[BBG] Kant-en-klare nettop/mini-pc/Ion-desktopcomputer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024

[BBG November 2009] Special: nettop/mini-pc

Voor de komende BBG hebben we twee specials in gedachten en een daarvan is een vreemde eend in de bijt. Er zijn de afgelopen anderhalf jaar veel mini-pc's/nettops hoe je het ook wilt noemen uitgekomen die nu nog geen plek hebben gevonden op de FP. Hoewel deze pc's niet samengesteld hoeven te worden leek ons de BBG toch een prima plek, waarbij we ons gaan bedienen van de opzet van de Notebook Best Buy Guide.

We zoeken dus de beste nettop/mini-pc van dit moment en kunnen drie alternatieven publiceren.
Voorselectie
pricewatch: Asrock ION 330 Zwart

Al maanden populair in de Pricewatch. Klein, Nvidia Ion dus 1080p en hdmi, goedkoop, dualcore-Atom, need I say more?

pricewatch: Asrock ION 330-BD
De BD-variant van bovenstaande. Komt met een wat hoger prijskaartje maar nog steeds niet duur natuurlijk.

pricewatch: Asus Eee Box PC EB1501

Ook erg populair. Specs vergelijkbaar met hierboven maar ziet er beter uit. Misschien wachten tot de komst van Windows 7? Dan komt er nl een model met dit OS en 4GB.

pricewatch: HP Compaq CQ2100NL Desktop PC (NM785AA)

Qua specs niet bijzonder maar het is wel een HP. Degelijk systeempje dat er best aardig uitziet.

pricewatch: Shuttle X27D

Het staat niet de Pricewatch maar deze barebone heeft een dualcore Atom. Wel kan helaas max. 2GB toegevoegd worden.

pricewatch: Shuttle P2 3500PA

Een Shuttle mag natuurlijk niet ontbreken. Dit systeem heeft een P35-chipset, 4GB en een C2D P8400-cpu. Wel slecht verkrijgbaar.

pricewatch: MSI Wind Nettop D130
Deze MSI Wind nettop is niet heel spectaculair, het voordeel boven de D120 is een dualcore Atom 330 ipv singlecore 230 en Vista ipv Windows XP (hoewel sommigen dit geen voordeel vinden :P )

pricewatch: Acer Aspire Revo R3600 Nettop
Ook leuk: deze heeft hdmi, esata en een vesa-montagekit, voor een lage prijs. Wel een N230, wat dan weer een beetje jammer is.

Ook moeten we de nieuwe Mac Mini die eraan staan te komen in de gaten houden

[ Voor 16% gewijzigd door Olaf op 14-10-2009 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoZ_
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-10-2020
POV heeft ook 2 modellen met een scherpe prijs:
- pricewatch: Point of View ION-CS330-1 (Sydney)
- pricewatch: Point of View ION-CS330-1-S (New York)

[ Voor 3% gewijzigd door BoZ_ op 08-10-2009 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je een van die dingen achter je monitor hangen? Met een VESA mount of hoe ze het ook noemen? Dat is wel mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadCyberlion
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-03-2023
Leuk die ASUS Eee Box EB1501 maar waarom niet gelijk met een BD-speler (brander niet echt nodig).
Die ASRock is te krijgen met zonder loopwerk, met DVD-bakker en met BD-bakker.
Dat is nog eens leuk.

Ik vind die ASRock een lelijke box dus die moet ik niet maar die Asus ziet er wel mooi uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sander-
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 21:48

-Sander-

///M Powerrrrrr

Jammer dat er niet zoveel reacties zijn, denk dat er een grote markt (en dus review interesse) is voor mini pc's/VESA workstations.
Ze hebben nu bij de LIDL ook een aanbieding met een VESA-mount workstation gebaseerd op een Intel Atom processor dus ideaal voor iemand die een standaard pc zoekt voor hele simpele taken zoals internet/mail/msn e.d. En ook nog eens energiezuinig en super compact.

Ik heb er zelf wel interesse in en ben zeker in de markt voor zulke BBG's!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
Liep toevallig gisteren in een BCC filiaal waar ze die compaq hadden staan als set met een 19" scherm voor 349. Lekker klein kastje, lijkt me prima als surf/simpele spellen voor de kids/audio+video speler voor in de huiskamer.

Ik maak me alleen wat zorgen of een N230 het wel trekt om een dvd af te spelen.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 19:47:
Kan je een van die dingen achter je monitor hangen? Met een VESA mount of hoe ze het ook noemen? Dat is wel mooi.
De Asus wel i.i.g., maar dan moet je VESA-mount natuurlijk wel vrij zijn en niet gebruikt worden door je eigenlijke monitorvoet.

Met deze werkt datzelfde kunstje ook (maar die wil je niet hebben, is geen Atom 330 maar 230):

pricewatch: Acer Aspire Revo R3600 Nettop#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
ideaal voor iemand die een standaard pc zoekt voor hele simpele taken zoals internet/mail/msn e.d. En ook nog eens energiezuinig en super compact.
Netbook?

Enige reden om, naar mijn inzichten, een mini-pc te kopen is als deze in bv. de woonkamer komt en je wilt/kunt geen normale pc wegwerken in een kastje ofzo én je wilt dingen doen die de meeste netbooks niet kunnen zoals HD films afspelen. Dan nog vind ik de atom een twijfelgeval. Kan dat ding zoiezo wel een blu ray aan?

[ Voor 4% gewijzigd door jayvol09 op 11-10-2009 20:51 ]

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jayvol09 schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 20:50:
[...]

Netbook?

Enige reden om, naar mijn inzichten, een mini-pc te kopen is als deze in bv. de woonkamer komt en je wilt/kunt geen normale pc wegwerken in een kastje ofzo én je wilt dingen doen die de meeste netbooks niet kunnen zoals HD films afspelen. Dan nog vind ik de atom een twijfelgeval.
Nee, want de meeste mensen willen niet zon klein scherm om lekker op te surfen. Zit geen DVD speler in. Ik zie het echt als een PC voor je oma of voor iemand waarvan zijn PIII het begeven heeft en een nieuwe surf bak nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Waar ik nou benieuwd naar ben, en wat ik nog niet gevonden heb (maar ik google en lees vrolijk verder) is of een atom-based systeem voldoende zou zijn om dvd's af te spelen en wat oudere spellen en flash-based dingen te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 21:35

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Wijnands schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 21:28:
Waar ik nou benieuwd naar ben, en wat ik nog niet gevonden heb (maar ik google en lees vrolijk verder) is of een atom-based systeem voldoende zou zijn om dvd's af te spelen en wat oudere spellen en flash-based dingen te spelen.
Makkelijk :) Deze systemen zijn qua desktop performance te vergelijken met een nette P4 (voor je flash games) en voor film afspelen kun je de hardware acceleratie prima gebruiken zodat je full HD films kunt draaien (iets beter dan je DVD's dus ;) )

[ Voor 25% gewijzigd door sebastius op 11-10-2009 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sander-
  • Laatst online: 15-09 21:48

-Sander-

///M Powerrrrrr

jayvol09 schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 20:50:
[...]

Netbook?

Enige reden om, naar mijn inzichten, een mini-pc te kopen is als deze in bv. de woonkamer komt en je wilt/kunt geen normale pc wegwerken in een kastje ofzo én je wilt dingen doen die de meeste netbooks niet kunnen zoals HD films afspelen. Dan nog vind ik de atom een twijfelgeval. Kan dat ding zoiezo wel een blu ray aan?
Nee, heb zelf ook een netbook (NC10) maar om deze alleen te gebruiken om even de mail te checken lukt niet.. dan blijf je er toch achter hangen en ga je erop proberen te internetten en dan is 10" net te klein. (12" zou beter zijn).
Dus je zou bv alleen een scherm/toetsenbord/monitor kunnen neerzetten dat neemt weinig ruimte in beslag en kan dezelfde taken uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wijnands schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 21:28:
De in de TS genoemde Asrock is niet voor niets ook leverbaar met een BlueRay-drive dus qua weergaveopties zou ik me geen zorgen maken. Games da's natuurlijk een ander verhaal maar het oude spul moet wel lopen.

Wellicht ook handig te melden dat de Asrock zich standaard makkelijk laat overclocken van 1600 naar 2100MHz hetgeen 'm natuurlijk al helemaal aantrekkelijk maakt.

Grootste minpunten: geen front-USB, een 2.5" HDD en standaard 2x1GB DDR2 die je er uit moet slopen als je naar het maximum van 2x2GB zou willen gaan. Alhoewel dat voor de doelgroep misschien niet eens zo interessant is, basiszaken trek je ook wel met 2GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Vond op youtube een filmpje van de asrock waarin ze zelfs CoD4 met redelijke resolutie nog spelend krijgen, indrukwekkend.

http://www.youtube.com/watch?gl=US&v=XgAZ67MuaK0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wijnands schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 07:50:
Vond op youtube een filmpje van de asrock waarin ze zelfs CoD4 met redelijke resolutie nog spelend krijgen, indrukwekkend.

http://www.youtube.com/watch?gl=US&v=XgAZ67MuaK0
Dat komt puur door de Nvidia ION chipset erin. Ik heb hier zo'n doosje liggen met een Zotac erin, maar echt speelbaar is het nou ook weer niet echt moet ik zeggen (maar misschien dat ik verwend ben :P).
Zolang er maar hardware acceleratie is gaat het prima.

Waarom staat er trouwens niet iets als
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/1240228350.jpeg
in het lijstje?
Ze zijn wel een stukje duurder, maar je hebt wel gelijk een scherm (met touchmogelijkheden) erbij. Zijn erg leuke dingen moet ik zeggen, en als ik een kant en klaar pctje moet hebben zou het vast zoiets worden (nu vind ik het design van de zwarte mooier, maar dat terzijde).
pricewatch: MSI Wind AE1900

Sowieso levert MSI ook complete windtops, misschien ook wel aardig om te overwegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
Ik zat te twijfelen of we ook dergelijke systemen moesten overwegen maar 'all-in-one' leek me als aparte categorie leuk en omvangrijk genoeg voor een special in de volgende BBG.

De Windtops van MSI zijn al wat ouder toch? Zal ze nog eens bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
Zo bovenstaande lijst wat aangevuld.

Mijn voorkeuren tot nu toe:

pricewatch: Asrock ION 330-BD
pricewatch: HP Compaq CQ2100NL Desktop PC (NM785AA)
pricewatch: Acer Aspire Revo R3600 Nettop
pricewatch: Asus Eee Box PC EB1501

Waarbij de Asrock m.i. over de beste papieren beschikt en de rest als alternatieven genoemd zullen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
Kijk, nu de nieuwe Mac Mini er is denk ik er toch sterk over deze als Best Buy aan te wijzen.

Reden? Vooral de aanzienlijk krachtiger cpu dan de Atom (de Intel Core 2 Duo P7550 die op 2,26GHz loopt) en de aanwezigheid van Mac OS X Snow Leopard, wat een, laten we zeggen, moderner OS is dan XP en ook soepeler zal draaien dan Vista. Heeft ook 5 usb-poorten, wifi-n en bluetooth en de prijs valt alleszins mee.
pricewatch: Apple Mac Mini 2,26GHz (najaar 2009)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind 540 euro niet mee vallen hoor. De Asrock Ion is 200 euro goedkoper, daar kan je bijna een 2e van kopen. Dan de versie zonder blu-ray: pricewatch: Asrock ION 330 Zwart . Daar kan je er gewoon 2 van kopen. Die heeft dan ook mijn voorkeur. Goedkoop, snelgenoeg. Blu-ray? Tis geen media center. Die mensen die dan speciaal blu-ray willen moeten die versie maar nemen.

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2009 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
True, maar een P7550 en een Atom is een verschil tussen dag en nacht. Nog meer dan met netbooks denk ik dat de gebruikers van mini-pc's gauw tegen de beperkingen van de processor aanlopen. Met de Mac mini kun je alles, met de Asrock alleen internetten, wat muziek afspelen en een filmpje kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Olaf schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 15:26:
True, maar een P7550 en een Atom is een verschil tussen dag en nacht. Nog meer dan met netbooks denk ik dat de gebruikers van mini-pc's gauw tegen de beperkingen van de processor aanlopen. Met de Mac mini kun je alles, met de Asrock alleen internetten, wat muziek afspelen en een filmpje kijken.
Gamen zou ik op die mini ook niet willen. Wat blijft er dan over voor een normale lichte gebruiker die eigenlijk alleen wat normale non workstation dingen wil doen?: Surfen, mailen, muziek spelen en filmpje kijken. Dat is 90% van wat de mensen doen. Dat is leuk die power, maar die word nergens voor ingezet. Dat rechtvaardig echt geen prijs stijging van meer dan 100%.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2009 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Zoals je het nu neerzet vergelijk je een Mac mini van 550 euro met een Acer Aspire Revo R3600 van 270 euro. Dan is het niet moeilijk om te concluderen dat de Mac wint. Het eerder genoemde rijtje (Asrock, HP, Acer en Asus) bevinden zich in ieder geval in dezelfde prijsklasse.

Ik zie 2 BBG specials aankomen: een met de apparaten zoals die eerder genoemd werden, en een met de Mac mini en diverse mini-budget htpc's (AMD 785G anyone?). Ik ben benieuwd wat de conclusie is als je die naast elkaar zet. Voor 550 euro kun je een leuk 785G-setje in elkaar zetten hoor.

Bijvoorbeeld (eventueel nog SSD toevoegen):
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X2 245€ 50,28€ 50,28
1Antec MicroFusion Remote 350€ 91,-€ 91,-
1Gigabyte GA-MA785GM-US2H€ 64,57€ 64,57
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G€ 68,90€ 68,90
1Maxtor DiamondMax 23 STM3500418AS, 500GB€ 40,19€ 40,19
1Pioneer BDC-202BK€ 79,-€ 79,-
ImporterenTotaal€ 393,94

Hmm... zo ga je natuurlijk wel voorbij aan het topic 'kant-en-klaar'... sorry daarvoor ;)

[ Voor 67% gewijzigd door mrwolf op 22-10-2009 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik mis trouwens ook de pricewatch: Asus Eee Box PC EB1012 Zwart
EEEBox EB1501 minus de DVD drive.

Ook heeft de Aspire Revo 3600 tegenwoordig een dual core atom, geen single core. Verwarrende is wel dat ze het typenummer niet hebben aangepast.

[ Voor 42% gewijzigd door Dreamvoid op 23-10-2009 00:05 ]

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Zie nu de Dell Zino op de frontpage, ook een leuk alternatief volgens mij.

nieuws: Dells kleurige mini-pc Zino HD arriveert in Nederland

[ Voor 53% gewijzigd door hjs op 12-11-2009 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dread
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-09 09:07

dread

Sluwe vlaming

Ben benieuwd wat hier uit komt. Zit ook al enige tijd te kijken naar die nettops. zien er goed uit klein en je kan er bijna alles mee. Heb nu een nmt en die is soms toch iets te beperkt. Wat ik wel belangrijk vind is het stroomverbruik.

Don't argue with fools, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben ook op zoek naar een kant-en-klare machine om achter mijn HDTV te plaatsen als HTPC (VESA is een coole optie), na veel research onder de mediaplayers ben ik tot de conclusie gekomen dat een mini-computer met een eigen OS (Win 7 bv met MCE) en een handige afstandsbediening toch de enige bruikbare oplossing is. De Mac-mini is idd een heel mooie kandidaat maar voor die prijs heb je veel meer en zoals eerder opgemerkt is het voor een "back-up PC-tje" waarmee je kan surfen en media afspelen in de woonkamer.

Mijn favorieten zijn momenteel : Revo (3610), Zino en AsRock.

Leuke site om mini HTPC's te vergelijken : http://www.iboum.com/nett...ni-pc-comparison-grid.php

Weet er iemand trouwens waar je nog een Microsoft MCE remote kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste Tweaklui,

Ik zit enorm in dubio betreffende de aanschaf van een kant en klaar nettopje. Er wordt ontzettend veel geschreven over de NVidia Ion systemen zoals de "ASRock Ion 330" en de "Asus Eee box" welke ook zeker mijn interesse hebben gewekt. Echter, over de laatste Dualcore Atom 330 systeempjes i.c.m de Ati Radeon Mobility HD 4330 is maar bar weinig te vinden en dan met name de "MSI Wind Box DE200 EU". Deze wordt alleen in de EU met de dualcore Atom 330 verkocht en bijna alle reviews gaan over de andere Wind Box met de Atom 230 en Radeon Mobility HD 4350 GPU. Niemand heeft hem getest of iets dergelijks. Heeft iemand hier er ervaring mee? En zo niet, welke zou het best geschikt zijn als hd-player voor 1080p resolutie gebaseerd op de specs? Hij komt aan mijn Full HD LCD TV te hangen met HDMI uiteraard. Specificaties zijn er volop maar ik heb te weinig verstand van zaken om te bepalen wat beter zou moeten werken. En er komt ook nog een Wind Box DE220 uit welke uitgerust is met de nieuwere Pine Trail processor. Is dat het wachten en de evt. meerprijs nog waard?

Iemand? :?

Thnx. d:)b
Pagina: 1