Ik kan jack-sensing inderdaad softwarematig instellen, en ik heb 'm dan ook besteld.
Ik wil nu de audio-input uit de headphone header van m'n mobo krijgen, en het liefst de eigenlijke headphone-aansluiting behouden. De kast heeft een HDA en AC'97 stekkertje, de HDA zit aan het mobo, dus ik sluit het printje aan op de AC'97 aansluiting, op de middelste 2 pinnetjes (het rechter kanaal).
Zie ook
http://peter-server.homelinux.net/VF6000_en_061216.pdf pagina 11.
Als ik de computer opstart, dan gaan alle ledjes heel kort aan, daarna brandt alleen de middelste.
Hij lijkt niet te reageren op geluid, en het rechterkanaal van de hoofdtelefoon werkt ook niet meer.
Fotos van het printje en handleiding volgen vandaag nog...
http://peter-server.homelinux.net/vu-meter/
Het is dus een soldeer-het-zelf-setje van
LEDs-buy
Edit: Als ik met een spanningszoeker de pootjes van de 12KΩ-weerstandjes aanraak, gaan er wel steds groepjes van 2 ledjes branden. Totaal niet onder invloed van geluid. Ik upload ook ff wat betere foto's van de AC'97 aansluiting.
Edit2: ik heb de microfoon nog niet aangesloten, omdat ik hem toch niet ga gebruiken. Zou dit uitmaken?
Edit3: ik heb deze vraag ook aan leds-buy zelf gesteld, en ik kreeg 2 reacties:
LEDs-buy schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 00:20:
Misschien is het inderdaad nog niet zo'n slecht idee om de microfoon
gewoon eens aan te sluiten. Wanneer u via de line-out gaat werken moet
deze automatisch de microfoon uitschakelen. Indien dit niet gebeurd en
het kitje wel werkt, zou hij gewoon moeten reageren op het geluid van de
microfoon.
Indien hij het daar na nog niet doet is het wellicht een goed idee om
een scherpe foto van de onder en bovenkant in hoge resolutie naar ons te
sturen. Dan kunnen wij er even naar kijken.
LEDs-buy schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 00:27:
Ik zag net dat u al wat foto's online had gezet.
De 2 ingangen op het kitje zijn de linker OF rechter line ingang en de
ground. Dus pas op dat u niet zowel het linker als rechter kanaal er op
aan sluit zonder de ground, dat zou namelijk niet goed werken.
Houd overigens rekening met de potmeter waarmee u de gevoeligheid regelt.
Ik heb nog 2 extra detailfotos van het printje gemaakt.
De middelste 2 pinnetjes van een AC'97 aansluiting zijn de positieve en negatieve aansluitingen voor het rechter kanaal. Het linker kanaal laat ik onaangepast.
Vanmiddag ga ik toch maar de microfoon eraan zetten, en kijken of dat uitmaakt. Het rode draadje van de line-in maakt sowiezo rechtstreeks contact met de nevagtieve aansluiting van de microfoon...
Edit: Ik heb de AC'97-pinnetjes verkeerd begrepen. Ik heb nu het groene draadje in
Spekout R en het rode draadje in
GND, en ook heb ik de microfoon aangesloten. Het werkt!
Vanaf het moment dat ik de pc aan zet totdat de drivers geladen zijn reageert hij op de microfoon, en vanaf dan reageert hij op het geluid uit de pc zelf. Waarschijnlijk kan ik dit ook na het opstarten nog bepalen door de (in linux) kernelmodule te rmod'en (dat is zoiets als het apparaat uitzetten in apparaatbeheer in windows).
Filmpje komt vanavond... hierzo (AVI, 9MB)
Edit: hij werkt alleen niet waneer ik een koptelefoon op het frontpaneel aansluit...
Op LAN's gebruik ik wel de line-out op de achterkant...
* Peetz0r gaat met kernelmodules klooien...
Edit: nee, werkt niet. hij is steeds "in use", en ik ga niet ingewikkeld doen...
[
Voor 75% gewijzigd door
Peetz0r op 31-10-2009 22:30
]