• MPeek
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-12-2025
Ik gebruik al jaren Sony Vegas voor het monteren van video's en sinds februari dit jaar heb ik speciaal voor het renderen van video's een krachtiger systeem aangeschaft met de volgende specificaties:

Core i7 920 @ 2,67Ghz
OCZ Gold XTC Triple Channel 1333Mhz
2x 8800GT in SLi opstelling
Windows Vista Ultimate 64bit en Windows 7 Ultimate 64bit dualboot
Seagate 250Gb 7200RPM 16KB systeem schijf (Windows 7)
Western Digital 80Gb 7200RPM 16KB systeem schijf (Windows Vista)
Samsung F1 1TB 7200RPM 32KB data schijf

Het probleem is dat Vegas opeens tijdens het renderen maar voor 15 tot 20 procent de CPU belast en het renderen dus merkbaar langzamer gaat. Dit is zowel in Nou heb ik al gegoogled naar het probleem en bij andere topics van mensen met hetzelfde probleem wordt er gezegt dat het de hardeschijf is die de bottleneck vormt, maar dat lijkt me stug want eerder gebruikte Vegas bij het renderen de CPU wel gewoon voor 100%. De media die gerenderd wordt staat op de data schijf en wordt ook weer naar de data schijf geschreven. Het maakt niet uit of ik naar 1 van de systeemschijven of naar een data schijf render.

Dus wat veroorzaakt dit probleem?

Verwijderd

Hoeveel cores worden er gebruikt, hoeveel cores werden voorheen gebruikt, hoeveel langzamer is het renderen nu? Welke versie van vegas gebruik je?

• MPeek
Ik gebruik Sony Vegas 9, de 64bit edition. 4 Cores worden gebruikt, core 0 core 2 core 4 en core 6. Normaal duurde het renderen van een video van een half uur rond de 20 tot 25 minuten, nu duur het ruim een uur.

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:41

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Heb je dit onder zowel Windows Vista als 7? En hoe zit je HDD opstelling in elkaar? Gebruik je native SATA of AHCI?

Tesla Model Y RWD (2024)

• MPeek
Ik was inderdaad vergeten te zeggen dat het zowel in Windows 7 als in Vista is. De schijf waar Windows 7 op staat en de data schijf zijn gewoon via SATA aangesloten en de schijf van Vista via IDE. Maar dat zou in principe niks uit moeten maken, in Vista kon ik eerst gewoon prima met 100% cpu renderen.

• MPeek
Sorry voor mijn ongeduld, maar ik heb Sony Vegas eigenlijk heel hard nodig en dit probleem vertraagd mij enorm.

Desalniettemin toch een nuttige brijdage: ik heb gemerkt dat bij het encoden van raw AVI fragmenten hij een stuk harder renderd, maar nog steeds blijft steken op 50 procent. Ik begin te vrezen dat dit een HDD bottleneck is en dat hier dus weinig aan te doen valt, maar als iemand mij toch nog kan helpen..?

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:25

Umbrah

The Incredible MapMan

Gebruikte je hiervoor toevallig Windows XP?

Kun je op een of andere manier de GPU belasting ook zien? Ik heb het vreemde gevoel dat de CPU namelijk niet zoveel werk aan het doen is, en herinner me iets (paar jaar terug voor het laatst met Vegas gewerkt) dat Sony Vegas welliswaar DXVA ondersteuning had, maar slecht met de werkelijke features van een videokaart om ging.

XP had zo goed als geen DXVA ondersteuning, daarom pakte Vegas het ook niet, en liet het de CPU het werk doen.

SLI kan mogelijk tegenwerken bij Filmrenderen over de GPU, als je mijn theorie bevestigd, probeer de rendering van GPU naar CPU te krijgen, of probeer het eens met SLI uit.

Verwijderd

in vista kan je simpel de hdd activiteit checken

taakbekeer -> performance -> performance monitor -> disc
als het blauwe lijntje boven de 60% uitkomt heb je wellicht een hdd bottleneck, maar waarschijnlijk licht het toch aan de drivers

misschien kan je ergens de GPU load bekijken?

• MPeek
Nu ik het gecheckt heb, SLI stond in Windows 7 in ieder geval uit (ik werk nog niet zo enorm lang met Windows 7) en het inschakelen heeft eigenlijk voor zover ik weet weinig effect. Ik zal zo met nTune even de belasting van de GPU bekijken, maar ik kan in ieder geval in de temperaturen geen verschil zien bij het wel en het niet renderen. Heel erg bedankt voor je reactie!

[edit] Ik krijg een BSOD bij het starten van de monitor tool van nVidia, dat wordt dus niks. Ik heb al door de instellingen van Vegas zitten spitten, maar voor zover ik gezien heb niks gevonden over DXVA...

[edit2] Ik begin te vermoeden dat ik te maken heb met een driver issue: waarschijnlijk is vanaf een bepaalde driver build (weet niet welke) van de nVidia drivers DXGA ingeschakelt en zorgt dat voor mijn problemen. Nu nog een manier vinden om het uit te schakelen, of ik moet terug vallen naar oudere drivers...

[ Voor 43% gewijzigd door MPeek op 09-10-2009 23:15 ]

Verwijderd

Ik mis eigenloijk wel een belangrijk stukje informatie,

Hoe word er gerenderd?

Codec, Resolutie, etc.

• MPeek
Is dat van belang dan? Het maakt niet uit op wat voor resolutie ik render, of het nou 4k is of VGA, het renderen gaat merkbaar langzamer. Anyway: voor mijn huidge project render ik zoals altijd in MPEG2, DVD PAL resolutie (720x576). Informatie uit Vegas:
Audio: 224 Kbps; 48.000 Hz; 16 Bit; Stereo; MPEG
Video: 25 fps; 720x576 Lower field first; YUV; 6 Mbps
Pixel Aspect Ratio: 1,093

Ik denk dat het een driver probleem is en als ik de DXVA versnelling uit zou weten te schakelen zou het goed opgelost kunnen zijn... Maar dat is dus het probleem: ik weet niet hoe dat moet...

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Met mijn Core 2 Q6600 render ik van een RAID-0 array naar een single disk in Premiere Po. Processor gebruik start op 100% op alle 4 de cores maar zwakt dan al vrij snel af naar 80%. Aangezien jouw processor alweer een stuk sneller is dan mijn Q6600 kan ik mij goed voorstellen dat je HDD's de bottleneck zijn.
Ik zou sowieso je media op schijf 1 zetten en dan renderen naar schijf 2. Zo voorkom je dat 1 schijf moet lezen en schrijven te gelijke tijd.
Maar toch lijkt er in je systeem iets niet te kloppen aangezien het renderen langzamer gaat dan je oude systeem en het renderen naar een andere schijf geen invloed heeft op je processor gebruik.
Probeer eens een stukje video vanuit een ander programma te renderen zoals VirualDub om te kijken of het misschien aan Vegas ligt.
Pagina: 1