Systeem met vervangen voeding en moederbord heeft geen beeld

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-11-2023
Beste tweakers en mensen die verstand hebben van hardware,

De computer van mijn moeder is onlangs kapot gegaan (uiteraard buiten de garantie). De symptomen waren de volgende:

De computer start op voor een aantal seconden en reset zichzelf. Dit herhaalt zich voor een aantal minuten waarna de computer eindelijk voorbij BIOS komt en Windows gaat laden. Ook tijdens het succesvol draaien van Windows wordt de computer af en toe gereset.

Dit probleem heb ik terug kunnen brengen tot de voeding (na twijfeling met het moederbord). Na het installeren van een vervangende voeding (die ik nog had liggen) heeft het systeem welgeteld 1 keer succesvol opgestart. Geen resets, prima in Windows. Hierna heb ik de kast weer dichtgedaan.

Hierna heeft de computer echter helemaal niets gedaan. In de overtuiging dat het moederbord toch niet in orde was heb ik deze ook vervangen. Ik heb het idee dat ik alles goed heb aangesloten, inclusief de system panel connectors (powerknop, powerled, resetknop, harddiskled).

Het systeem start nu goed op, dat wil zeggen dat er niets raars te horen is. Te zien is er echter niets. Ik heb de computer proberen op te starten met twee verschillende monitoren die allebei goed werken maar hij geeft gewoon geen beeld.

Ook het toetsenbord werkt niet naar behoren. Voor de zekerheid is het een PS/2 toetsenbord. Bij het opstarten lichten de drie ledjes kort op zoals ik verwacht, maar daarna zijn ze allemaal uit. Ze gaan ook niet aan als er op de lock knoppen wordt gedrukt.

In het kort: De voeding en het moederbord van het systeem is vervangen en kan starten. Probleem is het ontbreken van beeld en toetsenbordinput.

Graag lever ik additionele informatie als dat behulpzaam kan zijn. Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serial-X
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:10
Heb je de monitor aangesloten op de onboard videokaart of een insteekkaart? Heb je al een BIOS-reset geprobeerd?

LOL JK THAT'S WHAT RIVERS ARE FOR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azior
Er is geen insteekkaart, alleen een onboard videokaart. Daar is de monitor op aangesloten.

Zou een BIOS reset een oplossing zijn voor een moederbord dat net nieuw is? Het is trouwens een Asus P5G41-M voor de volledige informatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serial-X
Het kan in ieder geval geen kwaad. Zit er een speaker aangesloten op het moederbord, zo ja, geeft deze een normale pieptoon? (slechts 1, geen reeks)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azior
Ik dacht net hetzelfde. De speakerkabel was nog niet aangesloten en is nu up and running. De post beep code is lang - kort - kort. Dit zou duiden op een video probleem.

Met en zonder video kabel in het moederbord geeft hij deze code.

Extra informatie: De monitor is aangesloten met een VGA kabel, maar het moederbord heeft ook een hdmi uitgang.

[ Voor 19% gewijzigd door azior op 09-10-2009 11:29 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azior
Ik heb geprobeerd om de CMOS te reset met de CLRTC jumper. Dit heeft ook niet het gewenste resultaat: Ik heb nog steeds de post beeps.

Iemand anders een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serial-X
Heb je geen videokaart liggen die je er eventueel in zou kunnen zetten? Als het moederbord videoproblemen aangeeft lijkt me dat de enige optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azior
nope, er moet een pci-e videokaart in en ik heb alleen agp. :(
Pagina: 1