4870 hoge temperatuur memory controler

Pagina: 1
Acties:

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-05 11:24

codex

Geen OpenAI agent :)

Topicstarter
Hi,

Ik heb een Sapphire 4870 1Gb gekocht via marktplaats. Nu heb ik hem draaien, wat mij opvalt is dat GPU-Z erg hoge temperature aangeeft bij MEMIO.
Afbeeldingslocatie: http://i39.photobucket.com/albums/e164/reemprive/ScreenShot003.jpg

Deze temperatuur lijkt mij aan de hoge kant, onder full load klimt hij zelfs tot 120 graden. Op de koeler zit een accelero twin turbo. Is deze koeler niet goed geïnstalleerd of ligt het aan de RAM heatsinks?

Mvg,
Raymond

Verwijderd

Heb je de cooling stofvrij gemaakt?
wat je ook kan proberen is om de koelpasta te vervangen, ik weet neit of het je gerantie schendt..

• 0scar
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07-2025

0scar

MacIJver

Die RAM sinks worden erop geplakt met dubbelzijdig tape, aangezien het een vette bedoening is wil het wel eens voorkomen dat die elementjes los komen. Misschien verklaart dit de hoge temp van je mem. De truc is om met een gummetje de mem chips te bewerken. Is deze kaart orgineel uitgevoerd met een twin turbo of is deze er zelf op gezet door de verkoper?

Ik heb dezelfde koeler op een 4870 van ASUS en haal in idle <40 gr en <60 gr onder load. Is deze 54 gr onder load of idle? Ik neem aan idle, dan vind ik de temp vrij hoog (voor een twin turbo).

Draaien de fans wel? Als er geen flow is worden de RAM sinks alleen gekoeld door convectie!

Ik kan vanavond wel eens kijken wat GPU-Z zegt.

Via google zie ik dat de memio temp circa 10 gr hoger zou moeten zijn als de GPU temp.

[ Voor 9% gewijzigd door 0scar op 08-10-2009 13:19 ]

Manusjes van alles kunnen multitasken

• Stofnest
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
MEMIO temperatuur is de temperatuur van de geheugencontroller in de GPU zelf en niet de temperatuur van de geheugenchips. Ik zou even de koeler opnieuw monteren.

• codex

codex

Topicstarter
Ik heb even AS5 gehaald en de koeler opnieuw geïnstalleerd, de pasta zit er net op en de temperatuur is 20 graden gedaald:
Afbeeldingslocatie: http://i39.photobucket.com/albums/e164/reemprive/ScreenShot007.jpg

De temperatuur is nog steeds aan de hoge kant naar mijn idee, maar meer acceptabel. Wat mij opviel is dat de fans bij opstarten stil stonden, en er 1tje begon te draaien. Pas toen ik de andere aanraakte begon hij te draaien.

Overigens, de airflow in mijn kast is door de beperkte ruimte ook niet om over naar huis te schrijven.

Verwijderd

het duurt trouwens een paar werken voordat de koelpasta is ingewerkt, dat gaat ook een paar graden (5 oid) schelen

Verwijderd

de slechte airflow heeft ook een behoorlijke invloed.. mijn 9800gt werd al snel 70 graden, dus ik had de zijkant er maar afgehaalt en nu word ongeveer 55 graden onder load. Maar een open kast ziet er neit geweldig uit..
ik ga zeker upgraden naar een big tower, heb nu small xD.

Probeer echt iets aan het airflow te doen, en vertel dan of het beter gaat of neit

• 0scar

0scar

MacIJver

Het niet draaien van die fans schijnt een bekent probleem te zijn, stond in het boekje geloof ik.

Arctic adviseert om riva tuner te gebruiken om de snelheid op 70% te zetten.

edit: Zoals beloofd mijn "screenshot":
Mijn waarden voor GPUtemp/DISPIO/MEMIO/SHADERCORE zijn 39/38/51/43 graden in een Antec P192, dus voor idle vind ik jouw waarden nog steeds aan de hoge kant.

[ Voor 26% gewijzigd door 0scar op 08-10-2009 20:38 ]

• Rosto
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-04 15:31
Yep. Ik heb zelf een Twin Turbo. Je moet Rivatuner installeren en fanspeed idd op +- 70% zetten... je zal zien dat je kaart dan een stuk cooler is.

Controlleer ook of de memory heatsinks overal nog goed zitten.. die vallen er inderdaad wel eens vanaf wanneer je de chips niet 'gumt'.

Verder zou je kaart met Twin Turbo een stuk cooler moeten blijven. Mijn 3850 blijft onder load meestal onder de 55 graden en (met stock soms wel tegen 80 graden aan).

Succes.

Stay young forever!

• 0scar

0scar

MacIJver

Wat is je case temperatuur?

• codex

codex

Topicstarter
De temperatuur is gemiddeld gezien met 10 graden gestegen vanavond, idle. Mijn case temperatuur is 29 graden en mijn e5200@3.5 ghz is 36 graden ilde. Kan toch niet zo zijn dat een dergelijke omgevingstemperatuur de GPU idle 62 graden laat zijn?

Met wat zoeken via Google ben ik er in elk geval vrijwel zeker van dat de Memory Controller gelokaliseerd is in de GPU zelf, het lijkt mij dus iets te zijn met contactproblemen tussen het koelblok en de chip en niet de heatsinks op de RAM. Opvallend is dat dit probleem zich veelal voordoet met de 48xx serie en met name in combinatie met de Accelero Twin Turbo.

Ik zal morgen opnieuw de koeler verwijderen en herinstalleren, ik hoop dat het iets uitmaakt.

• 0scar

0scar

MacIJver

reemprive schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 22:13:
De temperatuur is gemiddeld gezien met 10 graden gestegen vanavond, idle. Mijn case temperatuur is 29 graden en mijn e5200@3.5 ghz is 36 graden ilde. Kan toch niet zo zijn dat een dergelijke omgevingstemperatuur de GPU idle 62 graden laat zijn?
Nee dat kan niet. Case/CPU temp is OK. Voelt de koeler wel warm aan?
reemprive schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 22:13:
Met wat zoeken via Google ben ik er in elk geval vrijwel zeker van dat de Memory Controller gelokaliseerd is in de GPU zelf, het lijkt mij dus iets te zijn met contactproblemen tussen het koelblok en de chip en niet de heatsinks op de RAM. Opvallend is dat dit probleem zich veelal voordoet met de 48xx serie en met name in combinatie met de Accelero Twin Turbo.
Is de basis waar de heat pipes in zitten wel recht/haaks?

• codex

codex

Topicstarter
Oke, ik heb de Accelero wat aangepast. Toen ik de kaart goed tegen het licht hield viel mij op dat de kaart achter minder contact had dan voor. Er zitten plastic ringetjes tussen de voet van de koeler waardoor de schroefjes tot een bepaalde hoogte kunnen worden aangedraaid. Hier een foto van die witte ringetjes:
Afbeeldingslocatie: http://www.overclockersclub.com/siteimages/articles/twin_turbo/base_plate_2_thumb.jpg

Die ringetjes heb ik vervolgens met een vijl korter gemaakt. Het resultaat is dat de GPU temperatuur zelf aanzienlijk is gedaald:
Afbeeldingslocatie: http://i39.photobucket.com/albums/e164/reemprive/ScreenShot008.jpg

Alleen die kl#te MEMIO temperatuur blijft hoog! Nu heb ik een foto van een 4870 cpu:
Afbeeldingslocatie: http://www.techpowerup.com/reviews/Sapphire/HD_4870_X2_Atomic_Watercooled/images/gpu.jpg

Dit is een tekening van de architectuur, ik weet niet in hoeverre dit overeenkomt met de foto:
Afbeeldingslocatie: http://www.rage3d.com/reviews/video/atirv770/architecture/pics/Hartog/8.jpg

Kunnen jullie hieruit opmaken of de memory controller nu in de chip zelf zit of het de metalen verbindingen zijn die om de chip heen zitten? Als ik het geval blijkt te zijn, hoe krijg ik dit dan gekoeld?

• 0scar

0scar

MacIJver

reemprive schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 10:59:
Die ringetjes heb ik vervolgens met een vijl korter gemaakt.
Aha! Een echte tweaker _/-\o_

Ik meen mij nu te herinneren dat ik de voetjes wat had gebogen omdat deze onjuist gepositioneerd uit de verpakking kwamen (graaf...graaf... was er niet een issue mee in de begindagen van de geleverde twinturbo's :? )..., maar vijlen kan natuurlijk ook.
reemprive schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 10:59:
Kunnen jullie hieruit opmaken of de memory controller nu in de chip zelf zit of het de metalen verbindingen zijn die om de chip heen zitten?
In de GPU chip zelf (volgens Google).

• codex

codex

Topicstarter
Nou mensen, dat aanpassen van de voetjes bleek toch niet zo'n goed idee. De kaart is overleden, de druk op de cpu was te groot omdat ik hem te ver kon aandraaien. Ik heb nog wel voorzichtig geprobeerd te zijn met aandraaien, waarschijnlijk ken ik mij eigen kracht niet :'( Ik heb er nog even een foto van gemaakt, even een link vanwege de afmeting:
http://i39.photobucket.co...64/reemprive/P1000951.jpg

Ik baal verschrikkelijk(voornamelijk van mijn eigen vindingrijkheid) maar een kaart die 125 graden wordt als ik cod4 speel is ook niet waarop ik zit te wachten. Dus maar weer mijn 4850 terug gehangen. Kaart heeft stock koeler gemonteerd, dit zijn de readings met CPU-Z:
Afbeeldingslocatie: http://i39.photobucket.com/albums/e164/reemprive/ScreenShot009.jpg

Maar goed, 100 euro weggegooid, nu wacht nu wel even tot de 5850 wat in prijs is gezakt.

[ Voor 7% gewijzigd door codex op 09-10-2009 12:36 . Reden: extra toevoeging ]

• 0scar

0scar

MacIJver

Vervelend te horen dat de GPU overleden is. Shit happens...

Kan me niet voorstellen dat je de schroeven te strak aandraait, vast is vast. Heb je de schroeven wel kruislings aangedraait?

• codex

codex

Topicstarter
@Oscar
Yep, ik weet niet of het op de foto zichtbaar is maar alle hoeken zijn ingedrukt. Eigenlijk is van elke hoek het puntje gebarsten. Veel te hard aangedraaid dus....

Doordat ik die plastic ringetjes had ingekort bestond de mogelijkheid om zo hard te draaien dat het koelblok de cpu kon beschadigen. Weet ik gelijk waarom die ringetjes standaard die hoogte hebben!

• 0scar

0scar

MacIJver

Ja ik zag dat de hoeken vreemd afgeplat zijn.

Je vertelde dat de ringetjes juist te groot waren waardoor er wat ruimte overbleef:
Toen ik de kaart goed tegen het licht hield viel mij op dat de kaart achter minder contact had dan voor.
Als je wat minder hard had aangedraaid was de 4870 niet overleden, maar waarschijnlijk je proleem ook niet opgelost. De vraag is hoe die mem controller in de chip zit en hoe deze contact heeft met de bovenkant van de GPU. Als dat contact al kapot was was er zo en zo niets aan te doen.

• hansieb112
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:54
Die 4870 zijn wel naar en worden belachelijk heet. Zelf had ik op mijn 4870 CLUB 3d 1gb OC ook een Artic accelero twin turbo. Hierdoor werden net als bij jou de MEMIO temps over de 110 graden en het resulteerde in een steeds crashende ati driver.

Toen maar een scythe musashi opgehaald en gemonteerd, temps zagen er perfect uit. Daarna half uurtje later furmark opgestart en de kaart begon artifacts en strepen te vertonen.

Ten slotte crashde de ati driver en deed de kaart niks meer.......

Ik heb hem nu RMA gedaan, hopende dat ik een nieuwe krijg en anders dikke pech (ivm demontatie van stock cooler)

Zie: http://www.hardware.info/forum/showthread.php?t=196747

• codex

codex

Topicstarter
ff een off topic vraagje:

Zal mijn E5200 overclocked naar 3,8 ghz(daar heeft hij op gedraaid zonder enig probleem) een 5850 bottlenecken?

Edit:
@hansieb112
Ik zie als ik zoek op Google wel meer problemen met de memory controller temperatuur bij de 4870. Wellicht toch een productiefout.

[ Voor 35% gewijzigd door codex op 09-10-2009 18:52 ]

• J.Cnossen
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-03 17:47
Kan iemand mij misschien vertellen wat als maximale (load)temperatuur aangehouden moet worden voor GPUtemp(DISPIO/MEMIO/SHADERCORE)? Ik heb een Sapphire 4870 1Gb Vapor-X.

Mvg,
Johan

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-05 14:22
Je mist ook wel wat in je GPU-Z screen VDDC temps enzo. Niet meer van toepassing maar toch.

@J.Cnossen houd een temp van max 90 aan zit je ruim binnen de max. 100 kan ie wel hebben, maar is niet echt veilig voor lange termijn lijkt me.

Zucht...

• J.Cnossen
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-03 17:47
Geldt dat voor alle waarden? Want vooral mijn temp(MEMIO) gaat zonder overclocken over de 90 heen. De andere waarden komen net boven de 70 graden. Of maakt er mogelijk bij mij ook iets niet goed contact?
Pagina: 1