Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 168987

Topicstarter
Ik ben op zoek naar goede switches voor een toekomstige lan party die ik ga organiseren.
Ben wel vrij noob op het gebied van netwerkarchitectuur, maar probeer men logisch verstand zo goed mogenlijk te gebruiken :p .
ik dacht om de volgende setup/structuur te gebruiken: ( paint skills :p )

Afbeeldingslocatie: http://img209.imageshack.us/img209/6940/netwerkstructuur.th.jpg

alsk 4 uplinks heb kan ik later makkelijk nog 2 24 poort switche aansluiten.
maar dan heb ik wel 1 kritiek punt.

en is deze setup veel beter/betrouwbaarder als de voorgaande?

Afbeeldingslocatie: http://img84.imageshack.us/img84/6940/netwerkstructuur.th.jpg

Deze zal dan wel weer pak duurder zijn waarschijnlijk.

Wat zouden jullie doen? En welke switches raden jullie mij aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:47

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Wat is je budget ?
En wat wil je bereiken..
Om hoeveel users gaat het, afstand tussen users en switches enz..
n.b.10 gbps (inter)connects kom je niet snel tegen i.c.m. 100 mbps unmanaged switches.

[ Voor 45% gewijzigd door DukeBox op 07-10-2009 21:38 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-05 14:16
Je onderste setup heeft een laag 2 loopje (spanning tree). Hierdoor wordt -als het goed ingesteld staat- de link tussen de access switches gedisabled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Euh, 10gigE? Onbeperkt budget ofzo? Want dan heb ik nog wel een brug in de aanbieding.

Neem gewoon drie gbit switches. HP 1400/1800 series bijvoorbeeld. Alternatief, neem 1 gbit switch en twe e 10/100 switches met gig uplinks, HP 1700 bijvoorbeeld.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ok die 10gbit uplink bij 100 mbps wass typefout :d kbedoelde idd 1 gbit uplink.
budget is 350 - 400 absoluut maximum maar wil natuurlijk zo goed koop mogenlijk :) eventueel 2de hands kopen

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 168987 op 07-10-2009 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09-05 16:00
Hoe vaak ga je lanparty's organiseren? Misschien is huren een optie? Ik heb 4 jaar terug voor een lanparty 2 dikke cisco switches gehuurt met fiber er tussen. Was volgensmij €80 voor een weekend.

Voordelen:
- je hebt een winkel om op terug te vallen als het niet werkt
- goedkoper als je weinig lanparty's geeft.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 11:28
de terminologie weet ik bepaald niet zeker (trunk?), maar sommige switches kun je met meerdere poorten aan elkaar knopen, voor hogere doorvoersnelheden, in je bovenste plaatje kun je dan vanaf je gigabit switch 2x2 touwtjes naar je 100mbit switches trekken. 't is maar een idee...

ach...in een volgend leven lach je er om!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
0siris schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 22:18:
de terminologie weet ik bepaald niet zeker (trunk?), maar sommige switches kun je met meerdere poorten aan elkaar knopen, voor hogere doorvoersnelheden, in je bovenste plaatje kun je dan vanaf je gigabit switch 2x2 touwtjes naar je 100mbit switches trekken. 't is maar een idee...
Zonder backbone bedoel je dan? :)
Lijkt me ook wel iets om hene te kijken, alsk ik dan een relatief cheap gigabit switch vind kan ik toch nog degelijk systeem opzetten dat veel verkeer aankan.

En ik hoop toch een aantal lans per jaar te doen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-05 08:32
0siris schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 22:18:
Klopt, Teaming/Trunking. Heb t hier ook draaiend tussen mijn pc met een Dual port Intel Pro netwerk kaart en een 3com 48P Gbit switch. 2Gbit is toch wel lekker. maar daar moet je switch wel managed voor zijn.

Verder, TS: Kijk een 2de hands naar een grotere Gbit switch, of 100 mbit. Ik heb dat ding hier op tweakers gescoort voor een bedrag wat in je buget zit. Kant tekening: iedereen moet een iets langere kabel hebben waarschijnlijk, maar wie niet een kabel heeft van paar meter is dan ook niet lan-proof :P

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-05 23:29
Die 1800-24G die CyBeR noemt zijn ideaal voor dit soort dingen en met een trunk ertussen heb je op elke plek een dikke pijp.

Heb voor een vriend een paar van die switches gekocht een paar maanden terug die regelmatig lans houd en hij is er erg tevreden over :).

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09-2021

Romke

Dieselhead

2x Linksys SLM224G als switch op de tafels. 2xGbit uplink, 24*100Mbit, met link aggregation kun je een behoorlijke doorvoer halen, hoewel in principe 1x1Gbit uplink in praktijk ook voldoet.

1x Linksys SLM2008 voor je backbone, heb je met link aggregation nog 4 poorten over voor servers.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokkel
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-03 09:11
De opzet van een lan ligt aan de volgende dingen:
- Hoevaak geef je een lan (Rendement),
- Hoeveel man komen er op die lan,
- Soort verkeer, is het puur gamen, of ook leechen,
- Wat mag het maximaal kosten.

Je zou ook kunnen kijken naar een 2e hands 100mbit managed switch, zoals bv cisco ze heeft (Wel mijn voorkeur). En eerst met 1 switch doen (als de lan klein genoeg is) en later uit te breiden, en zo langzaam aan groeien met de lan party's.

Jown bovenste design kan ik niet zien, maar jouw onderste heeft de volgende problemen.
- Spanning Tree Loops
STP (Spanning tree protocol) is een protocol om dubbele links te voorkomen, zodat je geen loops in je netwerk krijgt. Jouw snellere backbone verbinding zal waarschijnlijk verbroken worden, omdat dat pat langer is.
http://www.oreillynet.com...1/03/30/net_2nd_lang.html

Je zou ook 2 managed 100 mbit cisco switches kunnen halen en dan gebruik gaan maken van Etherchannels(Trunking in de volksmond). Dus het bundelen van meerdere kanalan bv 4x100=400mbit

Een voorbeeld van wat je zou kunnen gebruiken is een cisco 3750 of een end of live product als een Cisco 2950 goeie goedkope oplossing, kan je zelf ook nog veel mee hobbien.

[ Voor 45% gewijzigd door kokkel op 08-10-2009 11:19 ]

Pagina: 1