Ik ben bezig met het configureren van mijn Cisco 2621 router. Mijn doel is om een DNS service op de router in te stellen zodat ik andere hosts m.b.v. hun hostnaam kan pingen. Tot nu toe is dit slechts gedeeltelijk gelukt.
Op de router staat ip domain lookup aan. Ik heb gebruik gemaakt van de volgende commando's:
ip name-server 192.168.1.1 (IP van router)
ip host Router1 192.168.1.1 (hostnaam van router en IP)
en
ip host pc1 192.168.1.10 (hostnaam van PC en IP)
De hostname van de router heb ik ingesteld met hostname Router1.
Wanneer ik op de router mijn PC wil pingen door: ping pc1 commando op te geven, lukt dat wel. Echter, wanneer ik op de PC mijn router wil pingen door: ping Router1, kan de hostnaam niet worden gevonden.
Mijn PC krijgt wel gewoon de DNS informatie van de router. Ik weet niet wat ik verkeerd doe. Heeft iemand een oplossing hiervoor?
Op de router staat ip domain lookup aan. Ik heb gebruik gemaakt van de volgende commando's:
ip name-server 192.168.1.1 (IP van router)
ip host Router1 192.168.1.1 (hostnaam van router en IP)
en
ip host pc1 192.168.1.10 (hostnaam van PC en IP)
De hostname van de router heb ik ingesteld met hostname Router1.
Wanneer ik op de router mijn PC wil pingen door: ping pc1 commando op te geven, lukt dat wel. Echter, wanneer ik op de PC mijn router wil pingen door: ping Router1, kan de hostnaam niet worden gevonden.
Mijn PC krijgt wel gewoon de DNS informatie van de router. Ik weet niet wat ik verkeerd doe. Heeft iemand een oplossing hiervoor?