Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Welke ISP om webserver en mailserver te kunnen houden?

Pagina: 1
Acties:

• dadio25
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-08-2023
Ik loop met het idee om een eigen webserver(met site) en een mailserver te gaan starten. Maar nu ben ik benieuwd welke isp ik daarvoor het beste kan kiezen. Ben wel aan het rondneuzen, maar er zullen vast wel tweakers zijn die een dergelijke server hebben en die misschien wat hulp kunnen bieden, want een goede isp is toch wel de belangrijkste eerste stap lijkt mij.

groeten dadio25

Verwijderd

xs4all heeft de gouden steeksleutel van 2008 gewonnen voor beste ISP bij T.net, met een grote voorsprong ooknog trouwens http://tweakers.net/nieuws/57365/gouden-steeksleutel-2008-beste-internetprovider.html

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

edit:
laat maar, hij wil zelf thuis hosten

[ Voor 92% gewijzigd door Erkens op 08-10-2009 14:43 ]

• sh4dow
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:05
Apache installeren en NAT'ten kan met elke ISP wel, een SMTP smarthost is meestal ook wel aanwezig. Oh snel gaat het niet worden met 1 à 2 Mbit upload snelheid tenzij je een glasvezel verbinding kan krijgen.

Als je dit profi wilt gaan doen kun je beter een VPS huren of een 19" server colocaten.. Anders heb je minstens een ISP nodig die een goede SLA aanbiedt, een gekoelde serverruimte met UPS etc.

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Sommige providers verbieden of gedogen het.

Bij xs4all wordt het nadrukkelijk toegestaan.

Verwijderd

Bij ons is het ook toegestaan.
IP adres is dan wel niet statisch maar wel gematcht aan MAC-adres.
Alleen bij een eventuele modemwissel zal uw IP adres veranderen. Bij een nieuw modem kan het MAC-adres vaak ook weer gekloond worden.

Alleen zit u, zoals anderen al aangeven bij ADSL vast aan een upload van 1Mbit.

Hugo

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-11 18:01

Jiffy

God, you're ugly!

sh4dow schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 14:42:
Oh snel gaat het niet worden met 1 à 2 Mbit upload snelheid tenzij je een glasvezel verbinding kan krijgen.
Bij Ziggo heb ik gewoon 5 Mbps up en dit wordt binnen niet al te lange tijd verhoogd naar 10 Mbps. M'n (hobby)siteje met enkele tientallen bezoekers per dag draait daar prima op en deed dat ook al op 2 Mbps.

Meer is beter, maar zolang de bezoekersaantallen niet de spuigaten uitlopen, is er niks aan 't handje en kun je met 1 à 2 Mbps fijn gaan knoeien.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• dadio25
Hmmm,

Nou profi zit er (nog) niet in. Het zal eerst hobby project worden. Maar het gaat gewoon om een kleine server met een website en email mogelijkheid. Ik weet dat sommige of niet alle isp's hun poorten dichtgooien. Maar zou graag een webserver en mailserver opzetten.

Het wordt dus echt gewoon lekker fijn aan prutsen en vanalles proberen. Ben daar tijdje terug aan begonnen, maar kreeg bij de huidige isp(planet) van mijn ouders de mail server niet goed werkende.

En sinds we de nieuwe router hebben kan ik er niet meer in *zucht* om poorten te forwarden enzo. Moet een keer dat w8woord te pakken krijgen ghehe.

Maar hartstikke bedankt iedereen alvast voor het meedenken.

groeten dadio25

• Robinski
  • Laatst online: 30-09 21:22

Robinski

A.K.A. RHarmsen

dadio25 schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 16:12:
Hmmm,

Nou profi zit er (nog) niet in. Het zal eerst hobby project worden. Maar het gaat gewoon om een kleine server met een website en email mogelijkheid. Ik weet dat sommige of niet alle isp's hun poorten dichtgooien. Maar zou graag een webserver en mailserver opzetten.

Het wordt dus echt gewoon lekker fijn aan prutsen en vanalles proberen. Ben daar tijdje terug aan begonnen, maar kreeg bij de huidige isp(planet) van mijn ouders de mail server niet goed werkende.

En sinds we de nieuwe router hebben kan ik er niet meer in *zucht* om poorten te forwarden enzo. Moet een keer dat w8woord te pakken krijgen ghehe.

Maar hartstikke bedankt iedereen alvast voor het meedenken.

groeten dadio25
Bij planet (en de meeste KPN gerelateerde) moet je via een relay omdat uitgaand en inkomend poort 25 geblokeerd is.
bij ziggo is dit ook geblokeerd, maar zij hebben geen relay.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-11 21:13

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Wat dat betreft zit je bij KPN inderdaad zo slecht nog niet. Hun smarthost werkt in principe prima. Je hebt alleen wat moeite om poorten geforward te krijgen als je bijvoorbeeld een Speedtouch 780 hebt, maar onmogelijk is het niet.
Wat voor modem heb je?

Tesla Model Y RWD (2024)

• vanaalten
  • Nu online
Poort 25 voor e-mail is in elk geval bij de nodige providers geblokkeerd en moet je een relay gebruiken. D'r is dacht ik zelfs een topic hier over welke providers niet blokkeren. Zo uit m'n hoofd:
- XS4ALL (op verzoek wordt het dacht ik uitgezet)
- Solcon (eigen ervaring: staat open)
- TweakDSL (weet het niet zeker, maar dacht dat ze niet blokkeren)

Verwijderd

Telfort blockt geen enkele poort.

Hugo

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Misschien relevant om te zeggen waar je woont. Als 1Mb upload aan de krappe kant is zou kabel of glasvezel een uitkomst kunnen bieden, maar de vraag is wat op jouw adres beschikbaar is. Ook moeten de providers in kwestie een vast IP kunnen bieden (of je moet met dDNS willen werken, maar dan is vrijwel iedere ISP OK).

Overigens, voor een mailserver wil je sowieso een smarthost gebruiken tenzij je ook rDNS records naar je eigen domein kunt laten verwijzen. Doe je dat niet, dan gaan veel mailservers je SMTP verkeer sowieso weigeren, al staat port 25 vrij :o

Oslik blyat! Oslik!

• vanaalten
  • Nu online
dion_b schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 20:46:
Overigens, voor een mailserver wil je sowieso een smarthost gebruiken tenzij je ook rDNS records naar je eigen domein kunt laten verwijzen. Doe je dat niet, dan gaan veel mailservers je SMTP verkeer sowieso weigeren, al staat port 25 vrij :o
Huh? Vertel, welke mailservers gaan mijn SMTP verkeer weigeren?
Ik maak geen gebruik van m'n ISP mailserver maar zend dus rechtstreeks met m'n eigen mailserver. Gewoon een consumenten-ADSL lijn, geen rDNS records die ik kan aanpassen. Poort 25 niet geblokt, dus kan vrijuit de hele wereld over en nog nooit gemerkt dat ik ergens geblokt wordt.

Ik zeg niet dat je geen gelijk hebt, maar ik heb het nog niet meegemaakt.

• rhodium
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-11 22:20
vanaalten schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 23:01:
[...]

Ik maak geen gebruik van m'n ISP mailserver maar zend dus rechtstreeks met m'n eigen mailserver. Gewoon een consumenten-ADSL lijn, geen rDNS records die ik kan aanpassen. Poort 25 niet geblokt, dus kan vrijuit de hele wereld over en nog nooit gemerkt dat ik ergens geblokt wordt.

Ik zeg niet dat je geen gelijk hebt, maar ik heb het nog niet meegemaakt.
Dat worden er dagelijks meer die het mailserver verkeer gaan weigeren van consumenten-verbindingen.
Mijn servers en servers die ik beheer weigeren alles zonder een rDNS en deze moet ook nog een kloppen. Sinds kort op aanvraag door klanten blokeer ik ook mail van mailservers uit consumenten netwerken. Weinig spam komt er nu nog door.

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

Robinski schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 16:50:
bij ziggo is dit ook geblokeerd, maar zij hebben geen relay.
Ziggo heeft zeker wel een relay. Mijn mailservertje die ik thuis heb staan maakt daar prima gebruik van en weet de mail van mijn domein(tje) keurig binnen te hengelen. Al jaren.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• Robinski
  • Laatst online: 30-09 21:22

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Jiffy schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 08:24:
[...]

Ziggo heeft zeker wel een relay. Mijn mailservertje die ik thuis heb staan maakt daar prima gebruik van en weet de mail van mijn domein(tje) keurig binnen te hengelen. Al jaren.
Volgens Ziggo zelf kan het niet.
Misschien ben je nog een oude multikabel klant, want die ondersteunde het vroeger wel. Dit is blijven werken, maar nieuwe klanten hebben pech. (zover wik weet)

Overigens xs4all blokkeert standaard wel poort 25, maar dit kun je zelf gemakkelijk veranderen via je service center op de website van xs4all.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Met TweakDSL geen enkel probleem. Vast IP adres, ReverseDNS en alle poorten open.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

• dadio25
Excuses dat ik gister niet meer reageerde. Maar mijn thuis pc besloot om maar eens te crashen....

Maar volgens mij is het de 780 die we hebben. Zal voor de zekerheid van het weekend eens kijken vanavond na het werk zal niet meer lukken. Ik woon trouwens in breda. En op mijn adres is (nog) geen glasvezel beschikbaar.

Groeten dadio25

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

Robinski schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 10:02:
Volgens Ziggo zelf kan het niet.
Misschien ben je nog een oude multikabel klant, want die ondersteunde het vroeger wel. Dit is blijven werken, maar nieuwe klanten hebben pech. (zover wik weet)
Idd oud-Multikabel. Daarbuiten wordt het niet ondersteunt, binnen dat gebied wel. Ook bij nieuwe klanten kán dit ingeschakeld worden, maar daar helpt de helpdesk van Ziggo dus niet bij. Sterker nog: die hebben idd geen idee dat het kan. Als je als nieuwe klant in het oud-Multikabelgebied gebruik wilt maken van de mailrelay, zul je contacten binnen Ziggo moeten hebben buiten de helpdesk om. Nee, die heb ik niet. :)

Zelfs bij een nieuw modem, een nieuw ip-adres en een nieuwe router blijft de mailrelay werken (proefondervindelijk vastgesteld), dus het werkt behoorlijk effectief. Bij ip-wisselingen duurt het tot maximaal 24 uur voor je mail weer binnenkomt en tot die tijd blijft het keurig bij Ziggo in de wachtrij staan.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

vanaalten schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 23:01:
[...]
Ziggo. Die blokkeren poort 25 zowel ingaand als uitgaand. Je kan dus geen mail server draaien, want men kan jou niet bereiken. Je kan alleen mail sturen naar de SMTP server van Ziggo, niet naar andere SMTP servers (maar dat is bij bijna elke ISP zo, anders gaan ze relayen en dat wil men niet).
Aangezien ik een eigen mailserver heb, laat ik gewoon alle mail via pop accounts van NXS lopen. Onafhankelijk van Ziggo en werkt prima.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-11 22:35
Jiffy schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 15:49:
[...]

Bij Ziggo heb ik gewoon 5 Mbps up en dit wordt binnen niet al te lange tijd verhoogd naar 10 Mbps. M'n (hobby)siteje met enkele tientallen bezoekers per dag draait daar prima op en deed dat ook al op 2 Mbps.

Meer is beter, maar zolang de bezoekersaantallen niet de spuigaten uitlopen, is er niks aan 't handje en kun je met 1 à 2 Mbps fijn gaan knoeien.
Maar volgens de AV is bij UPC en Ziggo een server draaien (apache,mail etc) nadrukkelijk niet toegestaan.
Dus niet alleen geen support, maar ook verboden. Dus als je perse een ISP voor een server wilt zou ik geen kabelinternet nemen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Treggats
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-01-2024

Treggats

Koe'tje

Ik heb zelf bij de helpdesk van Ziggo gewerkt, en als ik het me goed herinner kan je via de smtp van ziggo gewoon mail versturen.
Onder linux is dit makkelijk te realiseren door het pakket sSMTP te gebruiken.
Je hebt dan wel dat als afzender je ziggo account er staat, maar of dat aan de relay ligt of aan de instellingen van sSMTP weet ik niet meer

@Jim, het mag officieel idd niet, maar het wordt gedoogd.
Kwam overigens vaak voor dat accounts werden geblokt omdat ze een open relay hadden of een virus op hun pc.

[ Voor 19% gewijzigd door Treggats op 10-10-2009 13:23 . Reden: reactie op Jim ]

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:04

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Microkid schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 13:10:
[...]

Ziggo. Die blokkeren poort 25 zowel ingaand als uitgaand. Je kan dus geen mail server draaien, want men kan jou niet bereiken. Je kan alleen mail sturen naar de SMTP server van Ziggo, niet naar andere SMTP servers (maar dat is bij bijna elke ISP zo, anders gaan ze relayen en dat wil men niet).
Aangezien ik een eigen mailserver heb, laat ik gewoon alle mail via pop accounts van NXS lopen. Onafhankelijk van Ziggo en werkt prima.
Ze blokkeren geen uitgaande mailservers. Ik kan prima mijn mail van de tweakers.net servers verzenden over poort 25, en mijn sendmail hier thuis komt prima van zijn mail af zonder een smarthost.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• vanaalten
  • Nu online
Microkid schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 13:10:
[...]

Hmmm, je beantwoord niet echt *mijn* vraag.
dion_b stelt dat er ontvangende mailservers zijn die mijn mail, gestuurd vanaf een consumenten-ADSL lijn met eigen mailserver, actief weigert. Als in "wij accepteren geen mail die door consumentenverbindingen is gestuurd". Zou dus betekenen dat als ik vanaf mijn systeem iemand mail (en mijn provider heeft poort 25 beide kanten op open staan), dat de mailserver aan de *andere* kant mijn mail weigert.

Da's dus wat anders dan wat jij schrijft - namelijk dat de provider aan de *zendende* kant de boel blokkeert, als in "wij accepteren niet dat onze klanten zelf hun mail wegsturen".

Ik kan in elk geval vanaf mijn niet-ziggo verbinding prima mail sturen naar mensen met een ziggo mailadres.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Kees schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 13:26:
[...]
Ze blokkeren geen uitgaande mailservers. Ik kan prima mijn mail van de tweakers.net servers verzenden over poort 25, en mijn sendmail hier thuis komt prima van zijn mail af zonder een smarthost.
martdj in "[Ziggo] Ervaringen Topic - Deel 6"

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

Verwijderd schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 14:38:
xs4all heeft de gouden steeksleutel van 2008 gewonnen voor beste ISP bij T.net, met een grote voorsprong ooknog trouwens http://tweakers.net/nieuws/57365/gouden-steeksleutel-2008-beste-internetprovider.html
Als je het niet erg vindt om heel erg vaak rond de 500 kbit te zitten qua HTTP traffic met een 20mbit verbinding dan zou je zeker voor XS4All kunnen kiezen. :/

En daarnaast is de kwaliteit en responstijd van de helpdesk ook heel erg hard achteruit gehold in een jaar tijd.

m.a.w: de gouden steeksleutel voor 2009 gaan ze zeker niet winnen IMHO. Die zal denk ik meer naar Tweak gaan óf een van de betere "prijsvechters".

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

• dadio25
Hmmm ok,

Moeilijke keuze, maar ik heb gelukkig nog alle tijd dus zit zelfs te hopen op een glasvezel verbinding. Maar andere nog een goed idee voor een isp??

groeten

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:40
Wellicht is Tele2 iets?
Blokkeert (in ieder geval bij mij) geen enkele poort. Er staat enkel in de algemene voorwaarden dat ze het mogen afsluiten indien deze misbruikt wordt voor spam/virussen oid.
Heb denk ik een jaar of zoiets thuis een kleine web/mailserver gedraaid, werkte prima.
IP bij Tele2 is ook statisch.
Enige nadeel is dat de router niet te vervangen is (hoewel daar tegenwoordig dacht ik een workaround voor is, mits je geen telefonie/tv hebt).

[ Voor 33% gewijzigd door EDIT op 13-10-2009 11:26 ]

Verwijderd

vanaalten schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 13:59:
[...]

Hmmm, je beantwoord niet echt *mijn* vraag.
dion_b stelt dat er ontvangende mailservers zijn die mijn mail, gestuurd vanaf een consumenten-ADSL lijn met eigen mailserver, actief weigert. Als in "wij accepteren geen mail die door consumentenverbindingen is gestuurd". Zou dus betekenen dat als ik vanaf mijn systeem iemand mail (en mijn provider heeft poort 25 beide kanten op open staan), dat de mailserver aan de *andere* kant mijn mail weigert.

Da's dus wat anders dan wat jij schrijft - namelijk dat de provider aan de *zendende* kant de boel blokkeert, als in "wij accepteren niet dat onze klanten zelf hun mail wegsturen".

Ik kan in elk geval vanaf mijn niet-ziggo verbinding prima mail sturen naar mensen met een ziggo mailadres.
Ik heb zelf een abbo bij Telfort en draai ook mijn eigen mailserver. Als ik mail rechtstreeks vanaf mijn mail server naar bijvoorbeeld GMail of Hotmail stuur dan komt deze niet aan omdat ik een dynamisch IP adres heb (wel met DynDNS). De mail wordt dus actief geblokkeerd door zowel GMail als Hotmail. Daarom maak ik tegenwoordig gebruik van de smarthost van Telfort en nu komt al mijn mail prima aan.

• dadio25
hmmm tsjah,

Wat zou het beste zijn via de kabel of adsl?? zat adsl kwa snelheid niet aan zijn max??

groeten

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-11 10:59
Kijk of je ergens een maandelijks opzegbaar abonnement kan nemen en dan met de hier aangeboden opties de boel werkend maken. Dan kan je altijd een glasvezel nemen als je snelheid te kort gaat komen. Mocht je daarmee zelfs te kort komen aan bandbreedte moet je of wat minder mailen of je inkomsten van je website/hosting zouden een dedicated server huren wel mogelijk moeten maken...

Wat makkelijker zou zijn is om eerste bepalen wat je maximum budget is, je minimaal benodigde bandbreedte en gewenste service level.

Als je dagelijks mailed en daarvan afhankelijk bent is een mailserver thuis natuurlijk niet zo praktisch (of je moet 2 internet aansluitingen nemen om het risico te spreiden.)

Verwijderd

Welke provider heb je trouwens op dit moment? Een simpele webserver draaien kan namelijk bij elke ISP wel. Ook e-mail zal bij de meeste providers geen probleem zijn (al dan niet met smartrelay). Kun je je niet beter eerst focussen op het goed inrichten van een mail- en webserver. Mocht je dan ontevreden zijn over de ondersteuning of upload snelheid kun je altijd nog van provider/abonnement switchen. Switchen van provider kan namelijk nogal een gedoe zijn.

• dadio25
Op het moment hebben we planet, maar het zou best kunnen dat ik over een paar maanden het huis uit ben. Dus vandaar dat ik ook graag wat meer informatie erover wil.

Heb al eens een webserver en mailserver gehad met deze provider alhoewel de mailserver niet helemaal goed werkte, want ik kon wel versturen vanaf me webserver maar niks ontvangen. Maar had die relay ws niet goed geinstalleerd.

groeten
Pagina: 1