[Debian Etch] SASL & LDAP

Pagina: 1
Acties:

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-01 15:47
offtopic:
deze stond eerst in windows-server, bij nader inzien lijkt ie me hier echter beter te passen

Beste allemaal,

ik ben al een tijdje bezig om ervoor te zorgen dat SASL authenticaties worden gevalideerd tegen de gegevens in mn ldapserver. Ik ben hiermee al een flink eind gekomen, in ieder geval zover dat testsaslauthd -u gebruiker -p password een correcte evaluatie retourneert, als ik het goede wachtwoord invul krijg ik OK terug, bij een fout wachtwoord / gebruikersnaam wordt er NO teruggegeven.

So far so good, nu wil ik dat ik een ldapsearch kan uitvoeren door middel van SASL. Allereerst gebruik ik de laatste versie van openldap zoals deze is uitgebracht voor debian etch, idem voor SASL. Ik heb veel gegoogled en gelezen dat er in 2006 issues waren met betrekking tot de locatie van het SASL bestand dat tegen ldap vertelt dat SASL authenticatie via de saslauthd lopen. Eerst zou dit namelijk in /usr/lib/sasl2/slapd.conf staan, dit is verplaatst naar /etc/ldap/sasl2/slapd.conf.

Ik zie nu echter door de bomen het bos niet meer. Waar moet ik het bestand neerzetten? hoe zorg ik ervoor dat SASL mn ldap gebruikt om te valideren of een gebruiker toegang heeft. Aangezien mn testsaslauthd werkt kan ik dus mn /etc/defaults/saslauthd en mn /etc/saslauthd.conf uitsluiten, deze lijken goed te zijn, echter babbelen openldap en sasl nog niet goed met elkaar. Heeft iemand hier suggesties voor omdat ik er niet uit lijk te komen en google, voor zover ik kan zien ook geen oplossing biedt op het eerste gezicht.

Tips, suggesties, vragen en aanvullende informatie (errormeldingen uit mn logs) ik verneem graag wat jullie verder willen weten

• DutchNutcase
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

Ik ga er van uit dat je je linux doos wilt gaan authenticeren aan Microsoft Active Directory. Ik ben hier zelf ook een tijdje mee bezig geweest als hobby projectje en ik heb deze handleiding van Gentoo gebruikt. Ik heb er trouwens alweer een paar weken niet naar gekeken, omdat ik druk ben.

Ik heb het voor elkaar gekregen om LDAP gegevens op te vragen van AD met SASL (GSSAPI) en TLS via ldapsearsch, maar ik kreeg het vervolgens niet voor elkaar om via getent -u de AD gebruikers te listen. Wanneer ik echter in /etc/ldap.conf binddn en bindpw gebruikte en SASL uitcommentarieerde kon ik AD gebruikers wel listen.

Ik ga er binnenkort weer mee verder, maar voorlopig weet ik niet zoveel.

Ik gebruik trouwens Windows Server 2008 in combinatie met Ubuntu 9.04.
De volgende handleidingen zijn trouwens wel handig:Als je de oplossing vindt hoor ik het natuurlijk graag.

Luctor et Emergo || specs

• nielsl
dank voor je reactie, ik wil hem niet aan een AD hangen, maar een printer (OCE CS173) laten authenticeren via de LDAP. Dit gaat nu via NTLMv2 en het duurt een goeie 10 seconden voordat de authenticatie oke is. Ik heb toen gekeken hoe dit via LDAP te doen en in de logs zag ik voorbij komen dat dit via SASL ging. Toen heb ik even handmatig een gebruiker aan sasl toegevoegd, en zowaar authenticatie ging in the blink of an eye. Een betere oplossing dus zou je zeggen.

Dus vandaar. Mn probleem is dus echter dat mn ldap niets van sasl lijkt op te pakken. testsaslauthd werkt perfect, echter, wil via ldap gaan werken, no way jose. Als er nog andere suggesties zijn, ik houd me aanbevolen en ik zal zeker naar je howto van gentoo kijken.

thx

• nielsl
even toevoeging: deze foutmelding blijf ik dus krijgen:

code:
1
2
3
4
5
ssr-ldap01:/home/niels# ldapsearch -h ssr-ldap01 -b "" -D "uid=ejc,ou=people,dc=example,dc=com"
SASL/DIGEST-MD5 authentication started
Please enter your password:
ldap_sasl_interactive_bind_s: Invalid credentials (49)
        additional info: SASL(-13): user not found: no secret in database

dit terwijl met dezelfde gebruiker er via testsaslauthd wel een go uit komt rollen

*edit, dc=example,dc=com gebruik hier in dit voorbeeld, de goede dc wordt natuurlijk in de query gebruikt :)

[ Voor 10% gewijzigd door nielsl op 08-10-2009 18:46 ]

• nielsl
schopje met de vraag of niemand verder suggesties heeft? :)