offtopic:
ik werk ook bij DVS... PM maar even voor details
DexterDee schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 22:01:
[...]
Mjah, hoeveel m
2 asfalt maakt mij echt niet uit. Ik ga er op vooruit als ik sneller en zonder vertragingen en files het stuk van A50 afslag Son en Breugel naar A58 afslag Best kan rijden. Dat is een erg makkelijk te meten criterium. Dat criterium blijft te meten, of er nu een supersnelweg van 8 rijstroken komt, een parallelbaan structuur, eenbaans snelweg of een tweetal stargates
tm
Je opmerking met 'je krijgt een hele rijbaan voor jezelf, c.q. VEEL minder verkeer' gaat trouwens helemaal niet op. Op het hele traject A58 - A50 heb ik
niks te maken met die parallelrijbanen in het plan. Die beginnen pas bij knooppunt batadorp en lopen door tot knooppunt leenderheide. Op geen enkel moment op mijn route heb ik baat bij een parallelrijbaan die gelijkgericht verkeer maar met een andere bestemming ontlast op mijn eigen rijstrook. Vanuit beide rijrichtingen op het traject zit ik dus nog gewoon in verkeer met bestemming A2 op het moment dat ik moet uitvoegen naar de fly-over. Dat de fly-over zelf dedicated A58-A50 verkeer bevat snap ik, maar ik moet er wel eerst op zien te komen. En dan zit ik nog met het feit dat een 1 baans weg veel gevoeliger is voor files als het druk is, omdat er zoveel snelheidsverschil zit tussen diverse voertuigen. Langzame vrachtwagens, campers, aanhangers, etc... tussen snelle auto's. Een paar verkeerde remacties en de boel staat stil.
Wat mij zorgen baart is dat die reductie naar 1-baans (Ekkersrijt - A58) nu al effectief is en de helft van het A2 verkeer is daarvóór al afgesplitst (verkeer naar het noorden is al eerder afgedraaid). Er staan grote files op die plaatsen in de spits. De uiteindelijke situatie gaat niet veel anders worden, behalve dat de ritsstrook een uitvoegstrook wordt. Vanuit Tilburg is die uitvoegstrook naar de A58-A50 al klaar, maar op die plaats bevind je je wel nog midden in al het verkeer dat nog naar de A2 moet. En daar is het in de spits ook behoorlijk druk en zie je flink wat vertragingen. Ik ben bang dat als alles straks klaar is, dat de files dan gewoon blijven staan. hopelijk wordt het tegendeel bewezen, maar vooralsnog zie ik voor mijn traject nog steeds niet het voordeel in van de nieuwe situatie.
Wanneer je uit Tilburg komt, dan heeft de A58 twee rijstroken. De randweg van Eindhoven heeft méér wegcapaciteit en kan daardoor het verkeer vanuit Tilburg er wel bij verwerken. Overigens, als het jouw angst is dat je vanuit Tilburg niet de Randweg van Eindhoven op kunt komen dan gaat een tweestrooks fly-over je niet helpen, omdat het gros van het verkeer de A2 of de parallelbaan pakt. Sta je dus toch in de file op de A58 dan is niet de fly-over naar de A58 het probleem, maar het verkeer dat de andere kant op wil...
Specht schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 21:26:
Ach dit hele plan is jaren geleden ontworpen, duurt vervolgens tig jaar om aan te leggen en als het klaar is blijkt het ineens toch een stuk drukker op de wegen te zijn geworden als dat ze van te voren gedacht hadden.
Wat dacht je waarom er een jaar of twintig vooruit wordt gekeken waar het verkeersprognoses aangaat? Die hebben een afwijking (het is immers een prognose), maar komt toch heel aardig in de richting.
Degene die in nederland het wegenbeleid maken sporen sowieso niet, verder duurt de aanleg van een stukje weg hier zo ontzettend lang, in dezelfde tijd bouwen ze in andere landen een compleet wegennet als het moet.
In China bouwen ze tenminste 24 uur per dag, 7 dagen per week non stop.
Tja... kruis op je huis en je bent van de buis. Aan onteigening doen ze niet, ze slopen je huis gewoon waar je bijstaat. Zeg je dat je dat niet zo leuk vindt dan krijg je gevangenisstraf op de koop toe. Zo kun je inderdaad tempo houden...
Maar in Nederland is het eerst jarenlang ontwerpen, daarna vergunningen regelen, dan gaat er weer een of andere boer protesteren met in veel gevallen een rechtszaak, gaat er uiteindelijk (de goedkoopste) aannemer aan de gang, beetje graven en zandhoopjes verplaatsen (minimaal een half jaar), wordt er toevallig net in dat gebied een zeldzame paarsgevlekte bierdrinkende salamander gevonden, komen de milieuhippies weer langs met een rechtszaak.
Nope, voor de aanleg is één besluitvormingsprocedure nodig. Daarvoor moet je overigens wel veel hebben uitgezocht, maar dat is vaak niet het grootste probleem. Aan het einde van die procedure is er één keer een mogelijkheid voor beroep bij de Raad van State. Alle vergunningen die daarna moeten worden geregeld gaat heel eenvoudig (van de vele duizenden vergunningen die er in de loop der jaren zijn aangevraagd is er welgeteld 1 vernietigd door de rechter). Voor V&W is het overigens heel mooi geregeld: een aanvraag indienen bij de betreffende gemeente(n) en je moet alle vergunningen krijgen. Gaat overigens voor iedereen gelden in de nabije toekomst, met de WABO (google is je vriend...).
Wanneer een beest wordt gevonden tijdens de uitvoering dan leidt dat bij V&W eigenlijk nooit tot vertraging, wel moet er veel worden uitgezocht in de besluitvorming. Daardoor WEET je al wat waar zit. Ontheffingen krijgen voor de flora&faunawet kan in vrijwel alle gevallen. De natuurbeschermingswet is iets vervelender (vooral verstoring door geluid), maar daar komen we als V&W vaak ook wel goed mee weg.
Protesterende boeren of andere grondeigenaren leiden nooit tot problemen. Mocht een grondeigenaar zich verzetten dan is daar de onteigeningswet. Beetje bruut instrument, maar het werkt wel...
Aanbestedingen gebeuren tegenwoordig al voordat het tracébesluit is vastgesteld, in sommige projecten zelfs nog eerder. Dan staat een aannemer dus letterlijk met de graafmachines en kettingzagen klaar wanneer de uitspraak van de rechter wordt verwacht. Bij Leiderdorp (A4) wordt al gebouwd, ook al is het besluit nog niet onherroepelijk (toestemming van de rechter is er voorlopig wel).
Archeologie levert nooit vertraging op: is goed in te plannen en leidt nooit tot vernietiging van een besluit. Immers, archeologie wordt niet 'plotseling' gevonden, het ligt er al een tijdje. Van de meeste plaatsen waar vroeger mensen woonden is dat wel bekend. Dus dat is niet een risico, maar je moet het wel even bekeken hebben...
En als ze dan eindelijk bezig zijn met asfalteren, kan het natuurlijk voorkomen dat er is een keer een flinke regenbui overtrekt, met als gevolg over een strook van tig km een nieuw asfvalt vol met "rimpels" zodat je de auto uitrammelt bij snelheden boven de 80 km/h.
Tja dan moet of de asfalt laag weer weg (te duur) of de huidige laag maar repareren (wat maar ten dele helpt) met als gevolg dat je een nieuw stuk asfalt hebt van miljoenen, die hetzelfde aanvoelt als een stuk snelweg in rusland ergens in siberie.
Neuh... asfalt wordt met dermate hoge temperaturen gesmeerd dat een buitje echt niet uitmaakt... Asfalteren kan zelfs bij min 10, maar dat kost per strekkende meter veel geld, dus dat wordt liever uitgesteld tot het voorjaar. Dat het wegdek minder wordt komt omdat we ZOAB gebruiken. Is prettig voor omwonenden (minder geluid) en de weggebruiker (minder geluid en minder opspattend water).
En je dacht dat meerwerk zomaar gehonoreerd wordt??? Wanneer een project in realisatie zit dan lopen de kosten vrijwel nooit meer uit de hand. Goed voorbeeld hierbij was de Betuweroute. In de besluitvorming zijn allemaal tunnels weggegeven, maar toen het besluit definitief was en de aanbestedingen klaar waren, toen waren er geen kostenoverschrijdingen meer...
Voor te laat opleveren worden forse malussen (boetes) opgelegd aan de aannemer, dus reken maar dat ze op tijd zijn. Zijn aannemers te laat, dan scheelt dat de belastingbetaler weer euro's. Is de aannemer eerder klaar, dan krijgt hij een bonus, maar... dan kan jij ook eerder over die nieuwe weg rijden.
[
Voor 5% gewijzigd door
Goverman op 07-10-2009 23:49
]