Prijzen van vraag en aanbod (overdenking)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribledragon
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-09 13:00
Het valt mij op dat de tweedehands prijzen in vraag en aanbod soms echt aan de hoge kant zijn. Het gaat me niet op specifieke advertenties maar ben zeker bereid als uit dit topic gaat blijken dat er behoefte is aan voorbeelden dat ik deze opzoek of bewuster de vraag en aanbodsectie in de gaten ga houden om hier voorbeelden te noemen.

Om toch enkele voorbeelden te noemen zonder direct een advertentie of adverteerder “zwart” te maken welke ook zeker niet mijn bedoeling is komt hier een kleine opsomming wat ik gezien heb de laatste tijd.

Iemand koopt een PS3 bij de Bart Smit actie haalt die controller eruit en doet zijn “oude” controller erin. Iedereen die zich erin verdiept weet dat de actie 180 euro was maar die persoon vond het achteraf toch een “impuls aankoop” en gaat hem dan verkopen voor 200 euro.

Iemand verkoop zijn spelcomputer voor 100 euro meer dan dat hij nieuw kost omdat er spellen bij zitten. Leuk berekend totale “korting” is dan misschien 25% maar het is wel tweedehands en je kunt niet zelf de spellen uitkiezen je moet ze maar leuk vinden.

Iemand doet een miskoop en zet zijn artikel voor dezelfde prijs of marginaal lager dan de laagste aanbieder in de vraag en aanbodsectie.

Waar het eigenlijk op neerkomt is dat ik regelmatig zie of het lijkt althans zo dat mensen niet bereid zijn een reële afschrijving op hun producten te nemen. In mijn optiek en dat is die van iemand met meer financiële dan technische achtergrond, is de prijs zodra je het gekocht hebt al gedaald en zodra je een doos open doet weer. Nu dalen de artikelen waar het hier op deze site om draait ook in verkoopprijs. Het lijkt er in mijn ogen op dat mensen wel bereid zijn het verlies op hun verkoopprijs te nemen echter niet altijd de huidige prijs mee te nemen in het opstellen van hun vraagprijs.

Fictief voorbeeld nieuw gekocht voor 300 euro.
6 Maanden later wil ik het verkopen (nu te koop voor 200 euro)
ik neem 40% afschrijving dus ik zet het te koop voor 180 euro. Dit staat echter niet in verhouding met de nieuwe prijs.

Door dit gedrag lijken de prijzen van 2ehands artikelen hier soms aan de hoge kant. En dit is in het nadeel van de verkoper omdat de producten minder snel verkocht worden.

Echter ik snap dat het niet op prijs gesteld wordt om dit onder de advertentie te zetten en ik vind het ook meer een trend dan een incident dus ik dacht we hebben een forum ik gooi mijn gedachtegang in de groep. Misschien kijk ik er op een volledig verkeerde manier naar. Wil graag terug op de hoogte komen van de prijzen wat is iets waard en daarom hoor ik het graag als ik niet op de juiste manier beredeneer.

Met vriendelijke groet

Tribledragon

Samsung R710 Q9000 geforce 130m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:56

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

In mijn gedachte niet meer dan een natuurlijke werking van vraag en aanbod. Simpel gezegt, het is maar wat een gek er voor betaald. Een potentiele koper kan natuurlijk altijd een lager bod doen op het product dan er staat vermeld. In diverse markten is 'afdingen' ook een normale zaak, vraagprijs is daar ook altijd aan de hoge kant.

Zeker je voorbeeld met die actie, daar heeft de koper verder niets mee te maken. Als ik via een grote inkooporder op mijn werk een gratis PS3 krijg, moet ik hem dan maar 'gratis' weggeven? Hoe je aan een product bent gekomen, of voor welke prijs, is mi niet relevant voor de koper. Als die koper akkoord gaat voor 200 euro (actie is over, dus kost weer over de 200), dan is het toch goed?

Vaak zie ik bij bijvoorbeeld videokaarten PW-links naar andere merken, in mijn geval bijvoorbeeld een 4870. Erg leuk dat een Ati of Asus 4870 goedkoper is, maar de Sapphire versie had gewoon iets meer aan boord om dat marginaal prijsverschil voor genoeg kopers te rechtvaardigen (2 fans, OC-knop etc).

En uiteindelijk probeert iedereen zijn zut voor zoveel mogelijk te verkopen, soms voor iets te veel.. soms voor belachelijk weinig. Als koper ben je gewoon vrij een lager bod uit te brengen, als jij de prijs te hoog vind, het is aan de verkoper of hij dit bedrag voldoende vind. Kijk voor de grap eens op een marktplaats, daar is het nog 10x erger. (SNES voor 140 euro, een laptop van 5 jaar oud voor ruim 900 euro)

[ Voor 4% gewijzigd door SinergyX op 09-10-2009 11:45 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is eigenlijk heel simpel: als het te duur is koop je het niet. Doet iedereen dat, en de verkoper wil het toch verkopen zal hij de prijs verlagen. Ergo, marktwerking. Een product is waard wat de gek er voor geeft.

Wij controleren wel op prijzen die gewoon het zoeksysteem om zeep helpen; vermeldingen van 1 euro en dan zeggen bied maar. Nee, vermeld dan wat je er minimaal voor wil hebben. Zelfde met prijzen van 9999. Ook als duidelijk is dat er handel gedreven wordt met winstoogmerk, dan wordt daartegen opgetreden. Buiten dat soort dingen is het vrij.

Over de prijzen discussiëren onder de advertentie is zinloos, en zeker ongewenst als daarbij verwezen wordt naar andere artikelen. Mensen lijken een onbedwingbare drang te hebben hun mening te ventileren, ook al is die mening voor een ander compleet niet relevant of zinnig voor een eventuele andere koper. Die mening toch opdringen en mogelijk een andere koper daarmee wegjagen is gewoon not-done. Kopen of niet kopen, dat is de vraag, en dan weer op naar de volgende advertentie :)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2009 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribledragon
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-09 13:00
Natuurlijk is marktwerking de manier om v&a samen te brengen. Tegen jullie argumenten kan ik dan ook niets inbrengen. Ze schaffen me echter wel inzicht in hoe hier met de prijzen omgegaan wordt. En dat was ook mijn bedoeling.

Zeker mocht een artikel mij aanstaan moet ik gewoon bieden. En een prijs proberen overeen te komen die het mij waard is en genoeg is voor de verkoper. Zo werkt het systeem.

Ben zeker niet van plan mijn mening op te gaan dringen onder advertenties (hoop dat dit al duidelijk was uit mijn startpost). Het is ook zeker niet mijn bedoeling geweest om het team aan te sporen mensen met in mijn ogen te hoge prijzen aan te spreken op hun in mijn ogen hoge prijzen. Mocht dit zo over gekomen zijn mijn excusus.

Het was en is mijn bedoeling om de gedachtengang van het bepalen van prijzen hier op de site bij v&a beter te leren begrijpen. Deze duidelijkheid hebben jullie mij verschaft. Mijn dank hiervoor.

Met vriendelijke groet

Tribledragon

(Ik had in eerste instantie een veel langere reply getypt echter door onhandigheid (naar vorige pagina) is deze gewist. Hierin ging ik op ieder argument van jullie in maar eigenlijk was het meer gelijk geven dus echt meerwaarde had dit niet.)

Samsung R710 Q9000 geforce 130m