• Dreamfish
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-09-2024
Beste lezer,

Begin dit jaar heb ik de TH-42PZ85EA aangeschaft. Ik ben zeer tevreden over de tv en heeft tot nu toe altijd perfect gewerkt tot 2 weken gelden. Bij het aansluiten van een HDMI kabel op een van de drie HDMI poorten verlies ik al mijn analoge tv zenders op één na, namelijk Disney channel.

Sinds kort heb ik een HTPC aangeschaft en deze direct via een HDMI kabel op de tv aangesloten. Het bovenstaande probleem treed op wanneer de HTPC aan staat. Zodra het digitale signaal dat over de HDMI kabel wordt verzonden verbroken wordt (bijv: HTPC uitzetten) en de TV helemaal uit en weer aan zet, zijn alle analoge tv zenders weer beschikbaar. Als het digitale signaal van de HTPC weer wordt verzonden en de TV weer helemaal uit en aan zet, zijn de analoge tv zenders verdwenen. Als de tv niet helemaal wordt uitgezet (bijv: standby) dan duurt het even voordat de analoge tv zenders zijn verdwenen. Het is moeilijk te zeggen hoelang het exact duurt. Het gebeurd in iedergeval nooit tijdens het kijken naar een van de analoge tv zenders.

Het bovenstaande probleem ontstaat al als de HTPC aan en in de bios setup staat. Hiermee sluit ik uit dat Windows of eventuele instellingen van geïnstalleerde programma's er iets mee te maken hebben.

Het digitale signaal dat over de HDMI kabel wordt verstuurd werkt overigens perfect. Daarmee bedoel ik dat deze correct wordt weergeven op de TV. Het heeft alleen het nare bijeffect dat alle analoge tv zenders verdwijnen.

Het MB van de HTPC is een MSI P7NGM-digital en de tv zoals eerder vermeld is een Panasonic TH-42PZ85EA.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen veroorzaken?

Verwijderd

Om meer tips te ontvangen is hetwellicht handig om in je topictitel te vermelden dat het een HTPC probleem met een plasma tv is. Vermoed dat het namelijk niet alleen aan de plasma ligt, maar ook in je randapparatuur.

Verwijderd

Volgens mij is dit een bekend probleem met Panasonic plasma tv's. Ik heb een Panasonic TH-42PX80, deze is via HDMI aan een gewone PC verbonden. Ik heb exact dezelfde ervaring, moet na film kijken eerst HDMI-kabel er uit halen en TV weer uit en aanzetten net zoals topic-starter, anders zijn mijn kanalen weg (via Digitenne overigens).

Ik heb destijds wel gezocht naar een oplossing op internet, maar toen niet gevonden. Ben benieuwd of er nu wel een oplossing is (anders dan computer uitzetten / HDMI eruithalen en tv uit aanzetten).

Verwijderd

En hoe zit het met andere HDMI bronnen?

Verwijderd

Dat weet ik niet, want ik heb geen andere HDMI bronnen.

• Dreamfish
Het probleem doet zich niet voor als ik dezelfde HDMI kabel aan de HTPC verbind via een DVI naar HDMI adapter. De adapter is dan aangesloten aan de DVI uitgang van de HTPC. Is eventueel een oplossing, liever toch dat ik de kabel direct aan de HDMI uitgang aansluit.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-12 17:14

psy

Verwijderd schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 10:28:
Volgens mij is dit een bekend probleem met Panasonic plasma tv's. Ik heb een Panasonic TH-42PX80, deze is via HDMI aan een gewone PC verbonden. Ik heb exact dezelfde ervaring, moet na film kijken eerst HDMI-kabel er uit halen en TV weer uit en aanzetten net zoals topic-starter, anders zijn mijn kanalen weg (via Digitenne overigens).

Ik heb destijds wel gezocht naar een oplossing op internet, maar toen niet gevonden. Ben benieuwd of er nu wel een oplossing is (anders dan computer uitzetten / HDMI eruithalen en tv uit aanzetten).
Ik heb net als Dreamfish een TH-42PZ85 maar heb deze HDMI problemen niet. Kan gewoon mijn HTPC gebruiken (HDMI1), daarna tv kijken (analoog) en ook de PS3 gebruiken (HDMI2). Vice versa.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Dreamfish
psy, weet jij welke HDMI versie jouw HTPC ondersteund? Het enige verschil wat ik kan vinden is dat de Panasonic tv HDMI 1.3 ondersteund en mijn HTPC met de nVidia 730i chipset een HDMI 1.3a poort heeft.

In iedergeval goed om te weten dat hij bij jouw wel werkt. Ik zou hem altijd nog kunnen laten repareren of iets dergelijks.

• psy

psy

Dreamfish schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 13:02:
psy, weet jij welke HDMI versie jouw HTPC ondersteund? Het enige verschil wat ik kan vinden is dat de Panasonic tv HDMI 1.3 ondersteund en mijn HTPC met de nVidia 730i chipset een HDMI 1.3a poort heeft.

In iedergeval goed om te weten dat hij bij jouw wel werkt. Ik zou hem altijd nog kunnen laten repareren of iets dergelijks.
Een GA-MA78GM-S2H, deze heeft ook HDMI 1.3.
Trouwens Panasonic heeft een (hoop ik) goede onsite garantie.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Dreamfish
Na wat verder onderzoek blijkt het toch om een fabrieksfout te gaan. Het probleem doet zich alleen voor bij de poorten HDMI1 en HDMI2. HDMI3 werkt na behoren.

De tv wordt ter reparatie aangeboden waaruit verder zal blijken wat het exacte probleem is. Ik houd jullie op de hoogte.

Verwijderd

Ik heb nu mijn PC DVI --> HDMI aangesloten op een recent aangeschafde Denon receiver, die het signaal doorstuurt naar mijn Panasonic. Nu heb ik geen last meer van het beschreven probleem.

• Dreamfish
Verwijderd schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 20:51:
Ik heb nu mijn PC DVI --> HDMI aangesloten op een recent aangeschafde Denon receiver, die het signaal doorstuurt naar mijn Panasonic. Nu heb ik geen last meer van het beschreven probleem.
En de Denon is via een HDMI kabel aangesloten op de tv?

Verwijderd

Ja, hij is via HDMI aangesloten.

• Dreamfish
Dan lijkt me dat hetzelfde als wanneer je de PC DVI --> HDMI direct op de tv zou aansluiten. De receiver stuurt het binnenkomende signaal gewoon door volgens mij. Een DVI --> HDMI adapter gebruiken loste bij mij het probleem ook op. Als je ooit audio over HDMI wilt gebruiken moet het toch echt zonder DVI --> HDMI adapter. Tenminste tenzij je VGA kaart HDMI via a DVI ondersteund.

Het signaal dat ik verstuur is geen HDCP-enabled signaal dus daar lijkt het me niet in te zitten en de remote-control features worden niet gebruikt. Mijn VGA ondersteund geen HDMI via a DVI dus lijkt het mij dat er geen audio signaal over de kabel wordt verstuurd bij gebruik van een HDMI --> DVI adapter.

Ik weet er te weinig af om er iets zinnigs van te maken maar misschien heeft dat audio signaal er juist wel iets mee te maken. Het lijkt erop alsof dat het enige verschil is tussen het signaal met of zonder adapter.
Compatibility with DVI
A DVI signal is electrically compatible with an HDMI video signal; no signal conversion is required when an adapter or asymmetric cable is used, and consequently no loss in video quality occurs.[3] As such, HDMI is backward-compatible with Digital Visual Interface digital video (DVI-D or DVI-I, but not DVI-A) as used on modern computer monitors and graphics cards. This means that a DVI-D source can drive an HDMI monitor, or vice versa, by means of a suitable adapter or cable. However, the audio and remote-control features of HDMI will not be available unless the output supports HDMI via a DVI plug (e.g., ATI 3*** and NVIDIA GTX 2** video cards).[3] Additionally, not all devices with DVI input support High-bandwidth Digital Content Protection (HDCP). Without such support by the device, an HDCP-enabled signal source will suppress output and so prevent the device from receiving HDCP-protected content.[101] All HDMI devices must support sRGB encoding.

• Dreamfish
Het schijnt dat ik niet de enige ben met het boven omschreven probleem.

http://www.dtvforum.info/index.php?showtopic=68663&hl=panasonic

• feep
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik heb een zelfde soort probleem gehad. Als mijn pc aanstond met dvi-hdmi kabel en zette de tv uit of op stand-by en wilde weer kijken had ik geen analoge zenders meer. Gelukkig heb ik dit probleem niet meer met mijn nieuwe pc.

Er staat me bij dat ik ooit heb gelezen dat je ook een pinnetje uit je hdmi kabal kan slopen en dan zou het ook moeten werken. Ik weet alleen niet meer waar ik dat heb gelezen.

• Dreamfish
Nou na 4 weken reparatie was het moment gisteren toch echt aangebroken. Ingepakt in bubbeltjespapier is de tv teruggestuurd. Ze hadden er notitie van gemaakt dat de tv slecht was ingepakt door het reparatiebedrijf iCare. Mocht ik beschadigingen zien dan zou dat niet mijn schuld zijn, werd mij verteld. Oh joy, mag ik ook nog terugkomen als de tv over een jaar kapot is? Waarschijnlijk niet.

Ik kon me nog iets herinneren dat een plasma tv altijd rechtop moet staan. Daar weet zo'n transportbedrijf natuurlijk de ballen van. De tv lag daarom ook gewoon plat ergens op andere dozen. God weet wat er allemaal nog meer mee is gebeurd.

De tv was in iedergeval niet beschadigd. Wel viel het mij op dat de schroefjes aan de achterkant van de tv niet waren gebruikt. Misschien was het dan toch alleen maar een firmware fix?

Nou na een korte en nogal teleurstellende test waren mijn vermoedens toch werkelijkheid geworden en heeft mijn vertrouwen in reparatiebedrijven een dieptepunt bereikt. Je raad het waarschijnlijk al, het probleem was niet gemaakt.

Het leuke van het verhaal is dat de tv hoogwaarschijnlijk 4 weken ergens in een hoek heeft gestaan om vervolgens weer te worden teruggestuurd. Een diagnose test draaien en dan concluderen dat de tv gewoon goed werkt, of iets dergelijks.

Ik ga proberen of ik kan achterhalen wat iCare precies bedoelt met "we hebben het probleem opgelost". Ik zou wel eens willen weten wat ze dan precies hebben gedaan. Voor nu gebruik ik gewoon HDMI3 die het gelukkig wel goed doet.

• psy

psy

VIER weken? Dat heeft toch niks te maken met onsite garantie? Of had je hem via Redcoon?
Het is wel balen zeg.

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-12 13:11
Balen balen balen!

Het toont wel aan dat je NOOIT een hdtv uit paralelle import moet kopen. Die zijn wel goedkoper, maar als je een defect krijgt dan ben je echt de klos!

Ken nog iemand op internet en na 4 weken dat de Panasonic kapot was gegaan, waren ze met de reparatie nog niet begonnen!

Ik weet zeker dat jij dat ook nooit meer zult doen. Wat een ellende zeg!
Pagina: 1