[sbs2003/exchange] Tegen DB limiet aangelopen, store offline

Pagina: 1
Acties:

• DaVaRiOuS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07-2022
Zojuist een groot probleem opgedoken.
Bij het importeren van een mailstore (.pst) in exchange is deze gecrasht en nu zorgt deze mailbox ervoor dat de exchange er steeds uit klapt.
Nu kan ik deze ook niet meer uit de Mailstore verwijderen.

Had de gebruiker eerst geselecteerd om te verwijderen.
Hiervoor heb ik gekozen de mailbox te verwijderen en de documenten map te laten staan.
Maar hij heeft de mailbox ook laten staan wat nu resulteert in het niet goed functioneren van de exchange server.

Rechts klikken op de mailbox geeft alleen lichtgrijze opties weer die dus niet aangeklikt kunnen worden.

Is er een mogelijkheid om deze te verwijderen?

Deze is gecrasht/stopt omdat de mailbox store stopt bij 16GB en de mailboxstore is nu 17,5GB
Ik heb een register D-WORD toevoeging gedaan in het register 'Database Size Limit in GB' met een Decimaal van 50 (dus 50GB size limiet), maar dat blijkt weinig uit te halen.

Log melding:
The database "First Storage Group\Mailbox Store (SBS2003)" has reached the maximum allowed size. Attempting to unmount the database.

PS: Exhcnage store heb ik al opnieuw gemount.

Verwijderd

Wat staat er nog meer in je event log? Staat die registry key wel op de goede plaats?

• jurma
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:48

jurma

simply connecting...

Heb je de aanpassing gedaan voor de private database of public database? Ook al eens geprobeerd om de Exchange Information Store te restarten of iig de server te restarten?

If you want to be serious, we make a powerpoint presentation.

• DaVaRiOuS
Ik had al van alles gedaan, maar 1 ding helemaal over het hoofd gezien.
1 mailbox bleeft dus als 'bezet' gezien, zelfs als de mailbox store unmounted was.

Door de Agent Cleanup te draaien heb ik de mailbox na veel moeite kunnen verwijderen.

- agent cleanup draaien
- information store herstarten
- exchange management herstarten
- mail sore mounten / unmounten / mounten
- agent cleanup nogmaals draaien
- en toen kon ik deze lastig mailbox verwijderen

:)

• DaVaRiOuS
Nu heb ik nogmaals de import van de mailbox in de exchange mail store geladen en loop weer tegen het probleem aan dat die de limiet van 16GB bereikt.

Ik heb in het register ingesteld dat de limiet 50GB moet zijn.
hieronder de aanpassing...

Ik kom er nu echt even niet meer uit ;(

http://www.westland-ict.nl/server/exchange_reg.gif

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Heb je service pack 2 wel geinstalleerd op die server? Draai eens de Exchange Best Practice Analyzer?

[ Voor 30% gewijzigd door sanfranjake op 09-10-2009 00:11 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• DaVaRiOuS
sanfranjake schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 00:11:
Heb je service pack 2 wel geinstalleerd op die server? Draai eens de Exchange Best Practice Analyzer?
Ja die heb ik geinstalleerd, daarom vindt ik het nou juist zo vreemd aangezien deze optie pas is ingevoerd in SP2.

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-11-2025

WPN

heb je al een offline defragmentation gedaan met ESEUTIL??
dit kan een paar uur duren.......
lees op petri.co.il zeker het hele artikel, let met name op de /p switch

dit probleem heb ik een paar maanden geleden gehad met een gewone installatie
eerst offline defrag gedaan en 2 bestanden zijn die te samen tegen het limiet zaten.

How to defragment with the Eseutil utility (Eseutil.exe)

http://www.petri.co.il/de...2003_server_databases.htm

na de defrag maar gelijk ingesteld dat alles wat ouder is dan 2 dagen in de prullenbak, dat dit weggeknikkerd wordt... management hier eerst van op de hoogte gebracht.... die vonden het wel goed omdat ik de mail weer terug toverde.... daarna alle gebruikers geinformeerd dat hun prullenbak geen mail archief is en dat alles na 1 dag automatisch weggeknikkerd wordt.....

daarnaast ook de registry aangepast en voorlopig gaat het nog goed

[ Voor 70% gewijzigd door WPN op 09-10-2009 00:41 ]

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
DaVaRiOuS schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 00:26:
[...]

Ja die heb ik geinstalleerd, daarom vindt ik het nou juist zo vreemd aangezien deze optie pas is ingevoerd in SP2.
Ws een overbodige opmerking, maar het gaat dus om SP2 voor Exchange, niet SP2 voor Server 2003.

• DaVaRiOuS
Peluso schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 00:35:
heb je al een offline defragmentation gedaan met ESEUTIL??
dit kan een paar uur duren.......
lees op petri.co.il zeker het hele artikel, let met name op de /p switch

dit probleem heb ik een paar maanden geleden gehad met een gewone installatie
eerst offline defrag gedaan en 2 bestanden zijn die te samen tegen het limiet zaten.

How to defragment with the Eseutil utility (Eseutil.exe)

http://www.petri.co.il/de...2003_server_databases.htm

na de defrag maar gelijk ingesteld dat alles wat ouder is dan 2 dagen in de prullenbak, dat dit weggeknikkerd wordt... management hier eerst van op de hoogte gebracht.... die vonden het wel goed omdat ik de mail weer terug toverde.... daarna alle gebruikers geinformeerd dat hun prullenbak geen mail archief is en dat alles na 1 dag automatisch weggeknikkerd wordt.....

daarnaast ook de registry aangepast en voorlopig gaat het nog goed
Die defrag is een optie alleen dat is uitstel van executie.

Het verwijderen van email is al helemaal geen optie, gezien de mail voor jaren bewaard moet zijn/blijven.

maar bedankt voor de tips!
ik ga nog even verder spitten.

Verwijderd

Hier heb je alle workarounds nog op een rijtje:
Exchange Server 2003 mailbox store does not mount when the mailbox store database reaches the 16-GB limit

Heb je de information store service wel herstart? De key heet volgens How to increase the Exchange Server 2003 Service Pack 2 18-gigabyte database size limit trouwens ook "Database Size Limit in Gb" en jij hebt GB staan. Geen idee of dat een verschil maakt.

• WPN

WPN

DaVaRiOuS schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 00:49:
[...]

Die defrag is een optie alleen dat is uitstel van executie.

Het verwijderen van email is al helemaal geen optie, gezien de mail voor jaren bewaard moet zijn/blijven.

maar bedankt voor de tips!
ik ga nog even verder spitten.
maar ondertussen heeft die "uitstel" van executie dus wel mijn database gemount wat bij jou tot nu toe niet gelukt is, in combinatie met de verhoging van de bestandlimiet via het register werkt het nog steeds netjes bij mij...
dus het is nu de keuze aan jou, wil je een offline defrag doen en de database mounten en kijken of je dan het probleem van de limiet op kan lossen of wil je doorblijven zoeken naar een oplossing die er voor zover ik nu zie niet is.....
niet alle problemen kunnen in 1 keer opgelost zijn

wat betreft de mail verwijderen is dus wel een optie.
mail die in de prullenbak wordt geplaatst wordt daar met een specifieke reden geplaatst, omdat het weg moet, mensen legen zelf hun prullenbak over het algemeen niet dus moet ik het voor ze doen.
Als ze de prullenbak als archief gebruiken dan raad ik de leidinggevende aan om een cursus basis gebruik outlook te volgen aan....
daarnaast kan je nu kijken naar een mailarchiving systeem zoals die van symantec of gfi om dit soort problemen te gaan voorkomen....

dit is een quote van de website die hierboven is gegeven....zij alle handelingen die ik je aanleverde:
Method 2
If you are an administrator, you must perform the following tasks:

* Temporarily increase the database size limit by 1 GB.
* Selectively remove unnecessary database content.
* Defragment the database to reduce the database to a level that is in the defined boundaries of the database size.

[ Voor 13% gewijzigd door WPN op 09-10-2009 10:52 ]

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

• DaVaRiOuS
Ik begrijp je reactie maar er worden bijna geen mails verwijderd omdat vrijwel alles bewaard moet blijven.

PS. het probleem is inmiddels opgelost door nogaals SP2 uit te voeren.
Iedereen bedankt voor zijn reactie(s)!

[ Voor 10% gewijzigd door DaVaRiOuS op 11-10-2009 23:33 ]

• WPN

WPN

gelukkig werkt het weer.

wat betreft mails/afpsraken verwijderen betreft:

ligt eraan hoe groot je omgeving is op dit moment en hoe lang deze exchange db al in gebruik is kan een goed gevulde database dus aardig wat performance problemen op gaan leveren.

als ik jou was zou ik toch gaan kijken naar een archiveringstechniek ala gfi icm met het verwijderen van verouderde afspraken en mails in de prullen bak.

bij mijn vorige werkgever hebben we een tijd performance problemen gehad met de mail, zij maken daar gebruik van symantec enterprise mailvault. Daar is noodgedwongen een beleid gemaakt dat afspraken (prullenbak mail weet ik niet zeker) die al meer dan een jaar of anderhalf jaar in de agenda staan dus automatisch verwijderd worden om deze problemen dus (succesvol) op te lossen

Pagina: 1