Toon posts:

Gekopieerd: Techniek achter Voltage Tweaking

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
[Kopie van T.net van "thorretje"]

Waarom wordt een transistor stabieler als je het voltage verhoogd?

Ik heb dat toevallig tijdens mijn opleiding (Elektrotechniek) gehad en ook aan bovenstaande reacties te lezen is er de nodige onduidelijkheid over. Het is redelijk moeilijke stof maar ik zal het uit proberen te leggen.
Een processor is inderdaad opgebouwd uit een heleboel transistoren. Als een transistor wordt opgeladen, heeft hij de eigenschap dat het voltage op de uitgang (werkt iets anders maar simpel gezegd is het gewoon de uitgang) van de transistor eerst heel langzaam stijgt en vervolgens steeds sneller stijgt tot een bepaalde waarde. Een transistor wisselt uiteindelijk tussen de voedingsspanningen. De waarde van de transistor (0 of 1) wordt echter bepaald met twee grenswaarden die iets lager liggen dan de voedingsspanningen, omdat hij de voedingsspanning nooit helemaal zal bereiken. Daar tussenin is het "onbepaald gebied" en is het onduidelijk of de waarde een 0 of een 1 is. Het is dus wel zaak dat het voltage op de volgende klokslag van de processor boven of onder die drempelwaarde is aangekomen. Lukt dit niet, dan krijg je de verkeerde waardes. De processor is zo ontworpen dat dit dus precies lukt op de voorgeschreven frequentie, maar wel met een zo laag mogelijke voedingsspanning, omdat hij dan zo weinig mogelijk gekoeld hoeft te worden en minder vermogen verbruikt.
Ga je nu de frequentie van de processor opvoeren, dan ga je dus eerder tijdens het oplaadproces van een transistor kijken (kortere tijd tussen de verschillende klokslagen) en dan komt het dus regelmatig voor dat de transistor nog niet boven de drempelwaarde uit is gekomen. Je snapt natuurlijk wel dat dit resulteert in een foutengala. Ga je nu de voedingsspanning opvoeren, dan zal de transistor sneller opgeladen worden en dus sneller de drempelspanning bereiken. Probleem is dus wel dat de koeling een probleem kan worden, maar er worden minder fouten gemaakt en dus is de processor stabieler.

(p.s.
In de praktijk kan een transistor niet opgeladen worden, maar is de transistor een schakelaar waarmee een condensator wordt opgeladen, maar zonder dit is het bovenstaande verhaal makkelijker uit te leggen.)

[einde kopie]

Verwijderd

Goed je les geleerd! Echter.... wat je nu schrijft is volgens mij al eens eerder naar voren gebracht ergens op tweakers.net. Rustig door gaan. Ik bedoel het niet negatief...

Verwijderd

Dus anders gezegd... Een zo hoog mogelijk Voltage erop zetten en klokken maar! ;)

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Hm.. interesting :) wist ik ook nog niet.

• Neman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 14:07

Neman

Een uit de lucht gegrepen naam

(p.s.
In de praktijk kan een transistor niet opgeladen worden, maar is de transistor een schakelaar waarmee een condensator wordt opgeladen, maar zonder dit is het bovenstaande verhaal makkelijker uit te leggen.)
Dit zou betekenen dat er minstens evenveel condensatoren als transistors aanwezig moeten zijn :?

• Ercewee
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-01 11:52

Ercewee

a.k.a. K

Op zaterdag 03 maart 2001 21:30 schreef Walhalla het volgende:

[Kopie van T.net van "thorretje"]

(p.s.
:? In de praktijk wordt een transistor juist wel opgeladen, een transistor is nooit een ideale schakelaar maar bezit diverse capaciteiten. (bijvoorbeeld diffusie-capaciteit, source-drain-capaciteit, gate-capaciteit). Het opladen van deze capaciteiten leggen de grens voor de maximale snelheid van een transistor. Dit in combinatie met nog wat andere factoren zoals mobiliteit, etc.

50.110 144.300 432.200 1296.200 2320.200 3400.200 10368.200

• Neman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 14:07

Neman

Een uit de lucht gegrepen naam

Het verhaal van Ercewee klinkt al stukken beter, anders zou je allemaal condensatoren nodig hebben.

• Ercewee

Ercewee

a.k.a. K

Dank je :)

Maar verder klopt zijn verhaal geheel.

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet toevallig vrij goed wie dit artikel geschreven heeft... Ik weet dan ook dat er in het artikel geprobeerd is een duidelijke besgrijpelijk beschrijving te geven van de genoemde theorie. Om het begrijpbaar voor iedereen te houden (sorry, ik bedoel niet alle bezoekers van dit forum) heb ik deze condensatoren versimpeld naar een condensator die wordt opgeladen. Van buitenaf bekeken komt het hier eigenlijk wel op neer. Het oplaadeffect van een transistor is hetzelfde als van al die "transistor-capaciteiten". Dat die capaciteiten dan in de transistor zitten maakt niet uit. Ik blijf er bij dat de transistor niet zo is ontworpen om opgeladen te worden!(8>

<effe een foutje verbeterd>

Verwijderd

maar wat als je en AUTO-VOltage system hebt ... dan kan je het toch niet verhogen meen ik.... :'( :'( :(

• Ercewee

Ercewee

a.k.a. K

Inderdaad is het effect hetzelfde, en maakt het niet uit of een capaciteit binnen of buiten zit. Van buitenaf merk je het verschil niet. Maar het verhaal verder is geheel consistent met de werklijkheid, behalve het laatste p.s.-je.

Verder ben ik het ook met je eens dat 'de transistor niet zo is ontworpen om opgeladen te worden!', maar helaas ontkom je hier niet aan. De interne capaciteiten zullen altijd aanwezig zijn. Wat de transistor ontwerpers proberen is de interne capaciteiten zo klein mogelijk te maken.

Het is ook altijd leuk bij het ontwerp van een processor, de helft van de afdeling R&D bedenkt een schitterende processor, die in logische bouwstenen (dus ideale schakelaars) perfect werkt. Maar zodra dat ding gemaakt moet worden leggen de fysische beperking een grens aan de mogelijkheden. En dan gaat de andere helft van de afdeling R&D vertellen waarom dat ding niet gemaakt kan worden.

Pagina: 1