MBI probleem bij toepassen Putnam model

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Real
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09-2024
Op mijn stage ben ik bezig met het onderzoeken van het Putnam model.

Nu is mij het eerste deel uit het boek (Measures for Excellence, van meneer Putnam) gelukt. Het berekenen van het productiviteit parameter en aan de hand van dit getal latere berekeningen te maken om de effort te berekenen gaan allemaal goed. Grafieken als hieronder krijg ik precies zelfde er uit als bijvoorbeelden die ik bekijk.

Afbeeldingslocatie: http://72.232.229.42/thumb/0/0a/Time-Effort_Curve.png/495px-Time-Effort_Curve.png

Alleen nu komt het probleem als ik naar de manpower buildup parameter (MBP) ga.
In het boek staat het volgende:
Solving the software equation (chapter 2) provides effort, E and development time, td. These two terms are related to terms in the Rayleign equation.
Back in the 1970s I (Putnam) found, by examining the data for several hundred large systems, that the time of peak staffing was very close to the system development time. Therefore, I used the term, td, to represent this point in time. This point is also the time at which a system reaches full operational capability, a point used as a key milestone.
In the Rayleigh equation, the term, a, has been used to designate the shape parameter. This shape parameter is related to the development time as follows:
a = 1 / (2 td2) (with dimension, time)

Rearranging terms yields:

td = (1/2a)1/2

E represents the effort up to td, or the development time.
K = E/0.39

With K and td established, the Rayleigh equation becomes an expression in manpower an time, y' and t.
y' = (K / td2)te(-t2/2td2)

Het verhaaltje achter te moet tot de macht zijn. Dat is time * e tot de macht.
Dan komt de formule voor manpower buildup parameter is die is alsvolgt:
MBP = K / td3

Nu krijg ik hieruit een cijfer wat aardig de goede kant op gaat, des te minder tijd je hebt om een project af te ronden des te meer effort je moet verrichten en des te sneller je mensen moet gaan toevoegen aan je project, daarom ook een hoger MBP cijfer aan de linkerkant van de grafiek en wanneer je verder naar rechts gaat dan zal dit cijfer gaan afnemen. Dit krijg ik ook terug in mijn excel bestand.

Alleen ik weet nu niet zeker of die getal correct is aangezien ik geen referentie matriaal kan vinden op het internet.

En probleem twee is dan ook nog eens dat ze in het boek verder gaan met de minimum development time waarin de MBP overgaat naar manpower buildup index (MBI) die een lijn vertegenwoordigd in een grafiek. Nu kan ik de MBI gewoon uit een boek halen aangezien die een schaal eenheid is, maar wanneer ik zie dat de MBP afneemt wanneer er meer tijd is voor een project en het boek zegt dat de MBI lijn schuin omhoog gaat in een lineaire lijn dan begrijp ik er even helemaal niks meer van.

Nu is de vraag van mij of iemand mij dit aan de hand van een voorbeeld kan uitleggen zodat ik dat voorbeeld kan gebruiken om mijn excelsheet mee te corrigeren.