Receiver + boekenplankspeakers

Pagina: 1
Acties:

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Goeiemiddag medetweakers,

Zoals de titel al aangeeft ben ik op zoek naar een receiver en boekenplankspeakers (geen staande dus, wegens plaatsgebrek).

Mijn huidige situatie

Logitech Z-5500
Popcorn Hour HDMI/optisch
PC HDMI/coax
PS3 HMDI/optisch
X360 HDMI/optisch
Nes composiet
Snes composiet

Nou ben ik hier redelijk tevreden over, maar het kan natuurlijk altijd beter. Paar dingen waar ik minder tevreden over ben zijn de volgende.

"Problemen" met huidige situatie

1. de bass van de Z5500, ben oa een hardstyle liefhebber, maar zelfs ik vind het meestal wat overdreven en niet natuurlijk klinken (vooral in films uiteraard)
2. de optische kabels moeten telkens omgestoken worden als ik van de PS3 naar popcorn of 360 ga oid
3. de kabelbende die het met zich meebrengt, de receiver wil ik in de rechtse kast gaan zetten, waarmee ik toch wel flink wat kabels kan besparen richting tv

Plus ik wil natuurlijk toch weleens wat beter geluid proberen dan de Logitech set.

Budget

Allereerst maar eens het budget (wat niet denderend hoog is), heb toch wel een max van ~€750. Ik weet dat het geen super high-end gaat worden met een dergelijk budget, maar toch denk ik dat het een flinke stap in de goede richting is tov de Z5500 (los van de bovengenoemde punten).

Receiver

Nu heb ik als eerste zitten kijken naar een receiver. Hier heb ik niet veel kaas van gegeten, maar wat ik wel weet is dat ik er graag eentje zou willen die niet alleen maar HDMI passthrough heeft, maar ook daadwerkelijk de audio uit de HDMI kabel decodeert. Dus als het goed is kan ik die nare, breekbare optische kabels hiermee verbannen en puur alleen HDMI kabels gebruiken. Het zou ook ideaal zijn als dit werkt met de HDMI kabel van mijn GTX275, maar dit is weer een ander verhaal.

Anyways, dit heeft mij gebracht op een Onkyo TX-SR507. Heb er al vaker iets over gelezen op het forum en dit schijnt geen slechte receiver te zijn. Hij past prima in het budget, maar mocht er een andere vergelijkbare receiver zijn hoor ik dat graag van jullie.

Speakers

Hier weet ik dus helemaal niets over. Ik heb ongeveer 2 jaar geleden al eens geluisterd in een professionele zaak naar verschillende opstellingen. Ik heb uiteraard het verschil tussen staande speakers en boekenplankspeakers waargenomen, maar door plaatsgebrek zit ik vast aan de laatstgenoemde. Ik zie de Harman Kardon HKTS11 vaak voorbijkomen, maar ook deze weer met gemengde meningen eraan vast. Met een budget van zo'n 400 tot 500 euro zal er ook niet erg veel keuze zijn, maar ben toch benieuwd of jullie me in de goede richting kunnen duwen?

Verdere vragen

Ik wil eerst een receiver aanschaffen, laterna pas de speakers vanwege tijdelijk geldgebrek (mooie term :+ ), is het mogelijk de speakers van een Z5500 (dus met uitzondering van de sub uiteraard) tijdelijk te verbinden met deze Onkyo (of andere) receiver?

Alvast bedankt!

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-02 17:05
Kijk voor speakers ook eens op Marktplaast. Speakers zijn niet echt apparaten waarvan de ontwikkeling razendsnel gaat, zoals dat bij bijvorobeeld receivers wel het geval is. Voor ca. €200,-- kun je een paar speakers op de kop tikken die meer waar voor hun geld bieden dan nieuwe speakers van die prijs.

Qua receiver zou je ook eens naar Denon (AVR-xx10 of AVR-xx09) kunnen kijken.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• benedictuz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-12-2025
Ik weet niet waar je woont maar hier vind ik nog wel eens iets leuks

http://www.correct.nl/kla...OORRAADSOORT=A&SOORT=9942

Ze hebben er vaak overjarige modellen (boeien zeg ik dan) voor een leuke prijs.

Heb er zelf onlangs weer eens een paar dali speakers op de kop getikt. Verder zul je over iedere speaker verschillende meningen aantreffen. Gewoon zelf luisteren. De ene persoon noemt een bepaald geluid warm, de ander noemt het weer wollig etc :P

Zelfde geldt voor versterkers / receivers. Hoewel ik zelf vindt dat het geluid voor 95% wordt bepaald door speakers.

[ Voor 17% gewijzigd door benedictuz op 08-10-2009 17:45 ]

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:20

Sosabowski

nerd

argro schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 16:13:
Kijk voor speakers ook eens op Marktplaast. Speakers zijn niet echt apparaten waarvan de ontwikkeling razendsnel gaat, zoals dat bij bijvorobeeld receivers wel het geval is. Voor ca. €200,-- kun je een paar speakers op de kop tikken die meer waar voor hun geld bieden dan nieuwe speakers van die prijs.

Qua receiver zou je ook eens naar Denon (AVR-xx10 of AVR-xx09) kunnen kijken.
Wat maakt ontwikkeling uit? Speakers bepalen voor 90% het geluid, niet de versterker. Voorkeur voor speakers kan erg persoonlijk zijn. Juist die zou ik in een winkel kopen war je ze eerst kan beluisteren en vergelijken.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• Sp33dFr34k
  • Niet online
Thanks guys!

Ik heb eens naar die Denon receivers gekeken, maar die zijn toch weer een klasse duurder. De betaalbare modellen hebben helaas te weinig HDMI ingangen voor mij, jammer..

Opzich ben ik niet vies van 2ehands spullen, dus dat is ook een optie die voor mij zeker open staat. Weet alleen niet waar ik naar moet zoeken.. :)

Ik woon in Noord-Limburg dus Correct is helaas geen optie. Wel mooie prijzen als ik de van/voor mag geloven overigens :)

Zal binnenkort dan toch eens gaan rondloeren in de buurt. Maar voor dit budget zit ik denk ik toch vast aan de Mediamarkt achtige winkels vermoed ik...

[ Voor 16% gewijzigd door Sp33dFr34k op 08-10-2009 17:46 ]

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

• Sp33dFr34k
  • Niet online
Kleine update, heb 2 opties op het moment, beide 2ehands:

1. Een Harman Kardon HKTS11 set
2. Een Energy set, bestaande uit 2x de C-100, 2x de C-50, 1x de C-C50 en 1x de S8.3

Wat vinden jullie van deze sets, of zijn er misschien nog sets waar ik naar moet kijken?

Verwijderd

boekenplank speakers, als het kan zelf bouwen, zijn erg mooi setje s van dat geld te maken
voor ontwerpen en dergelijke kijk eens op: http://zelfbouwaudio.nl/forum

• Doppert
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-01-2022
Sp33dFr34k schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 17:44:
Thanks guys!

Ik heb eens naar die Denon receivers gekeken, maar die zijn toch weer een klasse duurder. De betaalbare modellen hebben helaas te weinig HDMI ingangen voor mij, jammer..

Opzich ben ik niet vies van 2ehands spullen, dus dat is ook een optie die voor mij zeker open staat. Weet alleen niet waar ik naar moet zoeken.. :)

Ik woon in Noord-Limburg dus Correct is helaas geen optie. Wel mooie prijzen als ik de van/voor mag geloven overigens :)

Zal binnenkort dan toch eens gaan rondloeren in de buurt. Maar voor dit budget zit ik denk ik toch vast aan de Mediamarkt achtige winkels vermoed ik...
Je kunt in noord limburg ook eens gaan kijken en luisteren bij stassen hifi. Ligt in tegelen, Heeft mooie luisterruimtes en heeft scherpe prijzen. Ik geloof wel dat ze alleen op afspraak werken. Das wel zo fijn, hebben ze tenminste ook alle aandacht voor jou en niet nog 10 andere klanten.

http://raptr.com/Doppert/about

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-02 17:05
Sosabowski schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 17:44:
[...]

Wat maakt ontwikkeling uit? Speakers bepalen voor 90% het geluid, niet de versterker.
Ontwikkelingen maken op het gebied van recievers wel degeiljk uit. Op het gebied van speakers veel minder. Dat is wat ik bedoel en volgens mij ook zeg.

Met ontwikkelingen op het gebied van receivers denk ik bijvoorbeeld aan digitale aansluitingen e.d.. Met een tien jaar oude versterke krijg ik bijvoorbeeld geen 5.1 geluid vanuit mijn NMT uit mijn speakers. Iets wat ik wel wenselijk vind. Dat dat geluid vervolgens uit 10 jaar oude speakers komt is geen belemmering voor mijn wens.

Ergo: 10 jaar oude versterker is voor mij een no-go, 10 jaar oude speakers niet.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Verwijderd

Het versterker gedeelte is niet het probleem: de mogelijkheden zijn het probleem.

Verwijderd

Heb je toevallig al gekeken (geluisterd) naar de 1010i of 1020i van Q-acoustics? Schijnen erg fijn te klinken voor een erg schappelijke prijs. Aangezien je in Noord-Limburg woont, Keunen in Blerick is van Q-Acoustics 1 van de weinige dealers hier in de buurt. Ze hebben niet heel veel appratuur staan maar ik geloof dat zij de 1020i bij hun in de zaak hebben opgesteld.

Ben mezelf ook een beetje aan het orienteren voordat ik ga luisteren, ik kom ongeveer in hetzelfde segment uit als jou. Hou ons maar op de hoogte!

• Sp33dFr34k
  • Niet online
@Danielv: Thanks voor de tip, maar daar durf ik me toch echt (nog) niet aan te wagen. Ben echt een leek op dit gebied, dus dat lijkt me niet zo verstandig.

@Doppert: Daar ben ik al eens geweest, maar daar werden destijds zoveel merken etc. tegen mijn hoofd geslingerd dat ik niet meer wist wat ik hoorde... erg fijne zaak wel, dat is zeker waar.

@kontheur: Bedankt voor de tip, ik ben meteen naar Blerick geweest vanmiddag (is op fietsafstand voor mij). Ik heb daar naar de Q-Acoustics 1020i geluisterd en Highland speakers. Deze vielen ongeveer in mijn budget. De Highland was qua formaat een stuk kleiner, maar vond ze beide niet verkeerd klinken moet ik eerlijk zeggen. Hoorde natuurlijk wel verschil tussen de 2, maar dat komt waarschijnlijk omdat de kast van de Q een stuk groter is. Mooi vol geluid naar mijn mening, maargoed ik heb dan ook niet echt goed vergelijkingsmateriaal. Ik heb daarna even naar de duurdere KEF speakers (ze zaten op zo'n schakelbox) geluisterd, maar die vond ik wat schel (ik denk dat dit de juiste term is) klinken.

Wat zijn hier de ervaringen met het merk?

Pagina: 1