Toon posts:

PC hangt ca. 1 minuut na opstarten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik heb een oude PC met een Asus P4S533-MX moederbord en een P4 2,67 GHz processor.
Wanneer ik de PC opstart kom ik in het 1e Bios scherm waar datum en tijd weg zijn. Na ca. 1 minuut blijf de PC hangen en reageert nergens meer op. Het maakt niet uit wat ik doe, in de bios blijven of POST doorlopen en Windows starten (ben niet verder gekomen dan het aanmeld scherm), na ca. 1 minuut reageert hij niet meer. Wanneer ik de PC dan uitzet en opnieuw start, dan krijg ik alleen een zwart scherm. Het lichtje op het mobo brandt, de CPU fan en een fan bij de voeding draaien, maar voor de rest lijkt er niets te gebeuren.
Wanneer ik een hele tijd later de PC weer aanzet begint het weer van voren af aan en kom ik in de Bios en zijn datum en tijd weer kwijt. Het batterijtje op het moederbord heb ik vervangen, dvd, floppydrive en harddisk heb ik losgekoppeld, CPU fan stofvrij gemaakt, geheugen verwisseld, alles zonder resultaat.
Heeft iemand een idee wat er mis is?

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Beste jose12,

Welkom op Tweakers
De volgende keer is het makkelijk om je stukje tekst in alinea's te zetten om het beter te lezen.

Neem even deze FAQ door http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/705492
Deze helpt je wel verder op weg.

Wat ik zelf vermoed is dat de vervangende batterij die je erin gestopt hebt ook leeg is of eventueel niet goed geplaatst is.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Daarnaast heb je grote kans dat het bord gewoon gaar is. De Asus P4borden geven vaak genoeg problemen die compleet vaag zijn en vaak ook nog eens amper te achterhalen.
Je kunt nog eens goed naar de elco's kijken, maar vaak zijn deze nog wel in orde.

Verwijderd

Topicstarter
De FAQ had ik al doorgenomen, maar ik heb geen extra onderdelen of kan onderdelen niet in een ander systeem uitproberen. Kan bv geen andere voeding uitproberen.

Ik ben ook niet bepaald een computer techneut en weet niet meer in welke richting ik het moet zoeken..

Batterij is nieuw, en zit er volgens mij goed in.

• bobsquad
  • Niet online
Zoals TERW_DAN aangeeft even je moederbord even controleren op bol staande elco's en of er niet uit een daarvan "smurry" komt, dit is meestal wit/geel van kleur.

Afbeeldingslocatie: http://www.triodedick.com/annastasia/annastasia_philips_elco.jpg

Deze zitten waarschijnlijk in verschillende kleuren op je moederbord. Dit zou je euvel eventueel verklaren.

Verwijderd

Topicstarter
Fijn dat je een foto van die dingen toevoegt! Ik ga kijken.

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:57
je zou eventueel nog even de koelpasta kunnen verwisselen. Ik weet niet hoe lang hij al niks staat te doen en in wat voor omgeving hij staat maar na een tijdje droogt dat uit en werkt het niet zo lekker meer.

Verwijderd

Topicstarter
de elco's zien er goed uit.

• bobsquad
  • Niet online
Zou dan toch even de koelpasta controleren van de CPU.

Neemt alleen niet weg waarom de tijd in de bios elke keer gereset word.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

bobsqaud schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 23:06:
Neemt alleen niet weg waarom de tijd in de bios elke keer gereset word.
Waarschijnlijk omdat het bord gewoon gaar is. Dit soort dingen heb ik namelijk bij heel veel Asusjes gezien uit het P4 tijdperk.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb één keer gehad dat de PC het na 2e keer opnieuw starten wel even deed, ik kwam toen niet in de bios.

Misschien ook nog van belang: toen mijn zoon (2 weken geleden) aangaf dat de PC het niet meer deed heb ik hem opgestart en toen bleef hij nog niet meteen hangen. Ik kwam wel in de bios, maar kon Windows starten en de PC daarna ook weer normaal afsluiten.

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Zou je de computer een keer met een rambankje meer/minder kunnen proberen? In principe staat het los van je probleem, maar ik heb een keer soort gelijke klachten gehad. En achteraf bleek het vervangen van het ram geheugen voldoende. Waarna de computer weer normaal bruikbaar was. Is het probleem ook aan de orde als je jouw computer boot met een (linux)live cd/dvd of ander os?

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Pagina: 1