Toon posts:

Cooling ThermalTake WinGo (V8000)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds twee weken heb ik een nieuw systeem inelkaar gezet, in mijn oude behuizing, dit betreft een ThermalTake WinGo V8000, zie deze link voor een review van deze behuizing:
http://www.legionhardware.com/document.php?id=284

Het systeem betfreft:
Core i7 920 / stock cooler @ stock speeds (D0 stepping)
Asus P6T SE
Geforce GTX 275 EVGA
6GB Corsair Dominator (3x2GB)
Antec Earthwatts 650

Heb verder alle kabels goed weggewerkt, en alles goed schoongemaakt van stof.

Als front intake zit er een 8cm fan, rear outtake 9cm, en dan twee op de sidepanel van 9cm.
Nu geeft mijn systeem volgens Everest Ultimate de volgende waardes:

CPU: 38 (voor de kernen ongeveer 47 graden)
Mainboard: 42
GPU: 48

HDD's: beide 34 graden

De CPU fan geeft 1339RPM aan voor de snelheid.
Dit alles zijn idle temperaturen in een kamertemperatuur van ong 19 graden.
Onder load weet ik zo niet, maar mijn vraag is of deze behuizing wel voldoende is voor deze configuratie?
De installatie was goed gegaan (installatie CPU etc)

Ik zag onlangs een Cooler Master Stacker 830SE voor de prijs van 117 euro, maar als dit niet nodig is, dan doe ik dat liever niet. Maar zou een andere behuizing nodig zijn, zou ik dan voor de CM 830SE, de Antec 900, of de CM Scout/HAF 922 moeten gaan?

Thanks

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:08

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

lijkt mij zat als je niet naar 4Ghz gaat overclocken aan koeling, zo lang alles maar de goede kant op staat gericht en nergens te veel koelpasta tussen zit, je temperaturen zien er goed uit dus ik zeg laten zo :)

Signature

Verwijderd

Topicstarter
Okej thanks, is het wel normaal dat mijn mainboard 54 graden word na gamen? (BF2)
De CPU was na het gamen ong 42 graden, wat wel meevalt.
In RealTemp zie ik alleen de 4 cores, in Everest is er ook nog apart 'cpu' aangegeven, welke altijd 10 graden lager is. Welke moet ik nu aanhouden?

Volgens RealTemp zijn alle cores ca 47 graden @ idle, en dan is dan normaal?

Edit:

Heb met Prime95 een test gedaan onder full load (3 min), de i7 920 word hier dan 80 graden voor alle cores. Denk dat hier iets niet helemaal goed is ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2009 03:07 . Reden: edit ]

Verwijderd

Topicstarter
Blijkt 80 graden normaal onder load voor een i7 920? (na 3 min Prme95/blend)

• BGB4rn

BGB4rn

het is niet ideaal maar er gaat niks kapot aan ofzo, ik weet niet of je nog budget hebt voor een aftermarket koeler ipv. een stock koeler van intel.

Mocht je je dat wel kunnen veroorloven zou ik je aanraden een andere koeler op je cpu te zetten, een andere kast gaat volgens mij niet heel veel uithalen voor de prestaties van een stock koeler maar ach..

Signature

Verwijderd

Topicstarter
BGB4rn schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 13:50:
het is niet ideaal maar er gaat niks kapot aan ofzo, ik weet niet of je nog budget hebt voor een aftermarket koeler ipv. een stock koeler van intel.

Mocht je je dat wel kunnen veroorloven zou ik je aanraden een andere koeler op je cpu te zetten, een andere kast gaat volgens mij niet heel veel uithalen voor de prestaties van een stock koeler maar ach..
Okej, dus 80 is normaal met een stock cooler?

• BGB4rn

BGB4rn

Ik heb het met mijn q9450 ook gehad, maar wat je ook nog zou kunnen proberen is om je koeler even te voorzien van nieuwe koelpasta :) dat wil soms ook wel eens helpen.

Signature

Verwijderd

Topicstarter
BGB4rn schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 14:22:
Ik heb het met mijn q9450 ook gehad, maar wat je ook nog zou kunnen proberen is om je koeler even te voorzien van nieuwe koelpasta :) dat wil soms ook wel eens helpen.
Wel vreemd dat het nodig is. Ik heb zelf ook nog steeds een Q9450 als tweede pc en deze komt netjes niet boven de 74 uit (onder load/prime95). (en dit in een Aopen 600 kast die wel een grote fan heeft achter)
Maargoed, een i7 word gewoon warmer dan een q9450?

Wat is nu eigenlijk normaal met een i7 920? Op verschillende forums is het verschil gewoon enorm aan wat mensen voor temps meten.

• BGB4rn

BGB4rn

Een i7 word zeker warmer dan een q9450, de tdp van de i7 is 130w en van de q9450 maar 95w. En ja, echt een standaard temp kan je ook niet krijgen gezien maar heel weinig systemen het zelfde zijn en onder de zelfde omstandigheden draaien.

Signature

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik me dus afvraag of ik hier iets aan moet doen of niet. Na een potje BF2 wordt ie 52 graden. Ben nu prime95 aan het draaien met de side panel eraf, en nu komt hij niet boven de 72/73 uit, ongeveer hetzelfde als mijn Q9450 dus. En dat terwijl de kamertemp hier wat hoger ligt.
Behoorlijk verschil! Dan zal ik toch voor een andere behuizing moeten kijken, helaas.

Bedankt voor je hulp en reacties, ik laat het nog wel horen;)

Edit: en idle wordt ie niet warmer dan 43, ook een verbetering dus. Alleen het moederbord word nog lekker 47, wat gewoon niet kan kloppen |:(

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2009 17:24 ]

• BGB4rn

BGB4rn

Oh die temps zijn zelfs als je stess prime draait geen probleem hoor, ik weet niet of je van plan was om te gaan overclocken of aan distrubuted computing gaan doen, dan zou ik het lekker zo laten, mocht je echt niks hebben met lawaai of hoge temps dan kan je een aftermarket koeler kopen.

Speel je nog meer games dan BF 2 die wat zwaarder zijn ?

Trouwens, als je temps beter zijn als je sidepanel er af is kan je ook even kijken naar de airflow want daar klopt niet heel veel van ben ik bang, en lees ook even de Cooling FAQ :)

Signature

Verwijderd

Topicstarter
73 is geen probleem? of 80 is geen probleem?
En ja ik speel games die zwaarder zijn (Crysis/CoD 5 etc), maar ik wil gewoon dat mijn systeem in orde is, en niet met het idee dat ik bepaalde applicaties niet kan gebruiken omdat hij dan te warm wordt. Het systeem moet toch een jaar of 4 mee.

Ik ben trouwens niet van plan te overclocken of iets dergelijks;) Btw nu werd het systeem eventjes 77 graden met panel eraf maar het is hier ook behoorlijk warm (24 graden), gemiddeld dus ongeveer 73 graden onder prime95 stressed. Wat in mijn ogen niet slecht is.
Mijn behuizing is gewoon slecht, uber slecht. Heb hem volgens de manual geinstalleerd van hoe de fans gericht moeten zijn.

• BGB4rn

BGB4rn

Bijde niet :+ de meeste cpu's kunnen tot 95 graden hebben, of dat ook aan te raden is, nee.
Houd er trouwens ook rekening mee dat het in de zomer warmer word en dat je dan misschien wel in de problemen komt.

Signature

Verwijderd

Topicstarter
BGB4rn schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 18:05:
Bijde niet :+ de meeste cpu's kunnen tot 95 graden hebben, of dat ook aan te raden is, nee.
Houd er trouwens ook rekening mee dat het in de zomer warmer word en dat je dan misschien wel in de problemen komt.
Daarom wil ik ook kijken voor een oplossing. Het wordt daarom misschien een andere behuizing.
Is de CM 830 Stacker een beetje redelijk? deze kost nl 117 euro, een Antec 900 two ook zoiets en de HAF 922/923. Bij de CM 830 zit de PSU bovenin, bij de Antec 900/HAF onderin. Weet niet of dat dan veel uitmaakt ;)

Zelf vind ik die CM 830 niet echt super mooi maar hij is wel erg groot volgens de reviews, en de Antec 900/HAF schijnt zelfs beter te koelen? Maargoed, zolang mijn i7 dan circa 70 onder load blijft maakt het me niet zo veel uit en lijkt die CM 830 wel een leuke behuizing.

Heb eventjes die FAQ over airflow doorgelezen, en de kast die ik nu heb zou het aan moeten kunnen maargoed dat doet ie dus niet.

• BGB4rn

BGB4rn

Tja, wat is een grotere investering ? een goede koeler of een goede kast en dat je dan nog zit met een stock koeler die nooit echt fantastische prestaties gaat leveren, mijn q9450 heeft hier een tijd in mijn Coolermaster centurion 5 onder een mugen 2 gezeten wat fantastisch koelde.

Maar het is natuurlijk jou keuze, maar als je echt veel beter wil gaan koelen schiet je niet zo veel op met een nieuwe kast maar meer met een nieuwe/betere koeler.

De voorbeelden die je noemt zijn in mijn woorden boek kasten die best goed koelen overigens, en de psu onderin hebben heeft als voordeel dat daar een grote exhaust fan past :)

offtopic:
lol dikke slowchat hier, andere tweakers, toon ook eens wat leven :P

[ Voor 6% gewijzigd door BGB4rn op 08-10-2009 19:22 ]

Signature

Verwijderd

Topicstarter
Ja okej daar heb je gelijk in, maar op het moment is die herrie gewoon niet zo fijn, vooral snachts niet. Stuk of 6 van die 80/90cm fans, en ik ben tevreden als zo'n CM 830 mijn i7 920 op 73 graden max kan houden met een stock cooler. (maar dit weet ik niet zeker omdat ik nog niks heb kunnen vinden met deze combinatie).

De Scyte Mugen 2 kost iets van 35 euro, wat ook niet al te veel is, maar aangezien ik geen ervaring heb met het schoonmaken van een CPU, en ik een stillere pc ook wel fijn vind, + als ie dan 73 max word in een CM 830, ben ik tevreden;)

• BGB4rn

BGB4rn

geen ervaring met het schoonmaken van een cpu ? nou net zo als met een tafel maar dan iets subtieler :P maar als je een kast koopt met veel grote fan's en zo moet je cpu koeler nog steeds hard werken je cpu op een redelijke temperatuur te houden en maakt dan nog steeds herrie. Ik weet niet of je graka veel herrie maakt maar als dat niet zo is sla je eigenlijk 2 vliegen in een klap, minder herrie en een koelere cpu :)

Signature

Verwijderd

Topicstarter
BGB4rn schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 19:51:
geen ervaring met het schoonmaken van een cpu ? nou net zo als met een tafel maar dan iets subtieler :P maar als je een kast koopt met veel grote fan's en zo moet je cpu koeler nog steeds hard werken je cpu op een redelijke temperatuur te houden en maakt dan nog steeds herrie. Ik weet niet of je graka veel herrie maakt maar als dat niet zo is sla je eigenlijk 2 vliegen in een klap, minder herrie en een koelere cpu :)
heh okej, me broer heeft een CM Scout en die i7 920/P6T SE komt niet boven de 70 uit, en dat met zijpaneel, dus het kan wel. Hopen dan dat een CM 830 dat ook zo netjes doet :)
Anders maar een HAF932, de Scout vind ik gewoon te klein.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2009 20:31 . Reden: typo ]

Pagina: 1