Toon posts:

[Vista] HD ratelt, hoe te achterhalen welke HD?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met het volgende probleem. Een van mijn schijven ratelt, maar ik kan door middel van chkdsk niet achterhalen welke het is. Nu wil ik deze schijf er per direct uit hebben, want:

Afbeeldingslocatie: http://members.quicknet.nl/c_postma/HD.jpg

Hij zit in een spanned volume. Als ie het begeeft ben ik dus alles kwijt. Nu hoop ik dat het Disk 2 is, want die wil ik er sowieso uithalen.

Weet iemand een oplossing om te achterhalen welke schijf het is? Misschien een programma die uitvoerig de schijven analyseert? Een laatste oplossing is natuurlijk één voor één de schijven afzonderlijk aansluiten en een oor er tegen aanleggen terwijl ik data schrijf, maar zoals jullie wellicht begrijpen doe ik dit liever niet als het niet nodig is.

Overigens weet ik dat de ratelende schijf in D (spanned volume) zit, want ik hoor hem ratelen als ik muziek of films wegschrijf, welke dus op D staan.

Bij voorbaat dank.

Verwijderd

de schijf aan een usb <-> s-ata converter koppelen, en kijken of je wat hoort?

lijkt me niet dat je daarmee je raid kapot maakt (als je tenminste een andere PC gebruikt)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

In xp kun je nog naar de de device manager gaan, disk drives, [kies drive]
volume, populate -> dan weet je welke schijf
details -> het serienummer van de drive kan vinden

[ Voor 17% gewijzigd door Fish op 08-10-2009 21:05 ]

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 21:01:
de schijf aan een usb <-> s-ata converter koppelen, en kijken of je wat hoort?

lijkt me niet dat je daarmee je raid kapot maakt (als je tenminste een andere PC gebruikt)
Dat komt min of meer overeen met wat ik al omschrijf: Eén voor één de schijven handmatig controleren. Overigens is dit geen RAID maar een spanned volume (virtuele RAID) ik weet dus niet wat de gevolgen zijn als ik de HD loskoppel. Als er geen verdere mogelijkheden zijn dan zal ik dit inderdaad gaan doen, komt wel even wat omslachtig backup werk bijkijken.
fish schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 21:04:
In xp kun je nog naar de de device manager gaan, disk drives, [kies drive]
volume, populate -> dan weet je welke schijf
details -> het serienummer van de drive kan vinden
Dan weet ik het serienummer van de drive, maar wat schiet ik daar precies mee op?

Bedankt voor de reacties iig, maar weet iemand misschien een softwarematige oplossing? (een professioneel HD analyseerprogramma)

Verwijderd

Haalt WD DLG zijn info niet uit disk mgmt? Of ziet ie alleen de volumes? Even proberen zou ik zeggen...

Verwijderd

uhm, de hdd ratelt, wat duld op een mechanisch defect, het lijkt me sterk dat je dit softwarematig kan uitlezen..

volgens mij kan je de schijven loskoppelen en daarna weer aankoppelen, zolang je de pc maar niet aan zet, anders zou hij hij stroomuitval ook helemaal in de soep lopen (en dat doet ie niet)

je moet alleen oppassen dat je hem niet aanzet met gedeeltelijke "raid" aangesloten, lijkt me niet dat windows het leuk vind als er een deel van de allocation table mist

Verwijderd

Zoals TS aangeeft ratelt hij onder activiteit, als je dus wat activiteit genereert op een bepaalde schijf kan je het zo horen. En hij zou wel eens SMART errors kunnen geven.

• donnervogel
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-01-2023
Verwijderd schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 20:46:
...............
Hij zit in een spanned volume. Als ie het begeeft ben ik dus alles kwijt. Nu hoop ik dat het Disk 2 is, want die wil ik er sowieso uithalen.
......................
Ik zou zeggen ga maar eerst dan backups en images maken, voordat je alles kwijt bent.

[ Voor 63% gewijzigd door donnervogel op 08-10-2009 23:08 ]

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:18
Ik heb geen idee of het mogelijk is, maar je zou kunnen proberen:
één voor één de harddisks afgaan en het volgende doen:
- volume verkleinen (shrink)
- je krijgt dan een stukje vrije (unallocated) ruimte op de schijf.
- daarop maak je dan even een nieuwe partitie.
- op die partitie data lezen/schrijven.
zo zou je toch je hdd's één voor één kunnen testen op geluid.

edit:
Ben je inmiddels al wat verder gekomen met je probleem?

[ Voor 9% gewijzigd door Barleone op 10-10-2009 10:16 ]

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Verwijderd

Topicstarter
Probleem opgelost:

- Schijven uit me kast getrokken en naast elkaar(wel aangesloten) op bureaublad gelegd.
- D (spanned volume) laten defragmenteren.
- Hoor geratel, leg mijn oor er op, weet direct welke het is.

Inmiddels al een RMA in behandeling bij WD. Topservice overigens(5 jaar fabrieksgarantie, sturen vervangende schijf direct op, wel onder voorwaarde van creditcardgegevens natuurlijk.

Overigens vond WD DLG geen fouten.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2009 15:05 ]

Pagina: 1