Toon posts:

Multifunctionele en hoge kwaliteit 2.0 computerspeakers?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij raak ik hier een onderwerp waar al veel over gezegd is. Maar ik kon zo snel niet de juiste info vinden of het was te gedateerd. Misschien kunnen jullie wat advies geven.

Ik luister veel muziek via mijn computer, hoge kwaliteit mp3 tjes of beter. Daarnaast speel ik (digitale) piano. Ik zoek een set speakers voor: luisteren in een kamer van 7x4 meter, piano versterking en meespelen, en opnemen en mixen e.d.. Voor dat laatste stel ik niet al te hoge eisne, d.w.z. ik hoef zeker geen professionele home studio.

Ik lees her en der dat er wordt aangeraden op hifi over te stappen. Maar dit is minder ideaal om mijn digitale piano op aan te sluiten omdat deze al een voorversterkt signaal heeft. En verder schaf ik liever niet zo;n zware vertsterker aan als dat niet nodig is, omdat ik op een kamer woon.

Ik had de KRK RP6 beluisterd en vond het geluid super, dus natuurlijke/neutrale weergave vind ik persoonlijk heel mooi, maar het moet niet te extreem, zoals bij de Yamaha;s wat een te wat kil geluid geeft naar mijn mening. Het nadeel van studiomonitoren is de zogenaamde sweet spot, alleen in een klein gebied en met een goede opstelling van speakers heb je goed geluid. In hoeverre is dit waar? Of valt het met een kamer van 7x4 meter wel mee?

Wat is een alternatief voor studiomonitoren, waarbij er geen sprake is van die sweetspot? Ik heb gelezen over M audio....

Mijn budget is maximaal 500 euro

Alle tips zijn welkom...

• Bonthouse
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik heb ze zelf niet, dus ik kan geen uitgebreide review er over schrijven, maar ik heb ervaring met de M-Audio BX-8a.
Ik was er erg van onder de indruk! Niet al te groot, geweldig gedetaileerd geluid en erg helder. Precies wat er mag worden verwacht van een studio monitor.
Bij elke set speakers is er sprake van een sweetspot.. daar kun je gewoon niet onder uit, het is alleen hoe groot die sweetspot is.. Dat is waar je op moet letten.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:26

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Verder moet je bedenken dat je niet altijd een sweet spot nodig hebt; bij piano spelen wel, maar als je eh.... ramen aan het lappen bent met een muziekje erbij niet natuurlijk... :)

Enneh, wellicht kan je een "shortlist" maken van speakers die aan je eisen voldoen?
Ben je bijvoorbeeld al eens bij feedback langsgeweest?

Wise enough to play the fool

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:01
Bedenk wel dat je om lekker te kunnen spelen voor een digitale piano eigenlijk wel een geluidsinstallatie nodig hebt die een vrij vlakke en brede frequentiekarakteristiek heeft, met andere woorden, ééntje die van laag tot hoog alle tonen ongeveer even hard weergeeft. Aangezien de meeste pc-speakersetjes werken met kleine frontspeakertjes, aangevuld met een (sub)woofertje wat juist niet een mooi vlakke karakteristiek heeft, maakt dat je naar mijn idee beter niet naar deze setjes moet gaan kijken. Studiomonitoren zijn juist gemaakt voor deze doeleinden, maar als goedkoper alternatief zou een losse (huiskamer) versterker met full-range speakers (van bookshelfspeakers tot torenspeakers zeg maar) vaak ook wel voldoen (gebruik het zelf ook in een zelfde situatie en is goed te doen), maar als je toch al nieuwe apparatuur wilt kopen, kan je denk ik wel beter naar studiomonitoren kijken.

Als extra aanvulling zou je ook een mengpaneel kunnen aanschaffen (hoeft niet eens z'n dure te zijn voor thuis, bijvoorbeeld de Behringer XENYX serie) zodat je niet steeds hoeft te switchen op je versterker tussen pc en piano en dat je ook eventueel tegelijkertijd geluid kan maken.

Verwijderd

Koop een stel 2de hands Philips MFB 544 speakers op bijv marktplaats. Zitten bij mij gewoon in mijn geluidskaart (asus xonar essence stx) ingeplugd en echt een wereldgeluid.

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-01 22:39
de rokit 6 (de actieve versie dus) heeft ingebouwde versterking, dus die kun je zo aansluiten op digitale aansluitingen. dit lijkt me het beste voor je keyboard, sweetspot weet ik zelf niks van en kan ik je niet bij helpen. maar als je alles goed opstelt zul je bij de door jou beschreven activiteiten toch wel in de sweet pot zitten?

[ Voor 16% gewijzigd door K0L3N op 10-10-2009 21:43 ]

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb zelf deze http://www.behringer.com/EN/Products/MS16.aspx. Prima geluid en niet zo duur. Waarschijnlijk voldoen deze aan jouw wensen.
Pagina: 1