Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvdnberg
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-09 13:05
Ik zal eerst even de situatie uitleggen:

Hardware: Readynas Duo met 2x 1tb schijf.
Configuratie: 2x raid 0 (dus 2 losse schijven)

Het probleem: Gisteren een tweede schijf in deze NAS erbij gezet, om toch wat extra ruimte te hebben. Besloten om de schijf er als 2e raid 0 erbij te zetten, zodat het 2 aparte schijven zijn (1x films, andere voor data back-up en wat streaming muziek).

Vandaag dacht ik even snel tussendoor alvast de muziek en de back-ups te verplaatsen naar de nieuwe schijf. Hiervoor dus netjes via het menu de shares aangemaakt, en allemaal te bereiken zoals ik het wilde.
Daarna via winscp geprobeerd om de data te kopieren naar de nieuwe mappen, maar dit mislukte (ik denk i.v.m. rechten). Nja, ok dacht ik, dan maar via Putty. :)

Eerst een paar handmatig gekopierd via putty (mv /c/mapnaam/filenaam/ /d/mapnaam/) dit ging goed. Daarna dacht ik nu alles maar in 1x, dan is het in 1x klaar..maar daar ging het dus fout.
Zat even niet op te letten en typ zonder na te denken mv /* /d/mapnaam/ :(

Putty accepteert natuurlijk het commando en gaat vrolijk alles verplaatsen, na 10 seconden kijk ik nog eens wat ik nu eigenlijk getypt hebt, en zie dus dat ik mv /* heb gedaan in plaats van mv /mapnaam/*
Jullie raden het waarschijnlijk al, de configuratie is nu dus verplaatst naar de nieuwe schijf..in ieder geval een deel hiervan aangezien hij maar 10 a 15 seconden heeft gedraaid.

Maar nu zit ik dus met het probleem dat ik de web interface wel kan benaderen, maar voor de rest niks meer kan, via putty en winscp kan ik niet meer inloggen (access denied), wat natuurlijk logisch is aangezien de configuratie niet meer bestaat.. :(

Aangezien er toch wel data op de schijven staat die ik zeer graag zou willen bewaren, graag jullie bevinden voor dit probleem. Moet ik nu deze schijven aan een andere computer hangen, Linux live cd booten en de data kopieren? Want via windows zal dit niet gaan lukken denk ik (i.v.m. ext3 vs NTFS).
Zijn er nog andere mogelijkheden die ik zou kunnen proberen?

Hoop dat iemand een goede oplossing weet, voor dit zeer vervelende probleem! Het opnieuw configureren van de NAS is geen probleem, dat zal nu toch wel moeten, maar gaat dus vooral om de data..
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik denk dat je er niet aan ontkomt om de schijven in/aan een andere PC te hangen. Met een live linux ceedeetje (bijv ubuntu) kun je dan zo weer bij je data.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvdnberg
u_nix_we_all schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 13:19:
Ik denk dat je er niet aan ontkomt om de schijven in/aan een andere PC te hangen. Met een live linux ceedeetje (bijv ubuntu) kun je dan zo weer bij je data.
Dacht zelf ook al dat het de enige manier zou worden, opzich geen probleem, maar vraag me af of ik dan bij de data kan (aangezien deze in mappen staan met bepaalde rechten, en ik nu ook al een access denied krijg..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donnervogel
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-01-2023
Misschien heb je hier ook iets aan.
Met het volgende programma ( Ext2IFS_1_11a.exe vanaf website: http://www.fs-driver.org/index.html) )kun je vanuit een Windows-XP pc de gegevens van Ext3-partitie bewerken en o.a kopiëren naar NTFS-schijven van je PC.

[ Voor 9% gewijzigd door donnervogel op 07-10-2009 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvdnberg
donnervogel schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 13:42:
Met het volgende programma ( Ext2IFS_1_11a.exe vanaf website: http://www.fs-driver.org/index.html) )kun je vanuit een Windows-XP pc je gegevens evt benaderen. Je kan hiermee vanuit XP de gegevens van Ext3-partitie bewerken en o.a kopiëren naar NTFS-schijven van je PC.
Dat kan ik inderdaad vanavond ook nog wel proberen ja..zolang ik de data maar terug heb, dan ben ik al tevreden..en de volgende beter opletten met welk commando ik typ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvdnberg
donnervogel schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 13:42:
Met het volgende programma ( Ext2IFS_1_11a.exe vanaf website: http://www.fs-driver.org/index.html) )kun je vanuit een Windows-XP pc de gegevens van Ext3-partitie bewerken en o.a kopiëren naar NTFS-schijven van je PC.
Ik heb nu het programma geinstalleerd, de schijven worden netjes gevonden en er is een drive letter aan gekoppeld. Alleen zodra ik ze probeer te openen, geeft windows aan dat ze niet geformatteerd zijn en of ik dat even wil doen..Iemand hier nog een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donnervogel
Krijg je soms de volgende melding "The disk in drive X: is not formatted. Do you want to format it now?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvdnberg
donnervogel schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 21:30:
Krijg je soms de volgende melding "The disk in drive X: is not formatted. Do you want to format it now?"
jepz, maar dan in het nederlands..schijf zit nu net in een linux live cd, misschien lukt het daar beter mee..zal trouwens nog even mountdiag.exe draaien om te kijken wat hij er over zegt..

Voorlopig output:
The volume has not been mounted. No file system has been recognized.
You may look at the /etc/fstab file of your Linux installation to get more
information.

[ Voor 27% gewijzigd door jeroenvdnberg op 07-10-2009 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donnervogel
Misschien dat dit antwoord uit de troubleshooting je verder helpt.

"The ext2fs.sys driver did not mount that volume for some reason, or it mounted it read-only.

Please run the mountdiag diagnosis tool, which you can download here: mountdiag.exe (updated, 07-19-2008).

Please run it at the command prompt and give it the letter of the drive you want to examine, for example:
mountdiag G:
The tool will give you a hint on how to resolve the problem. (Note: The mountdiag tool reads data only; it does not attempt to modify anything.)"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvdnberg
donnervogel schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 21:46:
Misschien dat dit antwoord uit de troubleshooting je verder helpt.

"The ext2fs.sys driver did not mount that volume for some reason, or it mounted it read-only.

Please run the mountdiag diagnosis tool, which you can download here: mountdiag.exe (updated, 07-19-2008).

Please run it at the command prompt and give it the letter of the drive you want to examine, for example:
mountdiag G:
The tool will give you a hint on how to resolve the problem. (Note: The mountdiag tool reads data only; it does not attempt to modify anything.)"
Daar gaf ik dus de output van..Als ik de andere partitie op de disk via die tool aan roep zegt hij:

The volume has an Ext2/Ext3 file system, but the Ext2 IFS 1.11 software did not
mount it because there is at least one incompat feature flag set. The Ext2
IFS software does not implement:
* needs_recovery *
Here we have an Ext3 file system which has transactions left in its journal. A
pure Ext2 driver must not access such a volume which is in that state (to
prevent data loss!).
You may solve it by mounting it on Linux (which has a kernel with Ext3
support). Be sure that you cleanly dismount it, before you shutdown Linux.
After that the Ext2 IFS software should be able to access the volume.

Maar dat komt waarschijnlijk doordat hier de raid 0 config op staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donnervogel
Kijk anders ook eens in FAQ van http://www.fs-driver.org/faq.html misschien dat je daar een antwoord vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvdnberg
donnervogel schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 22:08:
Kijk anders ook eens in FAQ van http://www.fs-driver.org/faq.html misschien dat je daar een antwoord vindt.
Helaas daarin ook geen antwoord kunnen vinden, daarnaast kreeg ik in de live cd een access denied op de schijven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik denk dat je in windows ook met de ext2/3 driver niet veel kunt, omdat het een RAID-0 set is. Je moet dus echt met linux aan de gang.
Daarin zou je RAID-0 gewoon gezien moeten worden, maar access denied klinkt als een permissie probleem.

Wellicht kun je als root user bij de data, maar dan wordt het lastig om via de GUI te doen, dan zul je vanaf de cli dingen moeten kopieren. Probeer eens in een command shell "sudo -s" te doen, en kijk of je er dan bij kan.

PS. Blijkbaar staat er belangrijke data op, waarom dan een RAID-0 configuratie gebruiken ? Behalve dat dat soms lastig is om te recoveren, is je kans op dataverlies 2x zo hoog als met losse schijven....

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvdnberg
u_nix_we_all schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 10:59:
Ik denk dat je in windows ook met de ext2/3 driver niet veel kunt, omdat het een RAID-0 set is. Je moet dus echt met linux aan de gang.
Daarin zou je RAID-0 gewoon gezien moeten worden, maar access denied klinkt als een permissie probleem.

Wellicht kun je als root user bij de data, maar dan wordt het lastig om via de GUI te doen, dan zul je vanaf de cli dingen moeten kopieren. Probeer eens in een command shell "sudo -s" te doen, en kijk of je er dan bij kan.

PS. Blijkbaar staat er belangrijke data op, waarom dan een RAID-0 configuratie gebruiken ? Behalve dat dat soms lastig is om te recoveren, is je kans op dataverlies 2x zo hoog als met losse schijven....
Geen super belangrijke data, maar wel vervelend als het kwijt is. Raid 0 is een keuze geweest omdat er maar 1 schijf in zit, en er door de NAS dan standaard aan Raid 0 set van gemaakt wordt. Vanavond weer verder om via de CLI de data te kunnen benaderen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donnervogel
Heb je het al geprobeerd met liveCD's van Knoppix of Ubuntu ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvdnberg
donnervogel schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 14:11:
Heb je het al geprobeerd met liveCD's van Knoppix of Ubuntu ?
Was ik inderdaad vergeten te vermelden. Heb ik gedaan, heb een deel van de data terug kunnen halen, een deel niet meer kunnen "zien" en een paar mappen waar ik met geen mogelijkheid in kon komen (telkens access denied). Maar belangrijkste gegevens in elk geval terug kunnen halen.

Heb nu alles leeg gemaakt en opnieuw de nas geinstalleerd (nu gelijk raid 1 gekozen..)

Bedankt voor het meedenken in elk geval! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donnervogel
Het belangrijkste is dat je tenminste een deel van je data hebt kunnen terughalen.
Verstandig dat je nu raid 1 gekozen hebt. Ik gebruik zelf nooit raid 0, als je problemen krijgt dan ben je in
9 van de 10 gevallen al je data kwijt. Hopelijk heb je nu wel meteen ook een backup gemaakt van je data,
dat wordt nog veel te vaak vergeten uit gemakzucht of wat dan ook.

[ Voor 10% gewijzigd door donnervogel op 09-10-2009 17:26 ]

Pagina: 1