatie: http://img59.imageshack.us/img59/9862/bindownload.jpg

5,3mb/s Hoe is het mogelijk :D

Dit is via de router en de 20 meter lange kabel. Hij is gek genoeg nog sneller dan als ik mijn pc direct op het modem aansluit.

Nu hopen dat die blijft werken.

bedankt allemaal! Problem solved.

edit: zelfs bestanden verwisselen van desktop naar windows home server gaat nu ineens op 11MB/sec inplaats van 7 voorheen. En wat een berg extra tools heb ik er ineens bij op mijn router.

[ Voor 10% gewijzigd door ikbengoofy op 11-10-2009 15:47 ]

Pagina: 1