Toon posts:

Computer wat stiller maken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een computer staan die nogal wat lawaai maakt:
Case: Coolermaster Elite 330, met de standaard outtake fan.
Mobo: Asrock A780GXH/128M
CPU: AMD Phenom II X3 720, stock cooler
GPU: Asus Radeon 4870 1 GB, stock cooler
Intake voorin: Scythe Slip Stream 1200 rpm (120mm)

Dit maakt naar mijn mening teveel lawaai. Nu heb ik in de BIOS de pwn aangezet, met een streefniveau van "level 2" (en max temperatuur 45 graden), ook heb ik met ATI Overdrive de GPU fan teruggeschroefd naar 31% (laagste mogelijk, rpm geeft het verder niet)
Dit scheelt al enorm, ik heb de casefans aangesloten op PWR_FAN1 (3 pins, de outtake) en op CHASSIS (waarbij alleen het toerentaldraadje erin zit, de stroom zelf loopt via molex), en speedfan geeft de volgende toerentallen:
Sys Fan: 1232 RPM
CPU Fan: 1592 RPM
Aux1 Fan: 1125 RPM

Temperaturen van CPU en Mobo ("Sys") zijn idle tegen de 37-38 graden, GPU loopt idle tegen de 50 graden, ik heb net een kwartiertje 4 processen "rthdribl 1.2" laten lopen, waarmee de temperatuur richting 70 graden ging. Als het goed is zou de GPU 95 graden mogen worden, klopt dit?

Verder heb ik de casefans er even uitgetrokken, hiermee was vrijwel al het geluid verdwenen, dus ik denk dat ik of een fancontroller, of een soort demping (en wat is hier dan het best), of beide zal moeten kopen.

Nu heb ik dus twee vragen:
1) Wat voor demping/fancontroller is het best, liefst begin ik met alleen demping
2) Loop ik niet het risico dat de temperaturen te hoog zullen worden met deze "lage" fanspeeds (GPU+CPU)

Systeem wordt in normaal gebruik vooral verhit door Call of Duty: WaW (en binnenkort MW2)

Alvast bedankt!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

vervang de casefans door noctua's en je probleem is verholpen :)

http://www.freezinghardwa...ndex.asp?Pagina=00002&z=1

ik gebruik zelf de noctua 120 op mijn cpu koeler op 900 toeren en die is vrijwel onhoorbaar.

[ Voor 59% gewijzigd door Ray op 08-10-2009 18:17 ]

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Of als je geen 20 euro p/s uit wil geven aan Noctua's dan kan je eventueel ook voor Nexus of Yate-loon fans gaan.

Nou meende ik overigens dat de Slipstream ook niet een bijzonder lawaaiige fan was? Misschien dat als je deze met een simpele Zalman Fanmate oid wat langzamer laat draaien je ook al een acceptabel geluidsniveau hebt.

[ Voor 22% gewijzigd door Dick op 08-10-2009 18:23 ]

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Ja die Noctua's zijn duur, ik was inclusief verzenden voor 2x8 cm €35,- kwijt. Ter vervanging van 2 Nexus fans die bij elkaar een tientje kosten. Maar na <2 minuten was ik volledig overtuigd van het nut van de uitgave. Zelfde geluidsniveau als de Nexus maar ongeveer de dubbele airflow. Het kost wat maar dan heb je ook echt wat. Die Nexus fans zijn best aardig maar zijn alleen maar stil omdat ze vrij langzaam draaien. Met een beetje computer en warm weer red je het niet. Ze zien er wel een stuk beter uit (witte rotor, zwarte body) dan de Noctua's, die wil je niet in een open kast hebben.

Ik zou zeker geen geld uitgeven aan een relatief dure fancontroller om een fan van Coolermaster aan te sturen. Ik heb het niet zo op Coolermaster, prijs /prestatie is niet eens gek maar bij mij gingen ze altijd snel stuk. En ik heb ze heus wel eens afgestoft :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht zelf meer aan zoiets als dit: http://www.freezinghardwa...mmipluggen_-_4_stuks.html in plaats van meteen alle fans vervangen :p , zo'n fanmate is ook nog wel een optie

• glennvho
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:45
Tja een 120mm fan op 1200 - 1300 rpm maakt natuurlijk altijd veel lawaai gelijk wel merk hoor ;).
Jouw beste optie is waarchijnlijk een fancontroller want die schokdempers helpen nu ook weer niet zoveel (heb er namelijk zelf ook).
Maar misschien de ultieme optie is een nieuwe case want een coolermaster 330 is nu ook weer niet gemaakt om superstil te zit. Kost wel een hoop meer maar is dan ook veel stiller mits een goeie case ;)

Verwijderd

Topicstarter
Dan ga ik eerst eens twee van fanmate's bestellen, en dan zien we wel weer, computer is pas een paar maanden oud dus om daar nu al enorm aan te gaan uitgeven zie ik minder zitten..

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

het voordeel van de noctua's is echter dat ze op 900 rpm minimaal gelijk of soms zelfs meer lucht kunnen verplaatsen dan een ander merk op 1300 rpm. Je kan ook gaan voor Silenx Ixtrema pro series. Deze gebruik ik zelf als intake met een fancontroller. geweldige aiflow met maar 8 db geluid.

ik heb dus een 120 mm noctua (900 rpm) op de cpu en 2 x 60 mm silenx (1150 rpm) als intake. gpu en voeding zijn passief. Toch hoor je fans niet / nauwlijks.

[ Voor 21% gewijzigd door Ray op 08-10-2009 22:44 ]

Pagina: 1