Toon posts:

E6600 overbelast na toevoeging van 2x 2Gb OCZ 800mhz.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Nadat mijn oude voeding was uitgevallen, heb ik een nieuw gekocht en ook een nieuwe kast.
Toen ik alles wilde ombouwen dacht ik dat het wel handig was om maar eens van 2GB naar 4GB geheugen te gaan omdat o.a. Vista al veel te veel RAM gebruikt.

Nadat ik alles had omgebouwd en mijn 2 x 1 GB had vervangen door 2x2GB OCZ PC6400, startte ik mijn pc op. En wat blijkt? Nu is mijn proccessor (E6600 niet overgclockt oid) constant overbelast. (100%)

Verder heb ik dus niks veranderd aan de rest van de hardware dus het zou moeten liggen aan de nieuwe geheugen reepjes.

In de Bios wordt wel aangegeven dat er 4Gb geheugen in zit dus goed aan gesloten is het ook. Verder heb ik de 2 reepjes natuurlijk in slot 1 en 3 gedaan van mijn moederbord. (msi p6n sli platinum)

Toen ik een uitgebreide prestatie rapport liet maken, waarbij je dus ook grafieken ziet van je HD gebruik. Zag ik dat er constant iets op m'n harddisk geschreven werdt en heel onregelmatig.
Dus ik heb gekeken naar de SWAP-file grotte maar die was netjes 4396 mb, das de minimale aangeraden grotte met 4gb geheugen.

Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik niet zoveel verstand heb van die SWAP file instellingen maar ik heb wat zitten spelen met de verhoudingen van die grootte, maar dat veranderde ook niks.

ik las ook in het FAQ :

"Aparte gevallen zijn OCZ DDR2 geheugenreepjes in combinatie met een willekeurig DDR2 moederbord.
De schuldige is hier OCZ dat in feite overclocked geheugen levert met een te hoge voltage-eis. Normaal DDR2 geheugen heeft genoeg aan 1,8V, echter OCZ DDR2 repen vereisen 2,1V. Het gevolg kan zijn dat de PC na een tijdje spontaan gaat rebooten of zelfs helemaal niet post."

dat is het probleem ook niet, mijn vader heeft exact de zelfde configuratie, maar hij kreeg het zelfde probleem nadat hij mijn 2x1 Gb toevoegde aan zijn eigen 2x 1gb. (beide kingston en pc 6400)

(verder kan de p6n tot 8gb aan 800mhz geheugen aan.)

Nog even voor het overzicht mijn configuratie:

MSI p6n sli platinum
c2d E6600
nvidea geforce 8800 GTS 320mb
Cooler Master Real Power 520

en dus 2x 2GB ocz 800mhz

ik heb dus nu echt geen idee meer waar de overbelasting van mijn CPU aan kan liggen, weet een van jullie het?

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-02 22:33

mace

Sapere Aude

Heb je al geprobeerd om de spanning van het geheugen handmatig op te krikken naar 2,1v ?

Verwijderd

Topicstarter
mace schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 11:03:
Heb je al geprobeerd om de spanning van het geheugen handmatig op te krikken naar 2,1v ?
dat is het probleem denk ik niet, aangezien m'n vader het zelfde probleem heeft met de zelfde configuratie (behalve dat hij dan 4x1gb van kingston) nu aan geheugen heeft. dus het ligt niet aan het ocz geheugen.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-02 22:33

mace

Sapere Aude

Nou in mijn ervaring als je geheugen te weinig spanning geeft kunnen er van allerlei problemen onstaan, en je vader kan een compleet ongerelateerd probleem hebben, dat weet je niet.

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-02 06:09
De voeding en de kast zijn ook nieuw, dus ik neem aan dat alles los en vast is gegaan.

- Al eens een memtest gedraaid om te kijken of het geheugen zelf zonder OS wel ok is (ik vermoed van wel, maar toch)?

- Het oude geheugen er weer een keer in doen, om te kijken of dat nog steeds goed werkt?

- 1 bankje van 2 GB draaien?

- Gebruik je nu nog Vista 32 bits, of was dit al 64 bits?

"That was left handed..." - JJH

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-02 22:15

Nemesizz

Untouchable

En wat blijkt? Nu is mijn proccessor (E6600 niet overgclockt oid) constant overbelast. (100%)
Welk process vreet alle processortijd op dan? (te zien in taskmanager)

En geheugen voltage toch eens controleren, Kingston heeft net zo goed modules die 2.1V nodig zijn (meeste zijn 1.8V maar hun hebben ook wel modules die 2.1V nodig zijn).

CMOS reset gedaan na het plaatsen van de nieuwe modules? (wil soms wel eens helpen)

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23-02 17:24

M2M

medicijnman

Je voeding is in ieder geval een A-merk voeding,
en je geheugen is ook niets aparts. Echter, is het wel eens verstandig om handmatig het voltage en de timings in te stellen.
Maar als er iets is dat in windows 100% cpu verbruik heeft, dan is dat een softwarematig proces. En dat hoeft niet persé met iets hardwarematigs te maken. Dus zou je met de process explorer (van sysinternals) een screenshotje kunnen maken van de processen die het meeste CPU verbruik hebben? (en dan ook even the threads tab bekijken van het proces of de processen in kwestie).

-_-

Verwijderd

Hmm ik had gister precies de zelfde verschijnselen.
cpu gebruik op 100% swap in de 4 gb
pc niet responsief.

Ik ben een systeem beheerder maar ik kreeg m niet meer gefixed.
heb toen maar een reinstall gedaan.

ik draai wel win 7.
nu doet alles het weer goed.

Ik weet niet op MS een nieuwe update had die alles verziekte maar het ging goed mis

Verwijderd

Topicstarter
M2M schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 15:30:
Je voeding is in ieder geval een A-merk voeding,
en je geheugen is ook niets aparts. Echter, is het wel eens verstandig om handmatig het voltage en de timings in te stellen.
Maar als er iets is dat in windows 100% cpu verbruik heeft, dan is dat een softwarematig proces. En dat hoeft niet persé met iets hardwarematigs te maken. Dus zou je met de process explorer (van sysinternals) een screenshotje kunnen maken van de processen die het meeste CPU verbruik hebben? (en dan ook even the threads tab bekijken van het proces of de processen in kwestie).
zal ik doen, komt er morgen op te staan. Wat ik wel weet, want hier had ik ook al naar gekeken, is dat het allemaal achtergrond programma's zijn die normaal niet zoveel van je CPU zouden moeten vreten. en het is niet een maar er wisselen een paar programma's zich af..

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23-02 17:24

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 15:48:
Hmm ik had gister precies de zelfde verschijnselen.
cpu gebruik op 100% swap in de 4 gb
pc niet responsief.

Ik ben een systeem beheerder maar ik kreeg m niet meer gefixed.
heb toen maar een reinstall gedaan.

ik draai wel win 7.
nu doet alles het weer goed.

Ik weet niet op MS een nieuwe update had die alles verziekte maar het ging goed mis
maar wat heb je toen voor dingen geprobeerd om het te fixen? Weet je toevallig nog welke thread(s) er verantwoordelijk zijn voor de 100% cpu verbruik?, of in ieder geval welk proces?

-_-

Verwijderd

Topicstarter
oke even een update na aanleiding voor al jullie voorstellen:
Jouke74 schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 11:57:
De voeding en de kast zijn ook nieuw, dus ik neem aan dat alles los en vast is gegaan.

- Al eens een memtest gedraaid om te kijken of het geheugen zelf zonder OS wel ok is (ik vermoed van wel, maar toch)?

- Het oude geheugen er weer een keer in doen, om te kijken of dat nog steeds goed werkt?

- 1 bankje van 2 GB draaien?

- Gebruik je nu nog Vista 32 bits, of was dit al 64 bits?
met oude geheugen werkt het allemaal prima.

1 bankje van 2GB doet het ook prima.

ik heb al sinds de aanschaf van mn pc 64 bits.

verder heb ik geen screenshot kunnen maken, dat trekt ie dus echt niet. maar ik weet wel dat het o.a. de processen svchost.exe en crss.exe zijn die mijn processor dan zo belasten.
Dit is dus niet het geval wanneer ik er maar 1 bankje van 2 Gb in doe.

kan iemand hier nog wat mee?

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17-02 21:10
Verwijderd schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 13:59:
oke even een update na aanleiding voor al jullie voorstellen:

[...]

met oude geheugen werkt het allemaal prima.

1 bankje van 2GB doet het ook prima.

ik heb al sinds de aanschaf van mn pc 64 bits.

verder heb ik geen screenshot kunnen maken, dat trekt ie dus echt niet. maar ik weet wel dat het o.a. de processen svchost.exe en crss.exe zijn die mijn processor dan zo belasten.
Dit is dus niet het geval wanneer ik er maar 1 bankje van 2 Gb in doe.

kan iemand hier nog wat mee?
Allebei afzonderlijk ook? Misschien dat 1 dimm defect is en een of andere leak veroorzaakt?

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Verwijderd

Kan idd zijn dat 1 dim kapot is. maar dat verhaalt nog niet de 100% cpu load en 4gb swap.
ram vult niet helemaal. zeg maar 40% van 2gb.
dus de pc heeft het zo druk nog niet.

als ik alle services uitschakelde behalve de systeem nodige en explorer.exe dan liep die soepel. en ook soepel in safemode.
verder maakte het niet uit welke service je weer aan deed cpu op 100% gegarandeerd.

wat ik heb gedaan om te fixen. allereerst cd van win7 gepakt om een restore te doen. mocht niet baten.wat ik ook restorde binnen 10min zelfde zooi.
Pagina: 1