Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:57
Hoi
Ik heb nu al jaren een Canon Powershot A520.
Ik loop tegen het probleem van batterijen aan.
Elke keer als ik nu een foto wil maken, zegt ie "vervang de batterijen."
Soms verwissel ik ze dan en als ik veel geluk heb gaat het een paar foto's goed maar ik word er helemaal stapel van.

Ik hunker dan ook naar een betaalbare leuke camera die op accu's werkt. Dan lijkt me dat ik dan van die frustratie af ben.
Dan kom ik uit bij de Ixus. Maar na wat lezen (oa hier) schijnt de Ixus (90IS heeft mijn voorkeur) meer een snel-schiet-camera te zijn waar je bij de Powershot veel meer handmatig kan instellen.
Dan denk ik...tja dan toch maar mijn Powershot.

Maar die batterijen, dat is dan wel echt een drama. Zijn die batterijen (ik heb 2700mh) nu zo snel leeg of hoe zit dat? (2 verschillende merken, oa gekocht bij een goede fotoshop)
Of is dat normaal dat zo'n camera op batterijen het dus eigenlijk op een gegeven moment voor gezien houdt?
Of moet ik elk jaar een nieuw setje batterijen en oplader erbij aanschaffen?
Wat is wijsheid in deze? Krijg nu steeds smijd-tegen-de-muur neigingen |:(

[ Voor 3% gewijzigd door Harribo op 08-10-2009 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koop puur om te testen eens een setje goede niet oplaadbare batterijen (speciaal voor fotocamera's). Als de camera bij deze batterijen ook aangeeft dat je het maar beter zelf kunt doen :P dan ligt het aan je camera. Doet de camera het goed op deze batterijen dan ligt het aan je lader of aan je oplaadbare batterijen.

Ceteris paribus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

In de A520 zit ook ergens een knoopcel he?(onder usb aansluiing) zou die leeg zijn?

Verder maak de contacten van de batterij eens schoon?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodweep
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-06-2023
Met oude non LSD batterijen heb ik dat probleem ook (zijn net opgeladen, maar geeft fout dat batterijen vervangen moeten worden). Heb nieuwe LSD batterijen gebruikt (low self discharge) en dan is het probleem opgelost.

edit:
heb ook eeen ps a520 he

[ Voor 28% gewijzigd door psychodweep op 08-10-2009 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
psychodweep schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 17:46:
Met oude non LSD batterijen heb ik dat probleem ook (zijn net opgeladen, maar geeft fout dat batterijen vervangen moeten worden). Heb nieuwe LSD batterijen gebruikt (low self discharge) en dan is het probleem opgelost.
Low Self Discharge zeg je?
Waar kan ik die krijgen?

edit: ik heb even zitten rondlezen. Hierbij ga je er dus vanuit dat het probleem bestaat uit het feit dat de batterij zichzelf grotendeels ontladen heeft in een bepaalde periode.
Vraag me af of dat klopt, maar proberen kan ik het natuurlijk altijd.
Hoewel die LSD batterijen vast niet goedkoop zijn?

Vraag me ook meteen af hoe snel en hoeveel een non LSD batterij zich dan ontlaadt....

edit 2: Heb ik even opgezocht:
"Als een NiMH-batterij ongebruikt blijft na volledig te zijn geladen, zal ze geleidelijk aan energie verliezen. Dit wordt zelfontlading genoemd. Over het algemeen is de zelfontlading bij kamertemperatuur ongeveer 15% tot 20% per maand."

Info van GP zelf : http://www.gpbatteries-nl.com.hk/html/faq/index.html

Aangezien ik ze soms een maand , soms 2 maanden, laat liggen, lijkt mijn probleem niet het probleem van zelfontlading? Of het moet iets anders zijn wat die LSD batterijen bij jou dan wel het gewenste resultaat opleveren?

[ Voor 63% gewijzigd door Harribo op 08-10-2009 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-09 08:03

Blord

Hello Kitty !

Ik heb een Canon Powershot A610 met dezelfde probleem. Vroeger deed ik daar oplaadbare Aldi batterijen in. Dat ging in het begin goed maar nu geeft de camera bijna altijd "vervang de batterijen" aan. Zelfs als die batterijen net van de lader komen, gaf de camera de volgende dag deze melding weer.

Ik dacht eerst aan de versleten batterijen, dus een andere set oplaadbare batterijen erin. Ik heb er heleboel verschillende merken batterijen hier liggen en speciaal met de Fluke multimeter de beste 4 eruit gehaald. Ook dezelfde probleem met "vervang de batterijen". Blijkbaar is de Canon Powershot A610 gevoeliger geworden voor lage spanning na verloop van jaren.

Nu heb ik meegedaan aan de inkoopactie van Eneloop Low Discharge NiMh batterijen en deze rechtstreeks uit de verpakking in de camera gedaan. Direkt kan ik met de camera alles doen wat ik gewend ben. Deze Eneloop's waren verpakt in december 2008 en hadden nog genoeg energie over. Ik ben benieuwd hoelang het duurt voordat deze batterijen op zijn.

Ik denk dat de Eneloop een ietjes hogere werkspanning geven dan de Aldi batterijen, waardoor de drempel van wel/niet vervangen overschreden wordt.

Edit : Ik heb een link geplaatst naar LSD batterijen vergelijk.
The range of voltages also spread out after seven weeks, with a very low 1.06V from the Rayovacs and a respectable 1.10V from Sanyo, Sony, and President's Choice. Voltage under load can be critical in devices which show a low-battery warning at 1.1V and consider a battery to be "dead" when it drops down to 1.0V. These higher voltage brands will far outlast the others in those applications.

[ Voor 25% gewijzigd door Blord op 09-10-2009 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-09 23:53
Harribo schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 19:26:
[...]

Low Self Discharge zeg je?
Waar kan ik die krijgen?

Vraag me ook meteen af hoe snel en hoeveel een non LSD batterij zich dan ontlaadt....
Eneloops, quote van Sanyo site:
Keep the charge

By using a new separator Sanyo claim the batteries retain about 70 to 85% of their capacity after one year when stored at 22 °C. eneloop cells are marketed as "ready-to-use" or "pre-charged" rechargeables. Aside from the longer shelf life they are otherwise similar to normal NiMH batteries of equivalent capacity, and can be charged in typical NiMH chargers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
Dit probleem komt vaak voor bij oudere A-series cameras. Vaak is het vervangen van de oplaadbare batterijen voldoende.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodweep
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-06-2023
Blord schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 15:11:
Ik heb een Canon Powershot A610 met dezelfde probleem. Vroeger deed ik daar oplaadbare Aldi batterijen in. Dat ging in het begin goed maar nu geeft de camera bijna altijd "vervang de batterijen" aan. Zelfs als die batterijen net van de lader komen, gaf de camera de volgende dag deze melding weer.
De mijne waren ook van de aldi (die het niet meer deden, zelfs na net herladen).... met m'n Eneloops geen problemen. Ook met de recycko geen problemen of Duracell. Ze zijn wel allemaal nieuwe (hybride) LSD batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Binnenkort maar even van die LSD Batterijen kopen, Sanyo of Duracell.
Zal even zoeken op internet waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-03 01:02
heeft het zin om hem na te laten kijken als het met nieuwe/andere AA-batterijen niet werkt? ik denk 't eigenlijk niet is het belangrijk als je een andere compact camera koopt dat het een canon is? bij veel winkels zijn camera's te koop voor circa. 80 euro en voor een goede compact camera leg je ruw weg 150 euro neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, dat heeft geen zin. Post wel ff met welke batterijen je hebt gewerkt. Als je namelijk met 13 in een dozijn batterijen van 4,99 aan de slag bent gegaan dan kan ik je garanderen dat het niet werkt! Het zou zonde zijn om je camera weg te gooien omdat je zelf met de verkeerde batterijen werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
photofreak schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 19:46:
heeft het zin om hem na te laten kijken als het met nieuwe/andere AA-batterijen niet werkt? ik denk 't eigenlijk niet is het belangrijk als je een andere compact camera koopt dat het een canon is? bij veel winkels zijn camera's te koop voor circa. 80 euro en voor een goede compact camera leg je ruw weg 150 euro neer.
Ik heb inmiddels wel een andere camera gekocht. Een panasonic lumix FS4. Kwaliteit is vergelijkbaar.
Was maar 95 euro of zo. Best goed apparaatje. Mooi met een accu ook.
Maar mijn A520 ga ik ook nog proberen weer werkende te krijgen.
Verwijderd schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 10:08:
Nee, dat heeft geen zin. Post wel ff met welke batterijen je hebt gewerkt.
Ik heb GP 2700's

[ Voor 13% gewijzigd door Harribo op 13-10-2009 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Die Eneloop batterijen zijn maar 2000 capaciteit. Is dat wel genoeg voor mijn Canon PS A520?
Mijn GP's zijn nu 2700 nl.

En wat voor lader moet ik bij die Eneloop batterijen hebben? Hoeveel ma?
Of maakt dat allemaal niet zoveel uit?

(Ik heb al het stukje hier over Oplaadbare batterijen gelezen maar daar kon ik niet de antwoorden vinden voor deze specifieke vragen)

EDIT:
Ik lees net dat Canon A520 geleverd wordt met 2000mah batterijen.
Dit heb ik gelezen op
http://www.letsgodigital.org/nl/camera/review/48/page_5.html
Dus die Eneloop batterijen voldoen wel?
Zal ze bestellen en dan hier laten weten wat ik er van vond.
Anders weet ik het ook even niet meer met die A520.
Zal ook nog ff kijken of de contactpuntjes in het apparaat nog wat schoon zijn.

[ Voor 35% gewijzigd door Harribo op 14-10-2009 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Heb nu een tijdje dus die Eneloop batterijen. Nog geen enkel probleem gehad.
Enorm goede tip dus :)
Pagina: 1