Toon posts:

Aansluitingen verschillende apparatuur (kabels)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ga binnenkort verhuizen en ben van plan om alvast de kabels te leggen (zodat de TV mooi aan de muur kan hangen). Wie kan mij duidelijk vertellen welke kabels ik moet trekken, maar het is voor mij niet duidelijk.

Ik ga binnenkort het volgende aanschaffen:

Samsung LED tv;
Receiver (waarschijnlijk Denon);
Blue ray speler;
Ziggo digitaal box.

Nu heb ik bij "correct"navraag gedaan en deze geeft aan dat alleen een HDMI van de apparaten naar de receiver en van de receiver naar de TV voldoende is. En daarnaast een optische kabel van de TV naar de receiver. Is dit echt voldoende?

In de verschillende topics zie ik van alles voorbij komen (Tulp, coax enz). Wie kan mij helpen.

Alvast bedankt, Groet Edwin

• WhistlerNL
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09-2025
Zo'n Ziggo Digitaal Box zal toch ook gewoon audio uitsturen over HDMI? Dan lijkt me dat een optische kabel van de TV naar de receiver ook gewoon overbodig is en gewoon alle apparaten via HDMI naar de receiver kunnen en 1 HDMI kabel vanaf de receiver naar de TV. Dan moet je alleen nog even opletten dat je receiver wel in staat is het audiodeel uit een hdmi-signaal te halen.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:19

FeaR

In GoT we trust

Correct heeft inderdaad je goed op de hoogte gesteld op het punt na wat Whistler ook al zegt: met een digital box hoef je van je tv niet nogmaals een kabel te trekken naar de receiver. Eigenlijk is dit alleen nodig als je nog analoge tv kijkt.

De term waar je overigens op moet letten is HDMI Pass Thru (Through). Dat moet je receiver niet hebben. Dat wil namelijk zeggen dat de receiver audio en video alleen door stuurt naar de tv en verder niets. Als de receiver geen HDMI Pass Thru heeft (benaming verschilt per merk) dan zal deze het audio-deel van het totale HDMI signaal afhalen en over de speakers laten klinken. Het beeld wordt natuurlijk altijd wel doorgestuurd naar de tv.
Al zou je wél een receiver nemen met HDMI Pass Thru dan zou je wel een digitale kabel vanaf je tv naar de receiver terug moeten doen. Omdat je dan het geluid weer terug stuurt. Maar het mooiste is gewoon een wat duurdere receiver nemen zodat je dat allemaal niet nodig hebt.

Als je zegt te gaan voor een Denon dan kunnen de modellen van type xx10 (dus de nieuwe) dat volgens mij allemaal. Van de oudere modellen kan het vanaf de Denon AVR-1909. Maar als je een Blu-ray speler neemt dan neem ik aan dat je ook een receiver wilt met HD Audio codecs aan boord. En deze receivers kunnen altijd het geluid van het HDMI signaal halen, dus dat is ook een goed punt om in de gaten te houden. Dit is namelijk nodig omdat HD Audio in bitstream alleen over HDMI verzonden kan worden en dan moet de receiver er dus wel iets mee kunnen.

Overigens is groeten niet nodig. Zie daarvoor Het algemeen beleid onder het kopje "De groeten".

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Verwijderd

Topicstarter
Hartstille bedankt voor je reactie,

Ik zal er voor zorgen dat de nieuwe receiver geen HDMI pass thru heeft.

Nu geef je tevens aan dat de nieuwe receiver door de blue ray speler HD audio codecs aan boord moet hebben. Kun je dat laatste toelichten (het deel over de blue ray).

Ik was in de veronderstelling dat alle nieuwe receiver een blue ray kunnen verwerken.

Groet Edwin

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:19

FeaR

In GoT we trust

Er zijn "genoeg" receivers die uitkomen die geen Dolby TrueHD en DTS HD ondersteunen. Meestal zijn dit wel wat meer instap en/of budgetreceivers, maar ze zijn er dus wel. Plus dat veel oude receivers zonder die HD Audio codecs nu in de aanbieding zijn en veel mensen daar voor gaan: zo kan je nu voor het geld van een instap-receiver van merken als Denon, Marantz, enzovoorts ook een twee-drie jaar oude receiver kopen van hetzelfde merk maar dan wel een veel hogere klasse. Dan heb je dus wel een wat oudere receiver en zonder HD Audio codecs, maar wel eentje met veel betere componenten en dergelijke. Het is dus maar net wat je zelft wilt en het hangt natuurlijk ook van je budget af.

Alle receivers kan je ook op een Blu-ray speler aansluiten. Alleen het is de vraag wat je wilt met je Blu-ray speler en vooral de audio om te weten over welke aansluitingen en codecs je receiver moet beschikken. Want je kan er voor kiezen om de receiver het decodeerwerk te laten doen, dan moet deze over HDMI in beschikken en over HD Audio-codecs. Maar er zijn ook Blu-ray spelers die intern al kunnen decoderen, dan is een receiver met alleen HDMI in al genoeg. En dan heb je ook nog Blu-ray spelers met analoge uitgangen en die kan je dan ook aansluiten op een receiver met analoge ingangen. Alleen met de eerste optie verstuur je alles in bitstream naar de receiver en zal het mooie HD Audio-lampje gaan branden :+

Maar in dit topic is wat meer te lezen over dingen als HD Audio en het versturen ervan.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.